ایران و اقلیم‌کردستان عراق روابط خوبی با یکدیگر دارند

اربیل- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی در دیدار با استاندار اربیل گفت: جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در زمینه های مختلف روابط خوبی با یکدیگر دارند و نگاه ما به این اقلیم، همواره براساس همراهی ومساعدت بوده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «محمد صادق معتمدیان» که به منظور سفری سه روزه از صبح امروز وارد اقلیم کردستان عراق شده است، در دیدار و گفت و گو با استاندار اربیل با اشاره به روابط تاریخی بین ایران و اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق روابط خوبی با یکدیگر دارند و نگاه کشور ما به این اقلیم، براساس همراهی، کمک و مساعدت بوده است. 
 وی با تاکید بر رفع مشکلات و بهبود مبادلات اقتصادی در مرز تمرچین یادآور شد: سال آینده مسیر ۳۱ کیلومتری راه آهن از نقده به تمرچین تکمیل می شود.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه یادآور شد: به غیر از مسایل اقتصادی، در زمینه های فرهنگی و دانشگاهی نیز ظرفیت های بسیاری برای همکاری اقلیم کردستان عراقو جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

معتمدیان با بیان اینکه اکنون یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی اقلیم کردستان در دانشگاه های آذربایجان غربی تحصیل می کنند افزود:  از ظرفیت های اقلیم کردستان عراق و استان آذربایجان غربی برای توسعه روابط استفاده نشده و باید ظرفیت ترانزیتی این منطقه گسترش یابد.  

وی خواستار تسهیل دستری به مسیر تمرچین برای تسریع در رفت و آمد و رونق مرزهای دوطرف‌ شد.  

استاندار آذربایجان غربی بر توسعه تردد مسافری در مرزها نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر ساکنان استان های شمال غربی ایران، بسیاری از مسافران کشورهای آذربایجان و ارمنستان نیز برای دسترسی به عتبات عالیات می توانند از ظرفیت اقلیم کردستان عراق استفاده کنند.


ایران جایگاه مهمی برای کردستان عراق دارد

استاندار اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اقلیم کردستان عراق جایگاه مهمی دارد؛ ما با نگاه ویژه ای به آن‌ نگاه می کنیم و تلاش داریم همسایه خوبی برای آن باشیم. 

«امید خوشناو» با اشاره به سفر خود به استان آذربایجان غربی گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که امضا شد برخی امورات در مرزهای مشترک با این استان را تسهیل کردیم و این روند را ادامه خواهیم داد. 
وی افزود: ما از نگاه خوب جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با اقلیم کردستان عراق تقدیر می کنیم و از این‌موضوع خوشحالیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha