تجلیل مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد از رویکرد محیط زیستی ایران

تهران - ایرنا - مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد در دیدار با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد که در نایروبی کنیا در حال برگزاری است، از رویکرد محیط زیستی ایران تجلیل کرد.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، در این دیدار که در حاشیه پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEP) و به میزبانی مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد برگزار شد، علی سلاجقه ضمن تبریک فرارسیدن پنجاهمین سالگرد تأسیس یونپ، ابراز امیدواری کرد تا پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد با موفقیت و مشارکت کشورها و دستاوردهای مطلوب برای همه به نتایج مد نظر دست یابد.  

وی به همزمانی پنجاه سالگی تأسیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و تأسیس برنامه محیط زیست ملل متحد اشاره و از اینکه در کمتر از یک سال، این ملاقات برای دومین بار رخ داده است، ابراز خرسندی کرد.  

سلاجقه به مجموعه اقدامات ایران برای حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: ابتدا سازمانی به نام شکاربانی و حفاظت از صید شکل گرفت که البته توجه بیشتری به محیط زیست طبیعی داشت. در پنجاه سال اخیر نیز محیط زیست انسانی مورد توجه قرار گرفت.

سلاجقه با اشاره به اینکه اقلیم طبیعی ایران بسیار متغیر است، افزود: در ایران از کمتر از ۱۰ میلی متر بارش در کویر تا بیش از ۲ هزار میلیمتر بارش در جنگل‌های هیرکانی در سال داریم.  

افزایش پارک‌های حفاظت شده
وی افزود: مساحت پارک‌های حفاظت شده تا ۱۱ درصد افزایش یافته و در مدیریت مناطق از جوامع محلی استفاده کرده‌ایم. اقدامات خوبی هم در حوزه افزایش آگاهی های عمومی جوامع محلی انجام شده است.  

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تنوع بسیار گونه‌های حیات وحش در ایران خاطرنشان کرد: البته گونه‌های در معرض خطر نیز بسیار است که شرایط تغییر اقلیم به این خطرات کمک کرده است. متاسفانه با خشک شدن تالاب‌ها و افزایش خشکسالی، از دست رفتن تنوع زیستی شدت گرفته است. البته تلاش‌های بسیاری در احیای برخی اکوسیستم‌ها مانند دریاچه ارومیه انجام شده و امیدوارم سطح آب به تراز عادی خود برگردد.  

سلاجقه اضافه کرد: در زمینه محیط زیست انسانی و جلوگیری از آلودگی آب، خاک و هوا همچنین تصفیه فاضلاب‌ها و مدیریت پسماند اقدامات ارزنده مداومی در حال انجام است همچنین قوانین و دستورالعمل‌هایی برای آلاینده‌های آب، خاک و هوا تصویب و به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده‌ایم، فهرست آلاینده‌های تهران و ۹ کلان شهر دیگر کشور تهیه و منتشر شده است و قصد داریم با گاز سوز و برقی کردن اتوبوس‌های شهری، گام بزرگی در کاهش انتشار آلودگی برداریم.  

به گفته وی، کارگروه مدیریت پسماند با حضور همه دستگاه‌های مرتبط به منظور استقرار مدیریت جامع پسماند تشکیل شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن دعوت از مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد برای بازدید از دستاوردها  همچنین وضعیت و چالش‌های محیط زیستی ایران گفت: انتظار داریم که یونپ شرایطی را فراهم آورد که از برنامه‌های موضوعی این نهاد بین‌المللی بهره‌مند شویم. خوشبختانه در حوزه دانش و فناوری‌های نوین، شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما به واسطه تحریم، ورود فناوری‌های نوین نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر است. توقع داریم در ورود فناوری‌های نوین و مسائل مالی اجرای طرح‌ها، همکاری‌های بیشتری از سوی مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEP) دیده شود.  

در این دیدار، اینگر اندرسِن مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد ملاقات با معاون رییس جمهوری ایران را افتخاری برای خود دانست و گفت: قبل از نشست متوجه شدم که ایران نیز پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان حفاظت محیط زیست را جشن می‌گیرد، ضمن تبریک این رویداد، عرض می کنم که این خبر تأثیرگذار است زیرا معدودی از کشورها در این سطح سازماندهی تشکیلات محیط زیست با این قدمت قرار دارند. کنیا نیز در سال ۱۹۷۴ تشکیلات محیط زیست را ایجاد کرد اما بیشتر کشور ها بعد از اجلاس ریو و در سال ۱۹۹۲ به طور جدی به فکر تشکیلاتی نمودن محیط زیست خود افتادند.

وی افزود: اقدامات محیط زیستی و صیانت از منابع طبیعی، مدیریت پسماند و دیگر اقدامات نشان از رویکرد محیط زیستی ایران دارد.  

مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد گفت: شما در هر دو دیدار به موضوع گرد و غبار اشاره کردید، من از مدیر منطقه آسیا و اقیانوسیه خواستم که با نمایندگی مقیم سازمان ملل در تهران در این زمینه با درگیر کردن چندین نهاد بین المللی، برنامه اجرایی تهیه کند.

وی با ابراز قدرددانی از حضور ایران و مشارکت در چهارمین مجمع منطقه آسیا و اقیانوسیه، خاطرنشان کرد: در جریان هستید که ۵۰ سالگی کنفرانس بین المللی استکهلم نیز در راه است که در خردادماه برگزار خواهد شد که امیدوارم شما را مجدد ملاقات نمایم.  

مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد گفت: مشکلات مرتبط با تحریم را کاملا درک می کنم و پیام شما را شنیدم و می دانم که شرکت های ایرانی در انتقال فناوری چه مشکلاتی دارند.  

پنجمین مجمع محیط‌ زیست ملل متحد با حضور وزیران و مقامات عالی‌رتبه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۹ تا ۱۱ اسفند در نایروبی در مقر برنامه محیط‌زیست ملل متحد( UNEP ) در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha