۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۱۰
کد خبر: 84664351
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هشتم اسفند ماه با آخرین اخبار کرونا در استان‌ها

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۱۰
کد خبر: 84664351
هشتم اسفند ماه با آخرین اخبار کرونا در استان‌ها

استانها- ایرنا- کاهش ۵۰ درصدی مراجعات سرپایی مبتلایان به اُمیکرون به مراکز درمانی و نزولی شدن تعداد شهرهای قرمز نشان می دهد که افزایش واکسیناسیون توانسته شیوع سویه جدید را تا حد زیادی کنترل کند، تداوم این روند همچنان به تزریق دز سوم، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی بستگی دارد.

به گزارش ایرنا ،سویه جدید کرونا به دلیل سرایت پذیری بالا بسیاری را به اُمیکرون مبتلا کرد ، اگرچه گفته می شود به احتمال واکسن‌های موجود اثربخشی کمتری روی سویه جدید دارند اما تزریق آنها توانسته شمار جانباختگان را کاهش دهد .

کارشناسان حوزه سلامت هم بر تزریق دز سوم واکسن در پیشگیری از شیوع بیشتر موج ششم تاکید دارند و معتقدند بعد از گذشت سه ماه از تزریق دز دوم و فارغ از نوع واکسنی که در نوبت های اول و دوم دریافت کرده اند جهت دریافت دز سوم هم باید اقدام کنند.

متخصصان حوزه بهداشت و درمان معتقدند ، لزوم تعامل مردم برای تکمیل واکسیناسیون امری بدیهی است و با توجه به جهش های ویروس کرونا پوشش واکسیناسیون باید به سطح ۹۰ درصد برسد .

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم از کاهش ۵۰ درصدی مراجعات سرپایی ابتلا به امیکرون در مراکز درمانی بر اساس مشاهدات میدانی خبر داد.

دکتر مسعود مردانی افزود: موارد بستری بر اثر ابتلا به امیکرون نیز در مراکز درمانی رو به کاهش است، اما بیمارانی که از یکماه قبل در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، بدحال بوده و وضعیت خوبی ندارند.
وی درباره علت کاهش ناگهانی تعداد شهرهای قرمز به ۱۸۴ شهر ،گفت: یکی از مهمترین شاخص های امیکرون افزایش سرعت انتقال پذیری ویروس به دیگران و کاهش سریع موارد ابتلا به این بیماری در افراد است، اکنون از پیک این سویه خارج شده ایم و امیکرون در حال کنترل است.
این متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به اینکه روند افزایش واکسیناسیون در کشور کمک زیادی به کنترل و مهار کرونا می کند، اظهار داشت: از مردم می خواهیم همچنان به تکمیل واکسیناسیون خود بویژه تزریق دز سوم و رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی توجه کنند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز اواخر هفته گذشته در سفر به بوشهر گفت: با توجه به واکسیناسیون خیلی خوبی که در کشور انجام شده هجمه‌ای که کرونا و اومیکرون در کشور داشت، خیلی خوب کنترل شده و فکر می‌کنیم در چند هفته آینده وضعیت بهتر نیز خواهد شد.

طبق آخرین آمار اعلام شده،اکنون ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

هشتم اسفند ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

مروری بر وضعیت کرونا در استان ها / خروج برخی شهرها از وضعیت قرمز

فارس/  از مجموع ۳۶ شهرستان استان فارس ، هفت شهرستان کازرون، ممسنی، سرچهان، نی‌ریز، زرین دشت، خنج و اوز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و این در حالی است که هفته گذشته در ۲۷ شهرستان استان وضعیت قرمز بود.

 ورود مسافران نوروزی به فارس هم منوط به تزریق دُز سوم واکسن است و بنا به گفته دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا در فارس آن دسته از هموطنانی هم که سه ماه به تزریق دُز سوم آنها باقیمانده باشد به همراه پاسخ منفی تست پی سی آر می‌توانند اقدام به سفر کنند.

 تبریز / تعداد بستری های کرونایی در آذربایجان‌شرقی هم به ۷۹۰ بیمار کاهش یافته اما در مقابل تعداد فوتی‌های کرونایی استان به ۱۶بیمار در ۲۴ساعت گذشته افزایش یافته است.

اکنون ۱۰ شهرستان آذربایجان شرقی شامل مراغه، شبستر، مرند، عجب شیر، سراب، هریس، جلفا، بناب، میانه و اهر در وضعیت قرمز کرونایی و پنج شهرستان تبریز، آذرشهر، اسکو، ملکان و هوراند نارنجی کرونایی هستند، ضمن اینکه ۶ شهرستان باقی مانده استان در وضعیت زرد قرار دارند. 

 سیستان و بلوچستان / با ابتلای ۱۷۰ نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان تاکنون به ۱۶۴هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.همچنین در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در استان به ۲ هزار و ۷۲۲ نفر رسید.

 هرمزگان/  با ثبت ۲فوتی جدید بر اثر ابتلا به کرونا، آمار قربانیان این ویروس در استان به ۲ هزار و ۵۴۷ نفر رسیده و هم اکنون نیز ۲۹۵ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند .

آذربایجان غربی / رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد روند فوتی ها در این استان نیز طی اسفند ماه جاری افزایشی بوده بطوریکه در ۶ روز نخست این ماه، ۴۵ نفر بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند. در شهرستان تکاب هم پس از حدود ۹ هفته، یک نفر فوت کرده و در  ۶ روز ابتدایی اسفند هم شهرستان های شوط و اشنویه بدون فوتی بودند.

 قزوین / در ۲۴ ساعت گذشته پنج بیمار قزوینی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و اکنون  ۳۱۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و نیمی از افراد بستری شده هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند.

ایلام/  فوتی های کرونا در ایلام نیز رو به افزایش است بطوریکه طی شبانه روز گذشته ۲ فوتی ناشی از کرونا ثبت شد و مجموع فوتی های استان به هزار و ۲۰۶ نفر رسیده است ،همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ ابتلای جدید کرونا در مراکز درمانی بستری شدند .

هم اکنون پنج شهرستان این استان از وضعیت قرمز کرونا خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفته و ۶ شهرستان نیز همچنان در وضعیت قرمز هستند.

البرز/ در این استان هم شمار فوتی های کرونا ۲ رقمی شد و طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ بیمار بدحال کووید۱۹  جان خود را از دست دادند.در زمان حاضر  ۵۵ بیمار بدحال کرونا  در مراکز درمانی استان البرز بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.

پنج شهرستان تابعه البرز اکنون در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان دیگر نارنجی کرونایی هستند.

خراسان جنوبی / روند مراجعه سرپایی و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های بیرجند در روزهای اخیر  کاهشی شده  و برآورد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این است که استان از قله پیک ششم عبورکرده است.

در زمان حاضر روند بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان افزایشی است .و بیشتر آنها افرادی هستند که واکسن نزده‌ یا سه نوبت واکسیناسیون را تکمیل نکرده‌اند.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور در هفته جاری تعداد شهرهای با وضعیت قرمز خراسان جنوبی کاهش یافت و شهرستان‌های بیرجند، درمیان، زیرکوه، سربیشه، قاینات، طبس و نهبندان در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) هستند.

قم /به واسطه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، بستری‌ها و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان حضرت معصومه(س) قم هم کاهش چشمگیری یافته‌است.

وضعیت کرونایی قم که از روز هشتم بهمن‌ماه به رنگ قرمز درآمده بود، روز ششم اسفندماه نارنجی شد.

هشتم اسفند ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

تاکید بر تزریق واکسن بویژه دز سوم

اگرچه شمار زیادی از افراد جامعه اقدام به تزرریق ۲  دُز واکسن کرونا کرده اند اما به دلیل سرعت انتشار بالای سویه جدید لزوم تزریق دُز یادآور بارها توسط متخصصان و مسوولان بارها تاکید شده است اما  همچنان برخی افراد با بی توجهی ها و عادی انگاری ها دیگران  را به خطر می اندازند.

در بسیاری از شهرها فعالیت مراکز تزریق واکسن و واکسیناسیون سیار همچنان استمرار دارد بطوریکه مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش و تفتان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت که فعالیت تیم‌های سیار واکسیناسیون کرونا در سطح شهرستان خاش به منظور مقابله و مدیریت کرونا استمرار دارد.

دکتر رضا کرد اظهارداشت: در راستای تقویت، تسریع و ارتقای شاخص واکسیناسیون به واسطه تسهیل دسترسی شهروندان از عصر امروز تیم سیار تلقیح واکسن در چهارراه پلیس و سطح بازار مستقر و اقدام به واکسیناسیون کسبه و  بازاریان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم واکسن را در اختیار همشهریان قرار داده تا آمار واکسیناسیون را ارتقا و به سلامت جامعه کمک کنیم خاطرنشان کرد: واکسیناسیون کرونا جهت شهروندان در رده سنی پنج تا۱۲سال و بالاتر ایرانی و غیرایرانی به صورت رایگان و با همراه داشتن کارت شناسایی انجام می‌شود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا در فارس هم با بیان اینکه تاکنون در استان فارس هشت میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۹ دُز واکسن به افراد بالای ۱۲ سال تزریق شده گفت: از این تعداد ۹۴ درصد مربوط به دُز اول، ۸۸ درصد مربوط به دُز دوم و ۴۴ درصد مربوط به دُز سوم است.
محمد جباریان افزود: پوشش کامل واکسیناسیون دانش آموزان استان به ۸۶ درصد و دانشجویان علوم پزشکی هم به ۸۹ درصد رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با ارایه آماری از روند واکسیناسیون در این استان گفت : اکنون ۹۵.۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال نوبت اول واکسن، ۸۷.۲۹درصد نوبت دوم و ۳۷.۱۸ درصد این گروه سنی در استان قزوین هر سه نوبت واکسن خود را علیه ویروس کرونا دریافت کرده اند.

عبدالله دیدبان اضافه کرد: استقبال از مرحله سوم واکسن کرونا افزایش یافته و این موضوع نوید بخش کنترل شیوع کرونا خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم گفت: سه میلیون و ۴۸۰ هزار و ۶۴ دُز واکسن کرونا تاکنون وارد استان و از این تعداد سه میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۶۴ دُز تزریق شده است.

دکتر مریم کوشکی بیان کرد:از مجموع واکسن های وارد شده به استان تاکنون ۸۷ درصد تزریق شده و ۱۳۱ هزار و ۷۰۰  دُز واکسن در انبار استان موجود است.

وی افزود: تاکنون ۸۸.۷ درصد از واجدین شرایط در استان دُز نخست، ۷۷.۸ درصد دُز  دوم و ۳۰.۹ درصد دُز سوم را دریافت کرده اند و لرستان در راستای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در رتبه های میانی استان های کشور قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز اعلام کرد : ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار نفر در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران واجد شرایط تزریق واکسن هستند که از این تعداد تاکنون ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار نفر حداقل یک دز واکسن را دریافت کرده اند.

دکتر عباس علیپور از تزریق دز اول واکسن کرونا به ۲۱.۴ درصد از جامعه هدف ۲۰۰ هزار نفری کودکان پنج تا ۱۲ سال مازندران خبر داد و گفت که برای در امان ماندن کودکان از سویه اومیکرون، والدین برای واکسیناسیون خردسالانشان با کادر درمان همکاری کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون  ۶۲ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۲۰ نفر دُز دوم و ۲۲ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۵۷ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۱ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۱۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز ۱۴۴ هزار و ۴۱۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

هشتم اسفند ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

کرونا و آمارهای جدید وزارت بهداشت از وضعیت بیماران کرونایی

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۶ هزار و ۶۳۱ نفر رسید و چهار هزار و ۴۹ بیمار در بخش مراقبت های ویژه هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وبدا، از دیروز تا امروز هشتم اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۵۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۸۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۴۰ هزار و ۴۶۷ نفر رسید و تا کنون ۶ میلیون ۶۳۴ هزار و ۱۲۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و اکنون در خیز ششم کرونا قرار داریم.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «امیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha