کنگره بین‌المللی «هورامان‌شناسی» مرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان بر حفظ و تثبیت ثبت جهانی هورامان تاکید کرد و گفت: همزمان با سالگرد ثبت جهانی هورامان، کنگره بین‌المللی «هورامان‌شناسی» برای رشد و توسعه منطقه پنجم مرداد سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا «پویا طالب‌نیا» روز دوشنبه در نشست انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه علمی پژوهشی بین دانشگاه رازی، اداره کل میراث فرهنگی و پایگاه جهانی هورامان که در مرکز اسناد توسعه و کرمانشاه شناسی دانشگاه رازی برگزار شد، ضمن تشکر از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی ثبت جهانی منطقه هورامان افزود: بسیاری از پروژه‌های ما ضعف پژوهشی دارند و بنا داریم با انعقاد این تفاهم نامه بسیاری از کاستی های این حوزه را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم از تمام ظرفیت های پژوهشی دانشگاه رازی و دانشجویان پژوهشگر در این زمینه استفاده بهینه را ببریم، اظهار کرد: نقش علما و روحانیون دینی در ثبت جهانی هورامان بسیار ویژه است و بعد از ثبت جهانی هورامان، ماموستا ملاقادر قادری در دیداری فرمودند که این ثبت جهانی مانند بچه ای است و اینکه چه لباسی بر تنش کنیم و چگونه تربیت و رشد کند بر عهده ما است.

طالب‌نیا بر استفاده از ظرفیت های مفاخر و بزرگان منطقه در این رویدادهای بین المللی تاکید کرد و یادآور شد: باید این بزرگان و مفاخر را جذب کنیم تا در کمیته های فنی و تخصی از ظرفیت آنها استفاده کنیم و مجموعه این اقدامات به افتتاح پژوهشکده هورامان شناسی ختم میشود که در آینده افتتاح می‌شود.

هورامان منطقه‌ای بکر و تاریخی

به گزارش خبرنگار ایرنا، هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛  بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

منظر فرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha