آمریکای لاتین دیپلماسی را راه حل بحران اوکراین می‌داند

تهران - ایرنا - در میانه تحولات لحظه‌ای و انتشار خبرهای فوری مرتبط با بحران اوکراین، همزمان با اینکه اظهارنظرهای له و علیه مسکو از سوی متحدان و مخالفان کرملین به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده، رهبران آمریکای لاتین بر اهمیت «گفت‌وگو و دیپلماسی» تاکید دارند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ۳۰ سال از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌گذرد و بعد از نخستین گمانه‌زنی‌ها و انتشار تصاویر رسانه‌های غربی از افزایش تحرکات نظامی روسیه در مرز اوکراین، اکنون حدود یک ماه از داغ شدن آتش تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن و متحدانش می‌گذرد.

تلاش زمامداران اوکراینی برای نزدیکی به غرب و تلاش کشورهای غربی از جمله آمریکا برای افزایش نفوذ در کشورهای اطراف روسیه که برای مسکو خط قرمز محسوب می‌شود تا جایی ادامه یافت که به رسمیت شناختن دو منطقه لوگانسک و دونتسک در شرق اوکراین در اعلام شامگاه دوشنبه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، آتش مخالفت‌های غرب را شعله ورتر و صدای اعتراض آن‌ها را بلندتر کرد.

دو منطقه‌ای که اگر چه در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند اما اقدام تازه پوتین در به رسمیت شناختن این جمهوری ها، کام دولت‌های غربی را به شدت تلخ کرده است.

در میانه مجموع این تحولات مواضع‌ رهبران آمریکای لاتین نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ منطقه کلیدی در فاصله چند کیلومتری ایالات متحده که نفوذ مسکو و تقویت روابط هر چه بیشتر کشورهای منطقه با روسیه به یکی از نگرانی‌های اصلی و کابوس‌های واشنگتن به ویژه در ماه‌های اخیر تبدیل شده است.

گذشته از تحکیم روابط کشورهای مغضوب آمریکا همچون نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا با روسیه، کاخ سفید حتی در چند ماه اخیر نتوانسته است مانع از دیدارهای رسمی مقامات آرژانتین، اکوادور و حتی برزیل با پوتین شود. اراده کشورهای آمریکای لاتین اعم از دوستان و دشمنان کاخ سفید در ایجاد پیوند هر چه بیشتر با روسیه دال بر این حقیقت است که روسیه به عنوان یکی از بازیگران اصلی بین‌المللی نقش‌آفرینی می‌کند، سیاست‌های واشنگتن در قالب نگاه بالا به پایین به آمریکای لاتین شکست خورده است و اینکه پایان دوران هژمونیک و آغاز عصر چندقطبی فرا رسیده است.

آتش اختلافات میان مسکو، واشنگتن، کی‌یف و بروکسل در حالی در کمتر از ۴۸ ساعت گذشته داغ‌تر شده است که واکنش‌های دولت‌های آمریکای لاتین پیش و پس از اعلام پوتین در به رسمیت شناختن مناطق شرق اوکراین جالب توجه است.

دیپلماسی، نگاه آمریکای لاتین به بحران اوکراین

نیکاراگوئه

دانیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه گفت: به رسمیت شناختن لوگانسک و دونتسک از سوی روسیه گامی به سوی امنیت در منطقه است.

ونزوئلا

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا حمایت این کشور آمریکای لاتین از مردم روسیه و همتای خود ولادیمیر پوتین در مسئله بحران اوکراین را تایید و از مواضع تهاجمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با اشاره به اینکه کاراکاس از اهداف شجاعانه و عادلانه جهانی دفاع می‌کند، تصریح کرد: صلح روسیه، صلح جهان است و ما از آن دفاع می‌کنیم.

مادورو، ناتو را به دلیل اینکه قصد دارد روسیه را از نظر نظامی و استراتژیک محاصره کند، محکوم کرد و افزود: ما حواسمان به رویدادهای روسیه و اوکراین بوده است. دیدیم که ناتو چگونه قصد دارد از راه نظامی به روسیه و جهان چندقطبی پایان دهد که در حال حاضر یک واقعیت است.  

آرژانتین

طبق اعلام منابع رسمی آرژانتین، این کشور آمریکای جنوبی بر "گفت‌وگو و مذاکره دیپلماتیک به منظور یافتن یک راه حل سیاسی برای تنش‌های فزاینده در اوکراین حمایت کرد و خواستار حفظ صلح، امنیت بین‌المللی و احترام به حقوق بشر شد".

دیپلماسی، نگاه آمریکای لاتین به بحران اوکراین

وزارت امور خارجه آرژانتین در بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری آرژانتین نگرانی خود از وضعیت ایجاد شده در اوکراین را ابراز می‌کند. در این چارچوب، از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو و مطابق با اصول منشور سازان ملل متحد و حقوق بین‌الملل حل‌وفصل کند، حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات، عدم استفاده از زور بین دولت‌ها و احترام کامل به حقوق بشر را خواستاریم.

اکوادور

"گیِرمو لاسو" رئیس‌جمهوری اکوادور از "گفت‌وگو و دیپلماسی" برای حل‌وفصل بحران اوکراین دفاع کرد. وی با بیان اینکه "اکوادور امیدوار است گفت‌وگو و دیپلماسی، درگیری‌های احتمالی را حل‌وفصل کند" گفت: عجیب است که بحرانی با این ویژگی‌ها در قرن بیست‌ویکم رخ می‌دهد.

رئیس دولت اکوادور با تاکید بر پایبندی این کشور به صلح، احترام و چندجانبه ‌گرایی، اعلام کرد: ما از خطی که توسط سازمان ملل تعریف شده است، پیروی خواهیم کرد.

برزیل

دولت برزیل اعلام کرد که از "راه‌حل مذاکره" برای مدیریت بحران بین روسیه و اوکراین دفاع می‌کند.

وزارت امور خارجه برزیل اعلام کرد: در مواجهه با وضعیتی در مناطق دونتسک و لوگانسک ایجاد شده است، برزیل بر نیاز به جست‌وجوی راه‌حلی از طریق مذاکره که منافع مشروع امنیتی روسیه و اوکراین و نیاز به احترام به اصول منشور سازمان ملل متحد را در نظر می‌گیرد، تاکید می‌کند.

در این بیانیه آمده است: برزیل از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که از تشدید خشونت اجتناب کنند و در اسرع وقت، کانال‌های گفت‌وگو را برای هدایت مسالمت‌آمیز اوضاع ایجاد کنند.

مکزیک

"مارسلو اِبرارد" وزیر اور خارجه مکزیک در صفحه توییترش اطمینان داد: موضع ما طرفداری از حل مسالمت‌آمیز مناقشه، احترام به تمامیت اوکراین و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

وی همچنین خواستار "احترام به یکپارچگی اوکراین" و اجتناب از تشدید درگیری شد.

کوبا

کوبا هر چند تا کنون و پس از اعلام پوتین در به رسمیت شناختن مناطقی از اوکراین واکنش رسمی نشان نداده است اما "برونو رودریگس" وزیر امور خارجه کوبا کمتر از یک هفته پیش، تبلیغات و کارزار رسانه‌ای آمریکا علیه روسیه در مسئله اوکراین را محکوم کرد.

رودریگس در پیامی توییتری اعلام کرد: ما قویا تبلیغات عصبی و رسانه‌ای (جنون رسانه‌ای و تبلیغاتی) که دولت آمریکا علیه روسیه به راه انداخته است را رد می‌کنیم.

وی همچنین پیرامون نقش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جهان هشدار داد و گفت: ما قاطعانه با گسترش ناتو تا مرزهای کشور برادر روسیه مخالفیم.

السالوادور
نایب بوکله رئیس جمهوری السالوادور روز دوشنبه در صفحه توییترش با زیر سوال بردن دولت آمریکا در مسئله اوکراین نوشت: دولت بایدن همه اعتباری که برایش باقی مانده است را از دست می‌دهد.  

هندوراس

وزارت امور خارجه هندوراس با صدور بیانیه ای خواستار گفت‌وگو شد و "بر اهمیت اوکراین در همزیستی مسالمت‌آمیز اروپا" تاکید کرد.

این کشور آمریکای مرکزی همچنین "از قدرت‌ها می خواهد که در اوکراین مداخله نکنند و از یک سیستم بین المللی مبتنی بر قوانین بین المللی دفاع کنند".

دیپلماسی، نگاه آمریکای لاتین به بحران اوکراین

کلمبیا

ایوان دوکه رئیس‌جمهوری کلمبیا، در میانه سفری که در ماه فوریه از چند کشور اروپایی انجام داد، پیرامون وضعیت اوکراین اگرچه مخالفت خود با تشدید خشونت را ابراز کرد اما بر تعهد کشورش به ناتو تاکید کرد.

شیلی

دولت سباستین پینیرا رئیس‌جمهوری شیلی که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، "نگرانی عمیق خود درباره وضعیت تنش‌هایی که در حال حاضر در مرز اوکراین و روسیه حاکم است" را ابراز کرد و از رعایت توافق‌نامه های مینسک حمایت کرد.  

دولت شیلی هشدار داد که "در سال‌های اخیر، جامعه بین‌الملل مجبور به مقابله با یک وضعیت اقتصادی جدی و یک وضعیت اضطراری بهداشتی بوده است که باعث ایجاد یک بحران عمیق انسانی شده است"، بنابراین "امروز، بیش از هر زمان دیگری، کاهش تنش‌ها و دستیابی به هماهنگی میان کشورهای جامعه بین المللی ضروری است".

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha