هشدار کمیسیون اروپا نسبت به کاهش عرضه گاز روسیه

تهران - ایرنا - «اورسولا فون‌درلاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که با فعال شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو در صورت حمله احتمالی این کشور به اوکراین، اتحادیه اروپا احتمالا با کاهش عرضه گاز از روسیه مواجه می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، گاز، ۲۴ درصد از ترکیب انرژی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد و ۹۰ درصد گاز مصرفی کشورهای این منطقه، وارداتی است. ۴۰ درصد از مجموع گاز وارداتی اتحادیه اروپا توسط گازپروم روسیه تامین می‌شود. شرایطی که مقامات اتحادیه را در صورت تشدید درگیری میان روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کرملین، در حالت آماده‌باش قرار داده است.

رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه‌ای در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ با چند آژانس خبری از جمله افه تاکید کرد در صورت قطع نسبی جریان گاز روسیه به اروپا، اتحادیه اروپا ممکن است با کمبود مواجه شود و در صورت قطع کامل گاز نیز برنامه‌های استثنایی و اضطراری در نظر گرفته شده است.

فون‌درلاین تاکید کرد: با درگیری بین اوکراین و روسیه، شاهد خطر قابل توجهی، دست‌کم به شکل اختلالات جزئی عرضه گاز خواهیم بود. به همین دلیل است که در یک ماه گذشته  در کمیسیون سخت کار کرده ایم تا این خطر را کاهش دهیم.

وی توضیح داد که بروکسل با " سایر تامین‌کنندگان مورد اعتماد گاز" به ویژه گاز طبیعی مایع مانند آمریکا، قطر، مصر، آذربایجان و نیجریه تماس‌هایی مبنی بر افزایش پیشنهادات به اتحادیه اروپا انجام داده است. همچنین به گفته فون درلاین، مذاکراتی با "بزرگترین خریداران" گاز طبیعی به منظور تبادل قراردادها به نفع اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون اروپا به عنوان مثال به کشورهایی مانند ژاپن اشاره کرد که "آمادگی خود برای افزایش و یا مبادله قراردادها به نفع اتحادیه اروپا را نشان داده‌اند". به این ترتیب، در صورت محدود شدن عرضه گاز توسط روسیه، سایر تامین‌کنندگان می‌توانند محموله‌های خریداری شده خود را به سمت اتحادیه هدایت کنند. این امر از جمله اقداماتی است که در صورت اختلال در شبکه عرضه، "ضروری" خواهد بود.

فون‌درلاین با یادآوری اینکه تحویل گاز طبیعی مایع به اروپا در ژانویه با حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب توسط ۱۲۰ کشتی رکورد زد، گفت: ما حدود یک ماه و نیم تا بهار و کاهش نیازهای انرژی به دلیل کاهش نیازهای گرمایشی فاصله داریم و مدل‌های ما نشان می‌دهد که در مواجهه با یک اختلال جزئی و کاهش عرضه گاز توسط گازپروم، در نقطه امنی قرار داریم.

وابستگی اروپا به واردات انرژی به ویژه از روسیه، از نقطه ضعف‌های بزرگ اروپا در قالب نیروهای ناتو در مقابل مسکو است که موجب شکاف میان کشورهای عضو و دست‌پاچگی آمریکا برای رفع نگرانی متحدانش و همراه کردن آن‌ها با خود در صف‌آرایی مقابل نظامیان روس شده است.  برخی کشورهای اروپایی از این بیم دارند که هرگونه تحریم اقتصادی علیه روسیه، در صورتی که تنش به درگیری یا تهاجم آشکار منتهی شود، می‌تواند بحران تامین انرژی در اروپا که به دنبال بحران ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید شده است را تحت تاثیر قرار دهد.

اتحادیه اروپا اخیرا تمایل خود برای تقویت ائتلاف انرژی با قطر را ابراز کرد. آمریکا نیز از قطر و سایر کشورها خواست تا صادرات گاز طبیعی مایع که طی فرآیندی، قابلیت انتقال با مخازن به جای خطوط لوله گاز را یافته است، افزایش دهند.

یکی از شاخص‌هایی که یورواستات بر پایه آن به ارائه اطلاعات می‌پردازد، "وابستگی انرژی" ۲۷ کشور اروپا است. بر این اساس، ۵۷.۵ درصد از انرژی مصرفی در کشورهای اتحادیه اروپا از کشورهای خارج از این بلوک تامین می‌شود.

ایتالیا با ۷۳.۴ درصد، اسپانیا با ۶۷.۹ درصد و آلمان با ۶۳.۶ درصد در صدر بزرگترین کشورهای اتحادیه اروپا با وابستگی به خارج برای تامین انرژی قرار دارند. در این بین، فرانسه تنها غول اروپایی است که به لطف انرژی هسته‌ای با ۴۴.۴ درصد در رده پایین ترین کشورهای وابسته قرار دارد.

شرکای اروپایی که به خوبی نسبت به وضعیت تامین انرژی خود آگاهی دارند، پافشاری در نیاز به تنوع بخشیدن به منابع انرژی را در اولویت قرار داده‌اند. "کادری سیمسون" کمیساریای انرژی اروپا اخیرا به آذربایجان سفر کرد تا در مورد افزایش احتمالی صادرات گاز از این کشور که وابستگی کمتر به گاز روسیه را تسهیل می‌کند، مذاکره کند. "جوسپ بورل" نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی نیز روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که اولویت فوری اتحادیه اروپا، تنوع بخشیدن به منابع انرژی و جریان گاز برای جلوگیری از ایجاد وقفه در عرضه و "تضمین بازارهای جهانی انرژی به صورت رقابتی" است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha