۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 84660346
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تطبیقی از مونالیزا برای رسیدن به لبخند ژکوند در نمایش «چمدان»

تهران- ایرنا- کارگردان نمایش چمدان با بیان آنکه در این اثر تلاش می‌کنیم مخاطب را از آفت محو شدگی نسبت به یک جایگاه یا موقعیت‌های انسانی آگاه کنیم یادآور شد: در نگاهی متفاوت این اثر نمایشی قصد دارد تطبیقی از مونالیزا برای رسیدن به لبخند ژکوند را به مخاطب ارائه دهد.

نمایش چمدان اثر نمایشنامه ‌نویس شهیر ژاپنی کوبو آبه این روزها به کارگردانی آریو راقب‌کیانی در تماشاخانه اهورا به صحنه رفته است. این نمایشنامه پیش از این تنها یک‌بار به کارگردانی فرهاد آییش به صحنه رفته بود و حال با خوانش و روایتی متفاوت توسط راقب‌کیانی رنگ اجرای عمومی را به خود دیده است.

آریو راقب کیانی کارگردان نمایش چمدان درخصوص روند شکل‌گیری ایده و اجرای این نمایش به خبرنگار تئاتر ایرنا گفت: در گام نخست با توجه به آنکه قصد داشتیم ایده‌های متفاوتی را بیان کنیم، نمایشنامه را بکر درنظر گرفته و تلاش کردیم نگرش نوینی را در اجرایی کردن این نمایشنامه لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: محتوای اصلی این نمایشنامه روایت داستان زندگی دو زن با تمام فراز و فرودهایش است و از آن سو که بیان این داستان تا حدودی با فرهنگ ما همخوانی داشت این خود یکی از مهمترین دلایل برای انتخاب این نمایشنامه برای اجرای عمومی بود تا بتوانیم بیشترین حس همذات‌پنداری مخاطب با داستان این اثر را با او داشته باشیم.

تطبیقی از مونالیزا برای رسیدن به لبخند ژکوند در نمایش «چمدان»

سویه جدید کرونا در ریزش مخاطب موثر بود

راقب‌کیانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی متعدد تماشاخانه‌ها خاطرنشان کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا با سه بازیگر دیگر نمایش چمدان را تمرین کرده بودیم اما با تعویق اجرای نمایش، بازیگران مشغول پروژه‌های دیگری شدند. بعد از هشت ماه دوری از تمرین، مجدد نمایش را با سه بازیگر جدید آغاز کردیم و سه بار نمایش در بازه زمانی کوتاه به صحنه رفت و هر بار با شدت بیماری کرونا تماشاخانه‌ها تعطیل شدند. به همین دلیل از نظر اقتصادی ضرر زیادی متحمل شدیم.

از طرفی دیگر با توجه به آنکه تاریخ اجرای نمایش با تاریخ جشنواره تئاتر فجر همزمان شد و در ادامه شاهد شیوه سویه اُمیکرون ویروس کرونا در کشور هستیم، باز هم تمامی این عوامل باعث ریزش زیاد مخاطبان شده است

روند انتخاب بازیگران با محور شکل کارگردانی صورت گرفته است

کارگردان نمایش چمدان درخصوص انتخاب بازیگران نمایش خاطرنشان کرد: بازیگران نمایش براساس توانایی فیزیکی‌شان انتخاب شدند. البته درباره بازیگران زن نمایش یکی از مهمترین الویت‌ها آن بود که بتوانند با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند. چرا که در خوانش اجرایی از این نمایشنامه تطبیقی از مونالیزا را می خواستیم که به لبخند ژکوند برسیم؛ بنابراین در انتخاب بازیگران زن دنبال چهره‌ای می‌گشتیم که تداعی کننده لبخند ژکوند باشد.

وی افزود: در انتخاب بایگر مرد هم دو عامل تسلط بر حرکات و فرم بدنی انعطاف‌پذیری از الویت‌های مد نظرم بود چرا که ما علاوه بر اینکه محتوای نمایشنامه را تغییر دادیم، نمایش را به سمت کارهای فرم بردیم. در این نمایش فرم نوعی سمبل برای ما است و بازیگران باید تابع این موضوع باشند.

تئاتر با تماشاگر زنده است. برای نمونه ما شب گذشته فقط سه تماشاگر در سالن داشتیم که باید گفت این موضوع دلسرد کننده است. هرچند که گروه نمایش با رویکرد تکریم مخاطبان با قدرت اجرای خود را ادامه می‌دهد

نمایش «چمدان»؛ نیاز مخاطب امروز تئاتر است

راقب‌کیانی درخصوص مفهوم نمایش چمدان خاطرنشان کرد: مخاطبان نمایش چمدان طیف‌های مختلفی هستند که برخی این اثر را سخت فهم و برخی درک و همراهی با آن را راحت دانستند و با نمایش ارتباط خوبی برقرار کردند. مفهوم نمایش چمدان مستتر در این نکته است که ما انسان‌ها گاه آنقدر به مسائل ساده اهمیت می‌دهیم که خود به خود تبدیل به آن چمدانی که می‌شویم که تمام مفاهیم گرداگرد آن به پیچیدگی و مسائل حل ناشدنی بدل می‌شود. در حالی که می‌توانیم همه چیز را ساده نگاه کرده و از کنار آن عبور کنیم .

کارگردان نمایش چمدان در پایان با تاکید بر آنکه این نمایش نیاز مخاطب امروز تئاتر است تصریح کرد: نمایش چمدان مخاطب را به فکر می برد. مخاطبی که با این نمایش چمدان ارتباط می‌گیرد با شخصیت‌ها همذات‌پنداری می‌کند و خود را در این بزنگاه می‌بیند که محو شدگی نسبت به یک جایگاه چه آفتی را پیش می‌آورد. به نظر من مخاطب ایرانی باید نمایش چمدان را ببیند تا از خیلی چمدان‌ها که خارج از صحنه تئاتر و در زندگی او قرار دارد، بگذرد.

نمایش چمدان به نویسندگی نویسندگی کوبو آبه، ترجمه مصطفی دهقان و کارگردانی آریو ‌راقب‌کیانی و با حضور بازیگرانی چون علیرضا یلوه، مهسا سیاری، الناز ‌شاهوردی با مدت زمان ۵۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۱ در تماشاخانه ‌اهورا به صحنه می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha