اظهارنظرهای نادرست مورد تایید جامعه فرهنگی و هنری نیست/ تلاش می‌کنیم برنامه‌های فرهنگی تعطیل نشود

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حواشی ایجاد شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر، گفت: اگر اتفاقی در بخشی رخ دهد و یک اظهار نظر نادرستی مطرح شود، مورد تایید کسی نیست و همه از آن ابراز انزجار دارند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه جمعه -۲۹ بهمن ماه- در حاشیه آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص حواشی ایجاد شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر، تاکید کرد: از عوامل برگزاری جشنواره فیلم فجر تشکر می‌کنم. دوستان در حد امکان تلاش کردند هیات انتخاب و هیات داوری، با استقلال، بدون دخالت و احترام به نظرات حرفه ای، به وظایف خود عمل کنند. در عین حال تغییرات ملموسی داشت.

وی گفت: جشنواره ای با حدود ۷۰ فیلم شروع شد و بیش از ۶ هزار نفر برای این جشنواره تلاش کردند. اگر اتفاقی در بخشی رخ دهد و یک اظهار نظر نادرستی مطرح شود، مورد تایید کسی نیست و همه از آن ابراز انزجار دارند. هر فردی در هر جایگاه باید به فرهنگ ایرانی و آیین های دینی ما احترام بگذارد؛ این امر جزو مسلمات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر جامعه ایمانی ما در این حوزه دچار ناراحتی و گله مندی شد، شایسته است اهالی هنر و فرهنگ با احترام به آن نگاه کنند. 

اسماعیلی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حوزه مدیریت فرهنگی کشور نسبت به این مساله حساس است و به دغدغه های جامعه ایمانی احترام می گذاریم. اگر تکدری برای آنها پدید آمده است به عنوان متصدیان فرهنگی باید از این جامعه با شجاعت پوزش بطلبیم.

وی با بیان اینکه یک خطای فردی را نباید به جامعه هنری تسری داد، بیان کرد: این کار به دور از انصاف است. جامعه هنری کشور، پاک، عفیف، پیشتاز عرصه های اجتماعی و فرهنگی است و همیشه حوزه فرهنگ و هنر مورد تکریم آحاد جامعه قرار دارد.

اسماعیلی گفت: از بیان جملاتی که این جامعه را مکدر می کند باید اجتناب کرد و با احترام با آنها صحبت کنیم. از همه می خواهیم به این مسائل در حد همان حد و به اندازه ای که وجود دارد، التفات کنند و اجازه ندهند حاشیه ها فضای فرهنگی و هنری را مکدر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از هنرمندان خواهش می کنم با همین پیشتازی در عرصه فرهنگ و هنر، پاسدار فرهنگ، آداب دینی و شعائر اسلامی باشند؛ همچنین از صاحبان تریبون و کسانی که صحبت می کنند خواهش می کنم احترام این جامعه را نگه دارند.

وی ادامه داد: در عین حال از تکدر خاطر عموم‌ جامعه ایمانی که دلسوزانه ابراز نگرانی کردند، عذرخواهی می کنیم. 

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تعامل این وزارتخانه با وزارت امور خارجه در خصوص آیین های ایرانی در عرصه بین المللی، بیان کرد: وزارت امور خارجه در نوروز ۱۴۰۱ اجلاس وزرای فرهنگ منطقه را در کشور برگزار می کند. رییس جمهوری نیز دستور فراهم کردن مقدمات این اجلاس را صادر کرده است.

وی اظهار داشت: همچنین ستاد نوروزی با همکاری وزارت امور خارجه در وزارت فرهنگ تشکیل شده است که محلی برای معرفی بیشتر فرهنگ و هنر کشور می شود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم موظف است فضای تعاملی بیشتر در حوزه رایزنان فرهنگی در سایر کشورها ایجاد کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ایران در ۸۰ کشور رایزنی فرهنگی دارد و امیدواریم هنر هنرمندان کشورمان بیشتر شناسانده شود.

وی درباره پایین بودن بودجه جشنواره موسیقی فجر و برنامه های این وزارتخانه برای افزایش این رقم، گفت: هیچ درخواست مالی برای جشنواره موسیقی فجر از من نشد؛ برای سال آینده هم آمادگی داریم هر اقدامی که به شکوفایی و ایجاد انگیزه بیشتر کمک کند، انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ بعد از انتصاب محمد الهیاری در اداره توسعه کتاب معاونت فرهنگی وزارتخانه، اظهار داشت:  الهیاری با توجه به سابقه درخشانی که در عرصه مدیریت حوزه کتاب در معاونت فرهنگی داشت، به تصمیم وزارت فرهنگ مسئولیت جدیدی در معاونت فرهنگی وزارتخانه به عهده گرفت. 

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت حضور وی در دفتر موسیقی در خلال برگزاری جشنواره موسیقی فجر ،از او خواستیم به صورت همزمان در این ۲ سمت حضور داشته باشد.

اسماعیلی تاکید کرد: روزهای گذشته طی ارتباطی که برخی از هنرمندان شریف حوزه موسیقی با ما داشتند، صحبت‌ هایی درباره بازگشت الهیاری به دفتر موسیقی وزارت ارشاد مطرح شد که نشان از رضایت مندی جامعه موسیقی از حضور او در مدیریت دفتر موسیقی وزارتخانه دارد. 

به گفته وی، در هفته پیش رو جلساتی را برگزار و هرچه زودتر تکلیف مدیریت دفتر موسیقی معلوم می‌کنیم.

وزیر فرهنگ درباره نحوه برگزاری کنسرت‌ های موسیقی گفت: تمام تلاش ما این است که تعطیلی در کار نباشد و ما بتوانیم با رعایت حداکثری شیوه نامه‌های بهداشتی سویه جدید کرونا نسبت به برگزاری برنامه‌های موسیقایی نیز تعطیلی نداشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha