۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84666443
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اولین واکنش رسمی قطر به تحولات اوکراین

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۳
کد خبر: 84666443
اولین واکنش رسمی قطر به تحولات اوکراین

تهران-ایرنا- وزیر خارجه قطر در اولین واکنش رسمی خود به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت: دوحه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای شناخته شده بین‌المللی احترام می‌گذارد.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا، «محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در سخنانی در چهل و نهمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو درباره تحولات اوکراین گفت: «ما تنش نظامی در اوکراین را با نگرانی زیاد دنبال و بر اهمیت احترام به حاکمیت و سلامت ارضی این کشور تأکید می‌کنیم».

عبد الرحمن آل ثانی تصریح کرد: «قطر در این مرحله حساس بر ضرورت پیگیری گفت‌ وگوهای سازنده و روش‌های دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین تأکید دارد».

وزیر امور خارجه قطر همچنین خواستار پایبندی به «منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین الملل برای حل و فصل اختلافات بین المللی از راه‌های مسالمت آمیز، پرهیز از تهدید یا توسل به زور شد» و افزود: «آنچه بیش از همه ما را در مورد این تحولات نگران می‌کند، وضعیت انسانی دشواری است که میلیون‌ها پناهنده در صورت تداوم تشدید تنش با آن مواجه خواهند شد».

وی با تأکید بر اینکه «در این شرایط باید حمایت از غیرنظامیان در اولویت جامعه جهانی باشد»، خواستار «همبستگی جامعه جهانی برای پاسخگویی به نیازهای ضروری غیرنظامیان به موازات تلاش‌ها برای حل بحران از راه‌های مسالمت‌آمیز» شد.

با ورود بحران اوکراین به پنجمین روز خود و واکنش بسیاری از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی به عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور، بیشتر کشورهای عربی همچنان بدون اتخاذ هیچ گونه موضع‌گیری، تنها نظاره‌گر این بحران هستند و در سکوت مطلق در قبال عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به سر می‌برد.

در نخستین ساعات صبح پنجشنبه گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است، اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha