۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبر: 84653525
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سمن ها، بازوان پرتوان دولت

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبر: 84653525
سمن ها، بازوان پرتوان دولت

ایلام - ایرنا - دولت ها به دلیل ماهیت پیچیده بحران ها و خطر سوانح، چه در کشورهای توسعه یافته و چه کمتر توسعه یافته به تنهایی نمی توانند، بحران ها را مدیریت کنند و حضور مردم و مشارکت در این زمینه به ویژه در قالب تشکل های غیر دولتی و سمن ها ضروری است.

به گزارش ایرنا، برای تعریف سازمان مردم نهاد در آئین‌نامه اجرایی تأسیس و فعالیت سازمان‌های غیردولتی تصویب‌نامه شماره۲۷۸۶۲/ت۳۱۲۸۱هـ ۸/۵/۸۴ هیئت وزیران) آمده است: سازمان غیردولتی به تشکل‌هایی اطلاق می‌شود که توسط گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی به صورت داوطلبانه با رعایت مقررات مربوطه تأسیس شده و دارای اهداف غیرانتفاعی و غیرسیاسی هستند.

موضوع فعالیت سازمان متشکل از یکی از موارد علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، نیکوکاری و امور خیریه، بشر دوستانه، امور زنان، آسیب دیدگان اجتماعی، حمایتی، بهداشت و درمان، توانبخشی، محیط زیست، عمران و آبادانی و نظایر آن، یا مجموعه‌ای از آنها است.

از همین رو، اصطلاح سازمان‌های مردم‌نهاد به سازمانی اشاره می‌کند که مستقیما بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، اما نقش بسیار  مهمی به عنوان واسطه بین فرد و مردم و قوای حاکم را ایفا می‌کند.

دولت ها پس از ایجاد و راه اندازی سمن ها در دوره های مختلف در سه دهه گذشته و حتی قبل از آن در قالب بسیج مردمی از حضور و اثرگذاری این نهادها به ه گرفته اند.

اما بدون شک می توان از وجود این تشکل های غیر دولتی با توجه به ظرفیتی که دارند در بسیاری از بحران ها و مسایل و مشکلات چه در سیل و زلزله، چه در حفظ محیط زیست، در کمک های عام المنفعه و بشر دوستانه، مسایل و مشکلات اجتماعی و همچنین اکنون در پیشگیری و آگاهی بخشی به مردم از کرونا بهره گرفت.

تشکل های غیردولتی راهگشای مشکلات

 فعال تشکل های غیر دولتی استان گفت: استفاده از ظرفیت و توان سمن های غیر دولتی در شرایط مختلف جامعه می تواند راهگشای بسیاری از مسایل باشد زیرا به دلیل محدودیت توان دولتی خود مردم می توانند بهترین گزینه برای همکاری و همراهی در رفع بحران ها و مسایل باشند.

وحید ملکشاهی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بدون شک هر وقت دولت به مردم اعتماد کرده و کار را به دست آنها سپرده نتایج بهتری دریافت کرده است.

وی افزود: ‌در استان ایلام هم شمار زیادی سمن های تخصصی در حوزه های مختلف دارای مجوز و اساسنامه و پروانه فعالیت هستند می توان از ظرفیت آنها در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی، زیست محیطی و فعالیت های خیریه ای استفاده کرد.

دبیر تشکل غیر دولتی باور گفت: در زمان همه گیری کرونا با وجود کمبود امکانات بسیاری از همین سمن ها با همراهی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی در زمینه توزیع ماسک، ضد عفونی معابر و خیابان ها، آگاهی بخشی به مردم و سایر موارد فعالیت های بسیار خوبی داشته اند.

ملکشاهی نژاد اظهار داشت: در رویدادها حوادث غیر مترقبه همچون سیل و زلزله تشکل های غیر دولتی استان بسیار خوب ظاهر شدند و توانستند با حضور چشمگیر خود به مردم و دولت همراهی و همکاری خوبی داشته باشند.

وی افزود: با وجود همه این تعاریف این دیگر هنر دولت های مختلف است که چگونه از توان این تشکل ها استفاده کند.

ملکشاهی نژاد گفت: بدون شک توجه به توان و ظرفیت تشکل های غیر دولتی می تواند به عنوان بازوی دولت و حلقه واصل مردم و نهاد حکومتی در بسیاری از موارد به ویژه آسیب های اجتماعی که گریبانگیر استان است راهگشا باشد.

وی از استاندار ایلام خواست که توجه جدی به استفاده از این توان و ظرفیت قانونی برای پیشبرد اهداف عالی خود در جامعه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بیش از ۵۰۰تشکل غیر دولتی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی ،هنری ،ورزشی ،بسر دوستانه و خیریه ای و علمی در ایلام دارای مجوز فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha