۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۱
کد خبر: 84652471
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ماندن یا رفتن؟ بلاتکلیفی که جنگ روانی غرب برای مردم اوکراین رقم زد
اوکراینی ها، عصبی و سرگردان

تهران – ایرنا - جنگ روانی آمریکا و غرب علیه روسیه پیرامون مسئله اوکراین، بیش از آنچه بر مسکو اثر بگذارد، باعث نگرانی شدید مردم اوکراین شده است و حالا آنها سردرگم شده اند و بر سر دوراهی قرار گرفته اند: در کشورشان بمانند تا آنجا را ترک کنند؟

به  گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه خبری فرانس ۲۴،  این روزها اوکراینی ها در بحبوحه اخباری که از مسکو و واشنگتن می‌آید، بین امید و واهمه سرگردانند. هشدارهای مداوم ایالات متحده و متحدانش در مورد تهاجم "قریب الوقوع" روسیه آسیب روانی شدیدی بر شهروندان اوکراین وارد کرده است.

برای چندین هفته، ساکنان پایتخت، چندان توجهی به موضع گیری ها و هشدارهای آمریکا نمی کردند و همه چیز در آرامش پیش می رفت. اما از چند روز پیش که سفارت‌خانه‌های غربی شروع به تخلیه کارکنان و مستشاران نظامی شان کردند، ترس و واهمه پررنگ تر شد. پس از دستور تخلیه سفارت آمریکا، انگلیس، بلژیک، آلمان، هلند و چندین کشور دیگر آسیایی هم به اتباع خود توصیه کردند که اوکراین را ترک کنند. پنتاگون هم خروج همه مستشاران نظامی را از اوکراین  اعلام کرد.  

ولی مدت زیادی نگذشت که قدرت تصمیم گیری از دست اکثر اوکراینی ها خارج شد. برخی از خطوط هوایی مانند «کی ال ام» (KLM) پروازهای خود را به اوکراین لغو کردند. سایر پروازهای مقصد کی یف به پایتخت مولداوی تغییر مسیر دادند. هنگامی که اخبار لغو پرواز شروع شد، بسیاری از اوکراینی ها تصمیم گرفتند بمانند؛ چون چاره ای نداشتند.

انعطاف‌پذیری ویژگی‌ است که اوکراینی‌ها بدان معروفند. اما تشدید هشدارهای ایالات متحده که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه آن را "هیستریک" خواند، عنصر جدیدی به تنش‌ های روانی اوکراینی ها اضافه کرد.  

طی روزهای اخیر اما روسیه نشانه هایی مبنی بر اینکه دیپلماسی هنوز فرصت و مجال مطرح شدن دارد، باعث کاهش بخشی از تنش درمیان اوکراینی‌ها شد.  در این میان ولودمییر زلیسکی رئیس جمهوری اوکراین هم برای ارتقای روحیه ملی ابتکار جالبی انجام داد. وی روز دوشنبه در تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد که چهارشنبه ۱۶ فوریه - تاریخی که رسانه های غربی می گفتند زمانی است که روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد – را روزی برای اتحاد ملی و روز شادی و بازگشت به زندگی عادی اعلام می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha