افزایش ۹۳ درصدی صادرات کالا از آستارا

آستارا - ایرنا - سرپرست اداره کل گمرک آستارا گفت: یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۹۰۰ تن کالا از آغاز سال ۱۴۰۰ تا پایان بهمن ماه از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی این شهرستان صادر شده و میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی ۹۳ درصد افزایش داشته است.

سعید نادری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش ریالی کالاهای صادر شده از مرز آستارا طی ۱۱ ماه سال جاری را ۵۳۲ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۵۰۰ دلار اعلام کرد و افزود: ارزش صادرات انجام شده در قیاس با ارزش کالاهای صادراتی مدت مشابه سال قبل، ۱۳ درصد رشد نشان می دهد.

وی کالاهای صادراتی از گمرکات آستارا را شامل محصولات کشاورزی، پتروشیمی، معدنی، مصنوعات پلاستیکی، کاشی، سرامیک، انواع سنگ های معدنی، لبنیات و انواع آبزیان اعلام کرد.

سرپرست اداره کل گمرک آستارا میزان واردات کالا در ۱۱ ماه نخست امسال را ۱۹۱ هزار و ۵۳۵ تن و ارزش اقتصادی آنها را ۹۹ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۱۵۴ دلار اعلام کرد و ادامه داد: میزان واردات کالا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۴ درصد و از نظر ارزش ۲۷ درصد کاهش را تجربه کرده است.

نادری مقدار ترانزیت کالاهای خارجی در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ که گمرکات آستارا مقصد آنها بوده اند را ۲۰۶ هزار و ۳۳۷ تن و ارزش آن را ۹۳۷ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۱۲۲ دلار عنوان کرد و گفت: این مقدار ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن کالاها ۱۲۸ درصد و از نظر ارزش ۱۴۳ درصد افزایش داشته است.

وی میزان ترانزیت یا حمل و نقل کالاهای خارجی در ۱۱ ماه سال جاری که گمرکات آستارا مبدا حمل و نقل آنها بوده اند را ۱۹۲ هزار و ۱۰۶ تن و ارزش آن را ۱۸۵ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۴۱۴ دلار اعلام کرد.

سرپرست اداره کل گمرک آستارا گفت: این میزان حمل و نقل کالای خارجی از مبدا گمرکات آستارا نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن کالاها ۴۲ درصد افزایش و از حیث ارزش کالاها ۵۰ درصد کاهش یافته است.

نادری درآمد گمرکات آستارا در ۱۱ ماه سال جاری را یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و از کاهش ۴۵ درصدی درآمدها نسبت به سال قبل خبر داد.

پیش‌تر اداره کل گمرک آستارا اعلام کرده بود که عمده درآمد گمرک از ناحیه واردات کالا است و همواره به تناسب کاهش واردات کالاها، میزان درآمد گمرک نیز کاهش می یابد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و گمرک آستارا به صورت شبانه روزی در مرزهای زمینی، آبی و ریلی این شهرستان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha