طرح توسعه پارک علم و فناوری با واگذاری ۱۵ هکتار زمین اجرایی می‌شود

بجنورد- ایرنا- معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت: با واگذاری ۱۵ هکتار زمین به پارک علم و فناوری استان موافقت اولیه شده است تا طرح توسعه آن اجرایی شود.

رضا فیض آبادی روز پنجشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خراسان شمالی از معدود استانهایی است که مساحت پارک علم و فناوری در آن نسبت به تعداد شرکت کم است.

وی گفت: با واگذاری قطعی زمین به پارک علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و فناور می توانند در محل پارک استقرار یابند و از مشوق ها و امتیازات آن بهره مند شوند.

وی با بیان این که قراردادهای واگذاری زمین به شرکت ها نیز نیاز به اصلاح دارد افزود: در قرارداد واگذاری زمین که با اداره کل راه و شهرسازی بسته شده  اجازه واگذاری  زمین به غیر داده نشده است اما پیگیر اصلاح این بند در طرح توسعه هستیم تا شرکت های تحت پوشش پارک برای پس از استقرار در دچار مشکل نشوند.

وی گفت: واگذاری زمین به شرکت ها در پارک علم و فناوری مطابق با آیین نامه های پارک علم و فناوری انجام می شود ولی در قرار داد زمینی که پارک علم و فناوری استان از راه و شهرسازی خریداری کرده است واگذاری اراضی به غیر ممنوع  و شرکت ها در مراحل بعد ممکن است برای اخذ پروانه و اقداماتی مانند آن دچار مشکل شوند.

فیض آبادی مساحت کنونی زمین پارک علم و فناوری استان را ۸.۵  هکتار بیان کرد و افزود: در همه این مساحت به جز بخش کوچکی که فضای اداری است شرکت های تحت پوشش پارک علم و فناوری استان مستقر شده اند.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که ساماندهی شرکت ها  با توجه به نوع فعالیت آن ها در حوزه های مختلف با توجه به کمبود زمینی که داریم سخت است و نمی توان زون های مختلف برای استقرار صنایع شبیه به هم ایجاد کرد.

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از دیگر سو برای تامین زمین ظرح توسعه هم نیاز به اعتبار داریم زیرا راه و شهرسازی زمین رایگان نمی دهد و پارک و علم و فناوری انتظار دارد تا در هزینه هایی مانند بهای زمین و کارشناسی های آن کمک شود و این در حالی است که منابع خوبی از معاونت علمی رییس جمهور جذب شد  اما از منابع استان کمکی دریافت نکرده ایم و تامین زمین حداقل کاری است که باید در تامین هزینه های آن کمک کنند.

 وی افزود: متاسفانه به علت نبود زمین مناسب مجبوریم واحد ها و شرکت های دانش بنیان خود را به سمت استقرار در شهرک های صنعتی و مناطق ویژه هدایت  کنیم.

فیض آبادی افزود: این در حالی است که قوانین این مناطق محدودیت هایی در واگذاری زمین دارد و با توجه به آن در برخی مواقع نمی توانند زمین مورد نیاز شرکتها را تامین کنند.

وی افزود: اما پارک ها اجازه دارند تا پنج هزار متر زمین نیز به شرکت های خود واگذار کنند و علاوه بر این شرکت های مستقردرپارکهای علم و فناوری  مشوق ها و معافیت هایی هم دارند که اگر در شهرک های صنعتی مستقر شوند از این مشوق ها و معافیت ها بهره مند نمی شوند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.  

این استان دارای ۳۳ دانشگاه دولتی و غیردولتی، موسسه و مرکز آموزش عالی است و ۲۹ هزار دانشجو در این دانشگاه ها تحصیل می کنند.  

چهار مرکز رشد، ۱۳۰ شرکت فناور، ۳۱شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی فعالیت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha