۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84657666
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 اقتصاد اوکراین، قربانی جنگ روانی آمریکا علیه روسیه

مسکو- ایرنا - روستیسلاو شورما معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین اذعان کرد که کشورش به دلیل انتشار موج عظیمی از اخبار مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به کشورش، متحمل خسارات اقتصادی ماهانه بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اوکراینی «ار.ب.کا اوکراینا»، معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه گفت: این رقم شامل توقف سرمایه گذاریها و فرصت های ازدست رفته سرمایه گذاری در اقتصاد اوکراین و نیز افزایش نرخ تورم و کاهش حمل و نقل هوایی و گردشگری به اوکراین می شود.

به گفته شورما، در این شرایط، بودجه اوکراین از محل همکاری با سازمان های مالی کشورهای دیگر درآمد کسب می کند. 

پیشتر ویکتور سوسلوف وزیر اقتصاد سابق اوکراین اعلام کرد که تنش آفرینی کشورهای غربی با ادعای تهاجم روسیه به اوکراین، میلیاردها دلار به اقتصاد اوکراین خسارت وارد کرده و خرابکاری اقتصادی محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، سوسلوف که از کارشناسان اقتصادی برجسته اوکراین است، به تازگی در یادداشتی در نشریه اوکراینی «گلاورد» نوشت: اقدامات برخی کشورهای غربی که بر تنش های پیرامون تهاجم روسیه دامن می زدند، ماهیت خرابکاری اقتصادی داشت.

وزیر اقتصاد پیشین اوکراین تصریح کرد: کشورهای دارای اقتصاد آزاد ازجمله اوکراین دربرابر جنگ های اطلاعاتی که برای ضربه زدن به اقتصاد هدف گیری می شود، بسیار آسیب پذیر هستند.

 مقام سابق دولت اوکراین در ادامه یادداشت خود نوشت: وضعیت خاص اوکراین در چند ماه اخیر به این صورت بود که جنگ اطلاعاتی برای بی ثبات کردن اوکراین را کشورهای غربی و اعضای ناتو در وهله اول آمریکا و انگلیس یعنی کشورهایی که مقامهای اوکراینی شریک خود می نامند، آغاز کردند.

سوسلوف افزود: ماهیت این جنگ روانی به این صورت بود که با طرح ادعای حمله روسیه به اوکراین با استفاده از بمب های هوایی و موشک و تانک و نفربرهای زرهی، بر تنش ها پیرامون وضعیت اوکراین دامن زده می شد.

 وی خاطرنشان کرد که این اقدامات غرب برای اقتصاد  اوکراین پیامدهای بسیار مخرب داشت و به گفته ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، در ماه ژانویه از این کشور ۱۲.۵ میلیارد دلار سرمایه خارج شد.

به گفته وی بسیار بعید بنظر می رسد سرمایه دارانی که دارایی های خود را از اوکراین خارج کرده اند حاضر شوند در آینده نزدیک دوباره به این کشور بازگردند و ترجیح خواهند داد در کشورهای باثبات سرمایه گذاری کنند. 

به گزارش ایرنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به تازگی با استناد به اطلاعات اعلام شده از سوی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که اقتصاد اوکراین بر اثر ادعای تهاجم روسیه به این کشور، نزدیک به ۱۲.۵ میلیارد دلار از دست داده است که ۸ درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد.  

 در حالیکه آمریکا و متحدان غربی‌اش در روزهای اخیر مدعی شده بودند که روسیه به اوکراین حمله می کند، نه تنها این هیاهو و جنگ روانی علیه مسکو رنگ واقعیت به خود نگرفت، بلکه روسیه در روزهای اخیر بخشی از نیروهایش را از نزدیکی مرز اوکراین خارج کرد اما با این وجود ادعاها همچنان با هماهنگی واشنگتن برای تشدید فشار روانی بر مسکو ادامه دارد. 

مقامهای روسیه بارها اعلام کرده اند که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از گسترش سازمان ناتو به مرزهای غربی اش شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha