۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۲۴
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84655297
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختصاص ۱ میلیارد دلار  برای طرح های آموزشی و بهداشتی افغانستان

تهران – ایرنا – بانک جهانی طرحی برای استفاده از یک میلیارد دلار از صندوق امانت افغانستان در زمینه آموزش، کشاورزی، سلامت و برنامه های خانواده تصویب کرده است که می تواند کمک بزرگی به تلاش ها برای کاهش بحران اقتصادی و بشردوستانه در این کشور باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رویترز، این طرح در راستای دور زدن مقام های تحریم شده طالبان با پرداخت پول در صندوق امانت بازسازی افغانستان تحت مدیریت بانک جهانی و از طریق نهادهای سازمان ملل است.

منابع مطلع به رویترز گفتند قرار است هیات مدیره بانک جهانی ۱ مارس (۱۰ اسفند) برای بررسی این طرح تشکیل جلسه دهد. سپس طرف های کمک کننده به صندوق باید با آزادسازی پول موافقت کنند.

این اقدام در ادامه پرداخت موفقیت آمیز ۲۸۰ میلیون دلار از محل همان صندوق امانی به برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) برای حمایت از طرح های حمایتی سلامت و تغذیه در افغانستان طی چند ماه گذشته است.

در طرح جدید قرار است کمی بیش از یک میلیارد دلار منابع مالی در سال  ۲۰۲۲ در اختیار قرار گیرد.

براساس اعلام بانک جهانی، هدف از این طرح، حمایت از افراد آسیب پذیر، کمک به حفظ سرمایه انسانی و نهادهای کلیدی اقتصادی و اجتماعی و کاهش نیاز به کمک های بشردوستانه در آینده است. این نهاد همچنین خواستار استفاده از منابع این صندوق برای تامین امنیت غذایی و برنامه های آموزشی و بهداشتی شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ماه گذشته خواستار آزادسازی ۱.۲ میلیارد دلار باقی مانده از وجوهات مالی این صندوق برای کمک به مردم افغانستان به منظور جان بدر بردن از زمستان شد.

سازمان ملل هشدار داد تقریبا ۲۳ میلیون نفر یعنی حدود ۵۵ درصد از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجهند و نزدیک به ۹ میلیون نفر نیز با خطر گرسنگی دست به گریبان هستند.

میلیاردها دلار در ذخایر بانک مرکزی افغانستان، صندوق امانت تحت مدیریت بانک جهانی و کمک مالی خارجی مسدود شده است تا به دست طالبان نیفتد.

این گروه در ماه اوت سال ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) با خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان پس از ۲۰ سال اشغالگری، کنترل این کشور را در اختیار گرفت.

«گریم اسمیت» مشاور ارشد اندیشکده «گروه بحران بین المللی» گفت که طرح بانک جهانی، وجوهات مالی مورد نیاز درضمن دور زدن طالبان را که رهبرانش مشمول تحریم های آمریکا و سازمان ملل هستند، فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات بیشتری برای آزاد کردن دارایی های بانک مرکزی مورد نیاز است، افزود: این مساله باعث آزادسازی مقدار زیادی پول می شود.

طرح بانک جهانی، حداقل شرایط برای دسترسی و برابری را با هدف اطمینان از اجازه ورود دختران به مدارس، امکان کار برای معلمان زن، وارد کردن زنان در شوراهای اجتماعی، ارائه کمک غذایی به زنان سرپرست خانواده و اجازه کرا برای کارمندان زن بخش بهداشت و درمان را در نظر می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha