آرین: مشکلات دوچرخه سواری باید در سطح کلان ورزش حل شود

تهران- ایرنا- ملی پوش دوچرخه سواری ایران گفت: مشکلات این رشته مربوط به امروز و دیروز نیست و اگر می خواهیم دوباره دوچرخه سواری رنک اول آسیا را داشته باشد نیازمند بررسی و رفع مشکلات در سطح کلان ورزش هستیم.

«بهنام آرین» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: دوچرخه سواری یکی از رشته های موفق ما به شمار می رفت و تا همین چند سال پیش رنک اول آسیا بودیم اما اتفاقات و حاشیه هایی که ایجاد شد ما را به سویی برد که امروز آن افتخارات آرزو شده چرا که هم ما افت کرده ایم و هم رقبای آسیایی با توجه به زیرساخت ها و تدارکات مناسب به خوبی رشد کرده اند.

جدال نابرابر در قهرمانی جاده آسیا

ملی پوش کشورمان با اشاره به این که به دلیل کرونا ۲ سال است رکاب زنان کشورمان غیر از اردوی چند روزه ترکیه هیچ رویداد بین المللی دیگری را تجربه نکرده اند، ‌ گفت: رقابت های دوچرخه سواری جاده قهرمانی آسیا در شهر دوشنبه در حال برگزار است.

وی ادامه داد: تمامی رکابزنان تمرینات را به خوبی پشت سر گذاشته و در وضعیت آمادگی مطلوبی هستند البته حضور در این مسابقات با توجه به حریفان قدری که داریم بسیار سخت است اما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا با نتایج موفق از این رقابت‌ها به تهران باز گردیم.

 

آرین: مشکلات دوچرخه سواری باید در سطح کلان ورزش حل شود

روزی رنک اول آسیا بودیم، یادش به خیر 

رکاب زن تیم ملی دوچرخه سواری ایران تاکید کرد: در همین ۸، ‌۹ سال پیش رنک اول آسیا بودیم اما الان کجای دوچرخه سواری قاره کهن و پهناور آسیا هستیم؟ در این رشته هر چه در مسابقات بیشتری شرکت کنید شرایط بهتری خواهید داشت و جایگاه بالاتری را می توانید به دست بیاورید.

وی گفت: در آسیا تیم های خوبی مانند پیشگامان و پتروشیمی را داشتیم که در آسیا عملکرد خوبی داشته و نتایج قابل قبولی را هم به دست می آوردند اما امروز حرفی برای گفتن نداریم. حریفان ما با تمام توان خودشان را آماده می کنند اما ما در بخش پایه دوچرخه سواری مانده ایم و در تهیه اقلام و لوازم هم مشکل داریم. البته بازگشت به روزهای اوج دوچرخه سواری کار محالی نیست و با برنامه ریزی و توجه به زیرساخت های این رشته می توانیم دوباره جایگاه خود را در سطح اول آسیا را به دست بیاوریم.

گرانی و تورم بلای جان قهرمانان

ملی پوش دوچرخه سواری ایران با اشاره به تورم و گرانی های چند سال گذشته گفت: متاسفانه هزینه ها بسیار بالا رفته و دیگر نمی‌توانیم دوچرخه های به روز را به همین راحتی ها تهیه کنیم و در اختیار ورزشکاران قرار دهیم. از سویی دیگر تیم‌های باشگاهی هم دیگر مثل گذشته هزینه نمی‌کنند و در کل شرایط به گونه ای رقم خورده است که دوچرخه سواری به ورزشی پر هزینه تبدیل شده است.

او اعتقاد دارد:‌ تامین منابع مالی در این رشته بسیار سخت شده و هر سال که جلو می‌رویم تعداد قهرمانان و ورزشکاران کشورمان هم کمتر می‌شود. الان در لیگ برتر تیم های دانشگاه آزاد، سپاهان و هوسان رامسر بهتر از بقیه هزینه می‌کنند اما واقعیت این است که دیگر پول در دوچرخه‌سواری نیست و ورزشکاران و قهرمانان نمی‌توانند منابع مالی مناسبی را جهت خرید دوچرخه و تجهیزات به‌روز تهیه کنند و به همین دلیل مجبورند از این رشته کنار بروند.

روزی ۲۵ دلار بدهید تا در کمپ ترکیه مسابقه و تمرین کنید

زیاد راه دور نروید، در همین کشور ترکیه اگر روزی ۲۵ دلار بدهید می توانید با تیم های قدر آسیا و جهان و رکاب زنان مطرح تمرین کرده و مسابقه بدهید. ترکیه مدت هاست کمپ های تمرینی خوبی را در برنامه خود قرار داده و برخی از تیم های دوچرخه سواری آسیا که این رشته برایشان مهم است در آنجا اردو برپا می کنند اما با توجه به قیمت دلار و تورم این برای ما امری غیرممکن است و حتی فدراسیون هم از پس این شرایط سخت برنمی آید و اگر واقعا دوچرخه سواری برای مسئولان ورزش ما مهم است باید در سطح کلان ورزش درباره این مشکلات بحث و در نهایت تصمیم گیری شود.  

در همین چند وقت اخیر فیلم های تمرینی تیم های آسیایی را می دیدم، رکاب زنان آسیایی با قهرمانان اروپایی و جهانی تمرین کرده و با آنها رقابت می کردند، این یعنی افزایش سطح آمادگی ورزشکاران و همان نکته ای است که برای ما آرزو شده است.

آرین: مشکلات دوچرخه سواری باید در سطح کلان ورزش حل شود

دوچرخه ۴۰ میلیون تومانی به بیش از ۳۰۰ میلیون رسید

ملی پوش کشورمان با اشاره به شرایط اقتصادی گفت: تا همین چندسال اخیر قیمت دوچرخه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون بود الان ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون اگر بدهید می‌توانید یک دوچرخه عادی را تهیه کنید و اگر بخواهد به صورت حرفه‌ای خرید کنید باید بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان پول بدهید که این برای یک ورزشکار بسیار سخت است و تامین منابع مالی آن هم تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.

او می گوید:‌ اگر به انبار فدراسیون هم سر بزنید خواهید دید آنچه در آنجاست مربوط به ۸ یا ۹ سال گذشته بوده و طبیعتاً دیگر دوچرخه های موجود به روز نیست، ‌ ما در رقابت‌های قهرمانی آسیا و در رقابت‌های برون مرزی با حریفانی مسابقه می‌دهیم که تمامی امکانات شان به روز است اما مگر می شود با تیمی که تا دندان مسلح بوده به راحتی رقابت کرد و به موفقیت هم رسید؟

آرین تاکید کرد: ۱۵ سال است افتخار پوشیدن لباس تیم ملی را دارم اما به این نتیجه رسیدم که آرام آرام کنار بروم، ‌این تازه برای من است که کارمند هستم و دستم در جیب خودم بوده و برای ورزشکارانی که درآمدشان از دوچرخه سواری است کار به مراتب سخت تر و تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.  

چه کسی باید پاسخگوی این همه هزینه باشد؟  

ملی پوش دوچرخه سواری تاکید کرد: به دلیل کرونا و عدم حضور ما در رقابت های مهم این رشته، حامیان مالی هم دیگر وجود ندارند. الان لاستیک حدود ۵ میلیون تومان و لباس دوچرخه سواری رقمی بالغ بر ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد و باید پرسید یک ورزشکار از چه منبع مالی می تواند این هزینه ها را جبران کند؟  

قهرمان دوچرخه سواری کشورمان گفت: در بهترین شرایط یک دوچرخه سوار رقمی حدود ۱۳۰ میلیون تومان را به صورت قرارداد دریافت می کند که عدد واقعا کمی است، البته همانطور که گفتم این بهترین قرارداد این رشته در کشورمان است و اگر ورزشکاری بتواند آن را هم بگیرد خیلی خوش شانس است.

گفتنی است مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی جاده آسیا از ۵ تا ۹ فروردین ماه به میزبانی شهر دوشنبه تاجیکستان و با حضور ۴۴ کشور در حال برگزاری است.

تا پایان روز دوم  مسابقات دوچرخه سواری جاده قهرمانی آسیا نمایندگان کشورمان در دو بخش آقایان و بانوان در ۵ ماده رکاب زدند که در هر ۵ مسابقه صاحب مدال شده و روی سکو رفته اند.

در بخش تایم تریل تیمی آقایان: مدال برنز شد

در بخش تایم تریل تیمی بانوان: مدال برنز شد

در بخش تایم تریل انفرادی: مهدی محمدی صاحب گردن آویز طلا شد.

در بخش تایم تریل انفرادی جوانان: محمد رامندی صاحب مدال نقره آسیا شد.

در بخش تایم تریل انفرادی زیر ۲۳ سال: آیدین علیاری صاحب مدال برنز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha