شطرنج‌بازان ایرانی می‌توانند کارلسن را به چالش بکشند

تهران- ایرنا- استاد بزرگ شطرنج ارمنستان با اشاره به توانایی شطرنج‌بازان ایرانی گفت: ملی‌پوشان ایران انگیزه و توانایی خوبی دارند و می‌توانند «مگنوس کارلسن» قهرمان نامدار جهان از کشور نروژ را به چالش بکشند.

«گابریل سرگیسیان» که برای  نظارت بر تمرینات تیم ملی شطرنج به ایران سفر کرده است روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ملی‌پوشان ایرانی در جهان خاص هستند، آنان هم نیروی جوانی و هم انگیزه لازم برای پیشرفت دارند و این یک استثنا است. شطرنج‌بازان ایرانی در گذشته نیز نتایج خوبی کسب کردند و حتی به عنوان سوپر استادی در سنین کم رسیدند. اکنون «پرهام مقصودلو» سوپر استاد است و مسیر موفقیت را به خوبی طی می‌کند. قدرت جوانی و دانش روز می‌تواند ایرانی‌ها را در مسیر موفقیت جهانی قرار دهد.

این مربی ارمنستانی با اشاره به همکاری خود با فدراسیون ایران گفت: باید تشکر کنم چرا که این یک فرصت خوب است، هم من می‌توانم تجربه خوبی در ایران داشته و هم بر تمرین شطرنج‌بازان نظارت داشته باشم. اساتید شطرنج خوبی در ایران هستند که توانایی بالایی دارند. من بر تمرینات تیم ملی نظارت دارم جوانان ایرانی دانش روز را به خوبی فرا گرفتند و سعی می‌کنم ایرادهای آنان را برطرف کنم. در گذشته برای مسابقه به ایران آمدم. هم در جام ستارگان حضور داشتم و هم در جام خزر بودم. با ایران غریبه نیستم.

سرگیسیان درباره ادامه همکاری با فدراسیون ایران نیز عنوان کرد: البته در روزهای نخست کار با تیم ملی شطرنج دختران و پسران ایران هستم و برای ارزیابی نیاز به زمان دارم. ادامه همکاری به رضایت طرفین بستگی دارد. باید بدانیم حضورمان چه میزان تاثیر گذار است تا به یک شناخت اولیه برسیم. درباره ادامه همکاری نیز عملکرد تاثیر دارد و میزان رضایت طرفین نیز در نظر گرفته خواهد شد. قبل از آنکه به فکر ادامه کار باشم تلاش خواهم کرد برای توسعه شطرنج مفید باشم.

وی این را هم گفت: شطرنج ایران در بخش مردان سه بازیکن جوان به نام‌های پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی و پویا ایدنی دارد و احسان قائم‌مقامی نیز شناخته شده است. باید منتظر باشیم تا انگیزه قائم مقامی برای حضور در اردو مشخص شود. با این نفرات و نفرات تیم ملی زنان ایران کار خواهم کرد.

قهرمان اسبق نوجوانان جهان همچنین یادآور شد: شطرنج هر ساله در حال تکامل است و خیلی مدرن شده است. نباید از علم روز غفلت شد. اکنون «مگنوس کارلسن» قدرت بلامنازع جهان به شمار می‌رود. در بین رقیبان سنتی کارلسن کسی انگیزه برای شکست دادن این نابغه ندارد اما در بین جوانان جهان ستاره‌هایی هستند که این توانایی را دارند او را به چالش بکشد. جوانان ایرانی نیز این توان را دارند تا نابغه شطرنج جهان را به چالش مواجه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha