۶ اسفند ۱۴۰۰، ۲۲:۳۲
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84662876
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جلالی : رویکرد بین المللی ایران و روسیه در تقابل با یکجانبه گرایی آمریکاست

مسکو - ایرنا - کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در بنیاد مطالعاتی گورچاکف به تبیین سیاست خارجی دولت سیزدهم و جایگاه همسایگی از منظر سیاست خارجی تهران پرداخت و افزود: ظرفیت های روابط ایران و روسیه بسیار زیاد بوده و رویکرد دو کشور در عرصه جهانی تقابل با یکجانبه گرایی آمریکاست.

 به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از بیانیه امروز سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، جلالی که به دعوت بنیاد مطالعاتی گورچاکف از مهم ترین موسسات روسیه در حوزه اندیشه ورزی، در محل این بنیاد حاضر شده بود، ضمن تبیین موضوع های  مختلف در سیاست خارجی ایران و مروری بر تحولات مهم منطقه و جهان، به ابعاد روابط میان دو کشور ایران و روسیه پرداخت.

سفیر ایران در مسکو به ۴۳ مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: مردم ایران به تازگی  چهل و سومین سالگرد انقلاب شکوهمند خود را جشن گرفتند، انقلابی که با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، الگوی نوینی از دموکراسی دینی را به جهان عرضه کرد که تاکنون در آن ۴۳ انتخابات عمومی‌با مشارکت بالای مردمی‌برگزار شده است.

وی یادآورشد که آخرین انتخابات ما در ایران به استقرار دولتی «مردمی و تحول گرا» انجامید. آنچه که امروز به عنوان سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند در دولت عملگرا و نتیجه محور سید ابراهیم رییسی رئیس جمهوری ایران مطرح می‌شود، ترجمان آرمان بلند انقلاب اسلامی ایران و واقع گرایی برخواسته از منافع ملی ما می‌باشد.

جلالی افزود: بازگرداندن توازن به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، چه از بعد روابط با حوزه‌های جغرافیایی مختلف، و چه در پیگیری ابعاد مختلف و چه در روابط خارجی مانند سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، در کانون این تحول در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی افزود: این سیاست خارجی بر ستون‌هایی همچون «همسایه پایگی»، «آسیاگرایی»، « تعامل هوشمند و گسترش روابط با همه کشورهای جهان به ویژه جهان اسلام بر اساس منافع مشترک، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر» و «ترویج و حمایت از چندجانبه گرایی و مقابله با یکجانبه گرایی» بنا شده است.

جلالی پس از تبیین اهمیت سفر رییسی به روسیه در مقطع کنونی افزود:ظرفیت روابط ایران و روسیه بسیار زیاد است. این ظرفیت در سه سطح روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی قابل تقسیم شدن است. در سطح بین الملل رویکردهای دو کشور بسیار نزدیک است این رویکردها در تقابل با یکجانبه گرایی  امریکایی است. ایران طی ۴۳ سال گذشته اصلی ترین قدرت در مقابله یا یک جانبه گرایی در غرب آسیا و جهان بوده است.

سفیر ایران گفت: ما از گذشته می گوییم که غرب برتعهدات خود پایبند نیست. بعدها این امر بر همگان روشن شد. روسیه نیز اکنون بنای بر تقابل با یک جانبه گرایی آمریکا گرفته است.

سفیر ایران در روسیه به سطح دیگری از روابط اشاره  کرد و توضیح داد که در منطقه موضوع های مشترک بسیار زیادی میان ایران و روسیه وجود دارد. موضوع هایی  که هر دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. در سطح دوجانبه، ما ظرفیت بسیار زیادی داریم. در حوزه‌های فرهنگی، علمی، دانشگاهی، اقتصادی گردشگری، تجارت این روابط می تواند گسترش بیابد.

 وی افزود: خوشبختانه تجارت میان دو کشور طی سالهای گذشته روند رو به رشدی داشته است. در سال ۲۰۲۱ مبادلات تجاری میان دو کشور به عدد ۴ میلیارد دلار رسید که در روابط دو کشور بی سابقه است.

وی ادامه داد: با این حال این عدد در برابر ظرفیت های دو کشور کم است. دو کشور باید در این باره میزان مبادلات را بالاتر ببرند. در چنین فضایی سفر رییس جمهور محترم ایران به روسیه، که اولین سفر دوجانبه رییس جمهور محترم ایران به یک‌ کشور خارجی بود، صورت گرفت.

جلالی با تاکید بر اهمیت دیدار سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین گفت دو رییس جمهور با هم در فضایی صمیمانه گفتگویی بیش از سه ساعته داشتند، هم در عرصه بین المللی و هم نگاه مشترک دو کشور، هم با عنایت به رویکردهای مشترک مقوله هم افزایی با یکدیگر را مرور کردند.

وی ادامه داد: در حوزه مسائل منطقه ای، همکاری‌ها را در  موضوعات مختلف از سوریه تا افغانستان و قفقاز مورد بررسی قرار دادند. در موضوعات دو جانبه به ویژه مسائل اقتصادی مفصل یا یکدیگر صبحت کردند و تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ کردند. ما اکنون در مرحله جدیدی از روابط هستیم. امیدواریم به همت دولت ها روابط رو به گسترش داشته باشیم.در بسیاری مسائل رویکرد ایران و روسیه بسیار به هم مشابهت دارد.

سفیر کشورمان گفت: در پایان مایلم بار دیگر تاکید کنم که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، دولتی عمل گرا و نتیجه محور است و بر همین اساس آمادگی دارد تا با همه کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک روابط سازنده و پایدار برقرار کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha