آشنایی مردم به حقوق خود، مراجعه به دادگستری را کاهش می‌دهد

کرمانشاه - ایرنا - رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت آشنایی شهروندان به مسائل حقوقی گفت: هر اندازه مردم به حقوق خود و جامعه آگاه باشند، کمتر به دادگستری مراجعه ‌می‌کنند زیرا وقتی که بدانند حق با آنان نیست، پول و زمان خود را تلف نمی‌کنند.

«روح‌الله وکیلی» روز پنجشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: متأسفانه نهادهایی که متولی آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی هستند، نقش و وظیفه خود را به وادی فراموشی سپرده‌اند.

او با اشاره به آسیب‌های اجتماعی متعدد در استان کرمانشاه گفت: چرا باید در استان کرمانشاه که از فرهنگ قوی، پهلوانی و ریشه‌دار برخوردار است، کار به ‌جایی برسد که صبر و حوصله برخی همشهریان به کمترین اندازه خود برسد به ‌طوری‌که با هر برخوردی شاهد خشم و عصبانیت باشیم؛ چیزی که شایسته کرمانشاهی‌ها نیست.

وکیلی با بیان این‌که باید شأن و جایگاه فرهنگی مردم استان به‌خوبی نشان داده شود، عنوان کرد: مردم کرمانشاه متصف به صفت پهلوانی و مردانگی هستند و باید این خصلت‌های نیکو احیا و در نسل‌های جدید تقویت شود.

به گفته‌ او، همه رسانه‌ها و مطبوعات به ‌ویژه ایرنا و صداوسیما باید پا به میدان بگذارند و با دعوت از صاحب‌نظران، باغ زیبای فرهنگ ایرانی اسلامی و کرمانشاهی را احیا کنند.

وکیلی با تاکید بر ضرورت آشنایی شهروندان به مسائل حقوقی گفت: هر اندازه مردم به حقوق خود و جامعه آگاه باشند سبب کاهش مراجعات به دادگستری خواهد شد زیرا اگر کسی بداند طبق قانون حقی ندارد و ممکن است با پیگیری قضایی متحمل هزینه و اتلاف زمان شود، دیگر پیگیری قضایی نخواهد کرد.

رییس هیأت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه دراین‌باره اظهار کرد: این کانون در حال هماهنگی با صداوسیما و سایر رسانه‌های استان و تدوین برنامه‌ای برای آموزش حقوق، علم حقوق، حقوق افراد جامعه و نحوه استیفای حق از راه قانون و با زبان فرهنگ است.

او همچنین از انعقاد یک تفاهم‌نامه با خانه مطبوعات استان کرمانشاه خبر داد و گفت: طبق این تفاهم‌نامه مقرر شده‌است که در مواقع لازم معاضدت حقوقی مورد نیاز از اهالی رسانه از سوی کانون وکلای دادگستری استان صورت گیرد و خانه مطبوعات هم در زمینه آموزش‌های حقوقی به شهروندان تلاش کند.

آشنایی مردم به حقوق خود سبب کاهش مراجعه به دادگستری می‌شود

مشاوره رایگان حقوقی به شهروندان

وکیلی در ادامه اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه هم‌اکنون دست‌کم هفته‌ای ۲ روز به‌صورت حضوری و تلفنی پاسخ‌گوی سوالات و درخواست‌های حقوقی شهروندان کرمانشاهی است.

او افزود: شهروندان کرمانشاهی می‌توانند از ساعت هشت تا ۱۳ روزهای دوشنبه و چهارشنبه به دفتر کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه واقع در کوچه ۱۳۰ بلوار نوبهار مراجعه و یا از طریق شماره تماس ۰۸۳۳۸۴۶۱۴۴۶ درخواست‌ها و نیازهای حقوقی خود را مطرح و پیگیری کنند.

به گفته‌ وکیلی، اعضای کانون وکلای دادگستری دادخواست و لوایح را برای مراجعین تهیه می‌کنند و از شهروندان کم‌بضاعت هم هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و حتی اگر درخواست اعسار آن‌ها در دادگاه پذیرفته نشود، هزینه دادرسی را هم خودشان پرداخت می‌کنند.

او گفت: شهروندان نیازمندی هم که از سوی نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید و یا بیت امام‌جمعه کرمانشاه معرفی شوند، با تعرفه وکلای همکار به ‌عنوان وکیل معاضدتی مشکلات حقوقی شان پیگیری می‌شود.

او همچنین با اشاره به بخش دیگری از خدمات کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه گفت: این کانون امسال بیش‌ از ۹ هزار و ۵۰۰ فقره تهیه لایحه، دادخواست و وکالت تسخیری و معاضدتی داشته و چندین برابر آن هم مشاوره حضوری و تلفنی به شهروندان ارائه کرده ‌است.

آن‌چنان‌که وکیلی بیان کرد، هیچ مراجعه‌ کننده ای به کانون وکلای دادگستری از توان علمی آن محروم نخواهد شد و ما در کنار مردم هستیم و آن‌ها را سرمایه اصلی خود می‌دانیم.

بستن تفاهم‌نامه برای همکاری با دادگستری

رییس هیأت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه، تحقق دادرسی عادلانه را هدف مشترک قضات و وکلای دادگستری عنوان و اظهار کرد: قضات نباید از صدور رأی عادلانه هراس داشته باشند و نگران پیامدهای آن باشند و وکلای دادگستری هم باید بدون بیم از تطمیع سرمایه معنوی و مادی خود، شجاعانه از حق دفاع کنند و نگران فشار یا ابطال احتمالی پروانه فعالیت خود نباشد.

او همچنین بر ضرورت استقلال قاضی و وکیل دادگستری تاکید و عنوان کرد: نباید به بهانه وجود عده‌ای قانون قانون‌گریز، استقلال را از افراد صالح سلب کرد.

وکیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعامل و روابط نزدیک کانون دادگستری وکلای دادگستری استان با مسئولان دادگستری گفت: از مدیریت شایسته آقای توسلی‌زاده در ریاست کل دادگستری استان و تمام مسئولان قضایی در راستای تحقق و اجرای قانون و دادرسی عادلانه تشکر می‌کنیم و به‌دنبال بستن یک تفاهم‌نامه جدید برای هم‌افزایی و همکاری در این مسیر مشترک هستیم.

آشنایی مردم به حقوق خود سبب کاهش مراجعه به دادگستری می‌شود

دادگستری از توان کانون وکلا استفاده کند

رئیس هیات‌ مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه بر ضرورت توسعه فعالیت‌های اجتماعی این کانون هم تاکید کرد و گفت: درصددیم که در راستای احقاق حقوق شهروندان بیش‌از گذشته مطالبه‌گر باشیم و ضعف‌ها و و فسادهای اجتماعی و قانون‌گریزی را به دستگاه‌های نظارتی منتقل و منعکس کنیم.

او ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های نظارتی و قضایی بیش‌از گذشته از نظرات و پیشینه‌ علمی و حقوقی کانون وکلا استفاده کنند.

پلیس قدرتمند، تضمین‌کننده نظم و حقوق شهروندان

وکیلی در پایان وجود پلیس قدرتمند و قانون‌مدار را تضمین‌کننده نظم و حقوق شهروندان خواند و عنوان کرد: ضرورت دارد که دستگاه قضایی حمایت بیشتر و مناسب‌تری از مأموران نیروی انتظامی در مواجهه با قانون‌شکنان و متهمان خشونت‌طلب انجام دهد و در این زمینه کانون وکلای دادگستری استان هم به‌دنبال احصای ضعف‌های قانون به‌کارگیری اسلحه توسط پلیس و ارجاع آن به مراجع ذی‌ربط برای تبدیل به قانون است.

رسانه‌ها دیده‌بانان افکار عمومی هستند

رییس هیات ‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش با تقدیر از خدمات خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان کرمانشاه گفت: رسانه‌ها چشمان بینا و دیده‌بانان جامعه و افکار عمومی هستند.

روح الله وکیلی افزود: رسانه‌ها از ارکان اصلی آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به آحاد مختلف جامعه و تبیین جایگاه ملت هستند.

وکیلی ابراز امیدواری کرد که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و سایر رسانه‌های استان بتوانند به ‌خوبی انتظارات و توقعات مردم از حاکمیت و رسانه و بالعکس را منعکس کنند.

وی از ایرنا خواست که در زمینه آموزش موضوعات حقوقی به شهروندان تلاش کند زیرا هر اندازه مردم به حقوق خود و جامعه آگاه باشند، سبب کاهش مراجعات به دادگستری خواهد بود.

به گفته‌ وی، همه رسانه‌ها و مطبوعات به ‌ویژه ایرنا و صداوسیما باید پا به میدان بگذارند و با دعوت از صاحب‌نظران، باغ زیبای فرهنگ ایرانی اسلامی و کرمانشاهی را احیا کنند.

وکیلی همچنین با گرامیداشت هفته وکیل دادگستری اظهار کرد: وکلای دادگستری سنگربانان بی‌سنگر هستند که در راستای تامین حقوق ملت گام برمی‌دارند.

آشنایی مردم به حقوق خود سبب کاهش مراجعه به دادگستری می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha