کانون‌های گرد و غبار داخلی و کشورهای همسایه مدیریت می‌شود

کرمانشاه - ایرنا- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه کانون‌های داخلی و خارجی ریزگردها کاملا شناسایی شده است از مدیریت این کانون‌ها در داخل و کشورهای همسایه خبر داد.

به گزارش ایرنا؛ «علی سلاجقه» روز پنجشنبه در جریان سفر به استان کرمانشاه در اداره کل محیط زیست استان در خصوص بحث آلودگی های محیط زیست، افزود: آلودگی‌های موجود ناشی از ریزگردهایی است که با توجه به خشک شدن بسیاری از تالاب ها و عدم بارش مناسب ایجاد شده و کانون داخلی و خارجی این ریزگردها نیز کاملا شناسایی شده است. 

وی با بیان اینکه با کشورهای همسایه دیپلماسی فعالی را آغاز و همچنین نشست هایی با وزاری محیط زیست این کشورها برگزار کردیم، گفت: این گام نخستی است که در اولین فرصت اتفاق افتاده و طی آن کانون های گرد و غبار کشورهای همسایه مدیریت می شود و در داخل کشور نیز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی این کانون ها را مدیریت می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: موضوع بعدی آلایندگی ناشی از صنعت و صنایع است که در این قسمت خوشبختانه برای نخستین بار گام های عملیاتی در این دولت برداشته شد و حدود ۶۲ ماده و حکم با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرای مربوطه و با دبیری وزیر کشور ایجاد شد که این احکام برای دستگاه های اجرایی ارسال شد و دستگاه اجرایی، بازه زمانی و نوع عملیات آن، محل تامین اعتبار و میزان آن مشخص شده که حتما در کلانشهرهای کشور اتفاق می افتد. 

وی خاطر نشان کرد: در خصوص  آلایندگی های خانگی، شهرداری ها موظف هستند در ایجاد تصفیه خانه ها تکلیف خود را انجام دهند این امر در شهرها بر عهده شهرداری ها و در محیط خارج از شهر بر عهده بخشداری ها و دهیاری ها است و ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا عزممان را  جزم کرده و سلامت مردم خط قرمز ماست. 

سلاجقه تاکید کرد: شورای عالی محیط زیست کشور در دولت جدید هنوز تشکیل نشده اگر چه کارهای مربوط به آن در حال انجام است و بنا به درخواست رئیس جمهور این شورا به زودی تشکیل می شود.

توسعه غیرمتوازن در کشاورزی عامل افزایش فرونشست زمین

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه در خصوص فرونشست دشت ها  نیز گفت: امید است با توجه به ظرفیت های موجود و با همکاری استانداری، اداره کل و سایر دستگاه ها شاهد شرایط مطلوبی برای محیط زیست استان باشیم. 

معاون رئیس جمهور افزود: دشت های آبرفتی ما سدهای زیرزمینی هستند که آب را به شکل مطلوب حفظ کرده و تحت هر شرایطی با حداقل هزینه و در هر بازه زمانی از سال می توانستیم این آب را احصاء کنیم.

وی در ادامه گفت: فرونشست ها حتما مسائل ثانویه و جانبی دیگری نیز از جمله فعال کردن گسل های منطقه و زلزله هایی را ایجاد می کند، اگر چه این روند در سالیان متمادی اتفاق افتاده اما روند تزایدی و رو به رشد آن بیشتر در دهه های اخیر اتفاق افتاده و توسعه غیرمتوازن در بحث کشاورزی نیز در این امر موثر بوده است. 

سلاجقه با بیان اینکه خوشبختانه استان کرمانشاه دارای دشت های محدودتری از این حیث است، خاطر نشان کرد: استان های یزد، کرمان، تهران و اصفهان بیشتر در حوزه بالای فرونشست کشور هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha