۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۵۴
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84660843
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست گزارشگر سازمان ملل از جامعه جهانی برای اختصاص واکسن به کره شمالی

تهران – ایرنا – گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر کره شمالی روز چهارشنبه از جامعه جهانی خواست ۶۰ میلیون دُز واکسن کووید – ۱۹ به کره شمالی اختصاص دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، «توماس اوجیا کوئینتانا» این درخواست را در شرایطی مطرح کرد که نگرانی ها در مورد بی میلی آشکار کره شمالی در تعامل با جهان خارج در زمینه همه گیری، مشکلات اقتصادی این کشور و شرایط حقوق بشری را تشدید کند و مانع از دیپلماسی هسته ای با پیونگ یانگ می شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی در سئول گفت: از جامعه جهانی می خواهم با راهبرد تامین ۶۰ میلیون دُز واکسن برای کره شمالی به منظور پوشش دستکم دو مرحله واکسیناسیون برای کل جمعیت این کشور موافقت کند.

وی که روز سه شنبه (۲۶ بهمن) در قالب یک ماموریت ۹ روزه برای تهیه گزارش سالانه اش جهت تقدیم به شورای حقوق بشر سازمان ملل وارد کره جنوبی شد، تامین واکسن را کلیدی برای گشایش مرزهای کره شمالی و ازسرگیری تعامل این کشور با جهان خارج و برون رفت از انزوا برشمرد.

کره شمالی با جمعیت بیش از ۲۵ میلیون نفر مدعی است هیچ مورد ابتلا به کرونا در این کشور وجود ندارد. هنوز برنامه واکسیناسیون در این کشور آغاز نشده، اما کنترل های سخت مرزی در آن به اجرا درآمده است که نشان از احتیاط پیونگ یانگ نسبت به همه گیری دارد.

کوئینتانا گفت که به نظر می رسد پیونگ یانگ واکسن های اختصاص یافته در قالب برنامه کوواکس را رد کرده از بیم آنکه ممکن است نوعی فشار از جهان خارج را بر این کشور تحمیل کند.

وی از پیونگ یانگ خواست گام هایی در جهت بهبود شرایط حقوق بشری در کره شمالی بردارد. وی گفت: برعهده کره شمالی است که به حقوق بشر در سایه قانون بین المللی حقوق بشر که طی دهه ها مورد غفلت واقع شده است، احترام بگذارد و آن را رعایت کند.

سفر کوئینانا به سئول، هفتمین سفر وی از زمان عهده داری این سمت در اوت ۲۰۱۶ است و احتمالا آخرین سفر وی قبل از پایان دوره ماموریتش در ماه اوت (مرداد ۱۴۰۱) به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha