۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84651106
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهای انرژی در اروپا همزمان با تشدید بحران اوکراین افزایش یافت

تهران – ایرنا – بهای گاز طبیعی و برق اروپا متاثر از تنش های شدت یافته در ارتباط با تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین و ادعای حمله مسکو به کی یف، بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از نشریه لوگزامبورگ تایمز، تشدید تنش در منطقه، خطر وخامت بحران انرژی اروپا را که احتمال خاموشی های گسترده را دربردارد، افزایش می دهد.

روسیه منشا اصلی تامین کننده گاز طبیعی اروپاست و تقریبا یک سوم از صادرات این کشور از طریق خط لوله های اوکراین به اروپا سرازیر می شود.

امکانات ذخیره سازی اروپا رو به اتمام است و بهای انرژی در این زمان از سال پنج برابر بیش از حد معمول گزارش شده است.

همچنین این خطر وجود دارد که اوضاع فعلی به دیگر بخش ها نیز سرایت کند و افزایش قیمت ها شامل کالاهای دیگر شود.

افزایش قیمت انرژی در اروپا باعث افزایش تورم شده و دولت های مختلف را بر آن داشته است به منظور کمک به کاهش ضربه حاصل از افزایش قبوض انرژی برای مصرف کنندگان، وارد عمل شوند.

«جیسون بوردوف» مدیر مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبای گفت: تمرکز فوری بر پتانسیل اختلال در عرضه انرژی روسیه به اروپاست که مقابله با آن بسیار دشوار است و می تواند باعث کمبود واقعی انرژی حتی فراتر از چالشی موجود شود. وی افزود: اما قبل از آن نیز اروپا درگیر بحران انرژی بود.

شاخص قیمت گاز در اروپا با افزایش ۱۴ درصدی تا ۸۸ یورو در مگاوات ساعت رسید که بالاترین میزان از ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) است. بهای برق آلمان نیز برای ماه مارس (اسفند) با افزایش ۱۱ درصدی به ۱۷۷ یورو در مگاوات ساعت رسید.

قیمت نفت خام برنت پس از افزایش اولیه تا بیش از ۹۶ دلار در هر بشکه، به تدریج کاهش یافت و قیمت آتی زغال سنگ در اروپا نیز ۳.۲ درصد رشد داشت.

تنش ها همچنین بازار فلزات را تحت تاثیر قرار داده است، زیرا معامله گران برای اختلاف احتمالی در عرضه آماده می شوند.

اروپا همین حالا هم با بحران انرژی دست به گریبان است، زیرا روسیه از تابستان جریان گاز را کاهش داده و شرکت ها را مجبور کرده است برای ادامه فعالیت به سوزاندن زغال سنگ کثیف متکی باشند.

این قاره همچنین در فرانسه که بزرگترین تولیدکننده مواد اتمی آن است، با قطعی سیستم های اتمی روبه روست.

در انگلیس، بهای کالا و خدمات در بالاترین رقم طی سه دهه قرار دارد و زمانی که سقف قبوض گاز و برق در ماه آوریل (فروردین) برداشته شود، به رشد ۷ درصدی خواهد رسید.

تنش ها همچنین باعث ترس از اختلال در عرضه مواد غذایی شده است، زیرا روسیه و اوکراین یک چهارم تجارت جهانی گندم و تقریبا یک پنجم فروش ذرت را در اختیار دارند. هر گونه وقفه در این جریان می تواند باعث کمبود غلات شود. آمریکا و غرب مدعی اند استقرار نظامیان روسیه در امتداد مرز اوکراین، به منزله تصمیم کرملین برای حمله به کی یف است، ادعایی که مسکو آن را رد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha