۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۱
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84658956
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تشدید تنش بین اوکراین و روسیه بورس های آسیایی را قرمز پوش کرد

تهران- ایرنا- در هفته‌های اخیر تنش‌های ژئوپلیتیک بر سر اوکراین بین روسیه و غرب تاثیرات فراوانی را بر بازارهای مختلف از جمله بازار بورس و اقتصاد در منطقه آسیا-اقیانوسیه گذاشته است.

به گزارش ایرنا، بر پایه جدیدترین گزارش های خبری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز سوم اسفند ماه سال جاری اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی «دونتسک» و «لوگانسک» را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

به گزارش پایگاه خبری «آسیا پلاس تی جی»، تشدید اختلافات میان غرب و روسیه بر سر مساله اوکراین که ممکن است تحریم های شدیدی را علیه مسکو به دنبال داشته باشد می تواند بر اقتصاد آسیا به ویژه منطقه اوراسیا تاثیرات موثری داشته باشد.

به نوشته موسسه مطالعاتی مودی، تشدید اختلافات میان اوکراین و روسیه نه تنها اقتصاد آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه به اقتصادی کل جهان نیز خساراتی را وارد می سازد.

بر اساس این گزارش، یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را در نتیجه اعمال تحریم های غرب علیه روسیه متحمل می شود، منطقه اوراسیا به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در هم تنیدگی اقتصادی فراوانی با روسیه دارند.

به استناد آمارها، روسیه در میان شرکای اصلی در اوراسیا، همچنان بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است و ۱۳۵ میلیون دلار از کل صادرات خود به اوراسیا را به روسیه انجام داده و پس از آن ارمنستان با ۶۰، قزاقستان با ۳۸، قرقیزستان با ۱۸ و بلاروس با پنج میلیون دلار قرار دارند. پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان اعضای اتحادیه اوراسیا را تشکیل می دهند.

نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد هسته اولیه شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اساس رویکرد روس‌ها برای حفظ نفوذ نسبی خود در جمهوری‌های شوروی سابق در دهه ۱۹۹۰ باز می‌گردد. در این دوره زمانی مسکو می کوشید با ایجاد مکانیزم‌هایی روندها و فرایندهای پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) برای حفظ جایگاه خود در اوراسیا بازگردد.

بنابراین چنانچه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال شود، به طور غیر مستقیم بر حجم مبادلات تجاری و اقتصاد کشورهای اتحاد جماهیر سابق شوروی، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حتی اتحادیه اروپا نیز تاثیر می گذارد.

گفتنی است اتحادیه اروپا یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری- اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شمار می آید. به عبارت دیگر اقتصادهای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا از لحاظ تاریخی مکمل یکدیگر هستند. صادرات فناوری‌های عالی از اتحادیه اروپا برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و صدور ثابت منابع انرژی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای اتحادیه اروپا مهم است.

تشدید تنش بین اوکراین و روسیه بورس های آسیایی را قرمز پوش کرد

مصادیق تاثیر نارآرامی ها اوکراین بر اقتصاد آسیا

به  گزارش خبرگزاری «شین هوا»ی چین، بازار بورس های اصلی این کشور از جمله شانگهای و شن ژن که در واقع بزرگترین بورس های قاره هستند و بورس شانگهای حتی دومین بورس جهان است، طی این چند روز به ویژه امروز از بحران سیاسی و نظامی اوکراین تاثیر منفی پذیرفته است.
براساس این گزارش، سهام بورس شانگهای امروز با ۹۶ دهم درصد کاهش به سه هزار و ۴۵۷،۱۵ واحد رسید و در در عین حال بورس شنژن نیز با ۱،۲۹ دهم درصد کاهش به ۱۳ هزار و ۲۹۷،۱۱ واحد رسید و به کار امروز خود با این رقم ها پایان دادند.

قیمت بیت کوین نیز در بارازهای جهانی به ویژه آسیا که بیشتر تحت تاثیر بازار ارزهای دیجیتال در قزاقستان در آسیای مرکزی است، نیز با اوج گرفتن تنش‌ روسیه و اوکراین به ۳۶ هزار و ۳۷۲ دلار کاهش یافت که پایین‌ترین قیمت دو هفته و نیم اخیر است.

ارزش سهام بورس آسیا و اقیانوسیه از جمله بورس توکیو نیز پس از دستور پوتین برای استقرار نظامیان روسیه در مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین به شدت سقوط کرد.

اگرچه تا دیروز بورس هند از این بحران در شرق اروپا تاثیر چندانی نپذیرفته بود اما تشدید اختلافات میان روسیه و اوکراین، بورس هند را نیز امروز ریزشی کرد و شاخص های سهام در این کشور یکپارچه قرمز پوش شدند.

بر اساس این گزارش، شاخص های بورس «سنسکس» و «نیفتی» در هند با کاهش دو درصدی روبرو شده است.

البته در همین راستا، شاخص «سنسکس» بورس هند دیروز حتی با ۰.۴ درصد افزایش در سطح ۵۸.۰۵۱ واحد قرار گرفته بود اما امروز افت قابل توجهی داشت.

این در حالی است که شاخص «نیکی ۲۲۵» بورس ژاپن دیروز با ۰,۸ درصد افت به ۲۶.۹۱۱ واحد دست یافته بود و شاخص ترکیبی شانگهای چین در سطح ۳.۴۹۰ واحد و شاخص «کوسپی» بازار بورس کره جنوبی نیز در سطح ۲,۷۴۵ واحد قرار گرفته بودند.

شاخص «هنگ سنگ» بورس هنگ کنگ با افت ۰,۹ درصدی به ۲۴.۱۱۰ واحد نزول کرده بود.

همچنین نرخ برابری دلار/ ین در سطح ۱۱۴,۹ واحد قرار داشت.

با این وجود خبرگزاری شین هوا امروز در گزارشی دیگر به تاثیر مخرب تنش های اخیر میان روسیه و اوکراین بر شاخص های بورس ژاپن اشاره کرده است و می نویسد اکثر شاخص های این کشور روز سه شنبه (سوم بهمن ماه سال جاری) در این کشور ریزشی شده اند.

یکی از شاخص هایی که بیشترین افت را در بورس ژاپن تجربه کرده است، شاخص بورس نیکی است که با ۲۱۱.۲۰ واحد افت معادل ۰.۷۸ درصد به سطح ۲۶.۹۱۰.۸۷ رسیده است.

بر پایه این گزارش شاخص های بورس مربوط به شرکت های تولید کننده فلزات مختلف، تجهیزات الکترونیکی، قطعات خودرو مواد دارویی بیشترین افت را در بورس ژاپن تجربه کرده اند.

به نوشته پایگاه خبری «یونهاپ» کره جنوبی، شاخص های بورس در کره جنوبی نیز در نتیجه تنش های میان مسکو و کیف با افت شدیدی روبرو شده اند.

بر اساس این گزارش، شاخص بورس سامسونگ در میان شاخص های دیگر در کره جنوبی بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

گفتنی است شاخص بورس سامسونگ با ۱.۰۸ درصد کاهش به ۷۳.۴۰۰ «وون»، واحد پول کره جنوبی، رسید.

همچنین ارزش «وون» در مقابل ارزش دلار آمریکا در مقابل روز سه شنبه با کاهش ۶ دهم درصدی روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری «بیزینس تایمز»، شاخص های بورس سنگاپور نیز در واکنش به تحولات اخیر اوکراین نیز با یک درصد کاهش معادل ۳۵.۷۸ واحد یکپارچه قرمز پوش شدند و به کمترین میزان خود در مدت یک هفته گذشته تنزل کردند.

خبرگزاری آمریکایی «سی ان بی سی» نیز در گزارشی نوشت سایر شاخص های بورس در منطقه آسیا-اقیانوسیه در واکنش به تنش های روسیه و اوکراین با افت شدید روبرو شده اند.

شاخص بورس هنگ کنگ با ۲.۶۹ درصد کاهش به سطح ۳۲.۵۲۰ واحد رسید.

یکی از شاخص های بورس هنگ کنگ، شرکت «علی بابا» است که افت سه و نیم درصدی را تجربه کرده است.

بورس های چین نیز امروز ریزشی بود. شاخص بورس «شانگهای کامپوزیت» چین با ۰.۹۶ درصد کاهش در سطح ۳.۴۵۷.۱۵ بسته شد.

بورس «شنژن» چین نیز با ۱.۲۹۲ درصد افت به سطح ۱۳.۲۹۷.۱۱ رسید.

شاخص بورس « اس اند پی/ای اس ایکس ۲۰۰» استرالیا نیز با یک درصد افت روبرو شد و به سطح ۷,۱۶۱.۳۰ رسید.

شاخص بورس «ام اس سی آی » منطقه آسیا-اقیانوسیه افت ۱.۵۳ درصدی را تجربه کرده است.  

       

تشدید تنش بین اوکراین و روسیه بورس های آسیایی را قرمز پوش کرد

جهش قیمت نفت

قیمت نفت با افزایش تنش در شرق اوکراین از نیمه شب گذشته با رشد همراه شد و در معاملات امروز جهشی بیش از ۲.۵ درصد را ثبت کرد.

نفت برنت در معاملات امروز ۲.۳ درصد گران شد و به ۹۷ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز رشدی چهار درصدی را تجربه کرد و ۹۴ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه قیمت خورد. 

همچنین قیمت گاز طبیعی نیز رشدی ۳.۴ درصدی در بازارهای جهانی را تجربه کرد.

زمستان امسال با افزایش قیمت گاز در اروپا، تقاضا برای نفت بیشتر شد. این موضوع باعث شد تا قیمت نفت رکورد هفت ساله را بشکند و به قیمت های سال ۲۰۱۴ بازگردد. 

همچنین با شروع سال ۲۰۲۲ میلادی، قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای دارنده ذخایر بزرگ نفتی میان کشورهای تازه استقلال یافته، با ناآرامی هایی همراه بود. ناآرامی هایی که قیمت طلای سیاه را تقویت کرد.

بالا رفتن تنش بین روسیه و اوکراین و مستقر شدن حدود ۱۳۰ هزار سرباز روسی در کنار مرزهای اوکراین نیز که در هفته های اخیر رخ داده، شتاب رشد قیمت‌ها را بیشتر کرد.

آمریکا،اتحادیه اروپا و انگلیس، روزانه ۳/۵ میلیون بشکه نفت و فرآورده از روسیه خریداری می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha