برگزیدگان جبهه انقلاب و عامه مردم به عنوان نقاط شروع جهاد تبیین شناخته می‌شوند

شهرکرد - ایرنا - یک پژوهشگر و متخصص حوزه راهبردی از برگزیدگان جبهه انقلاب و عامه مردم به عنوان نقاط سخت و آغازین جهاد تبیین نام برد و گفت: راهبرد پیشنهادی برای ورود عملیاتی به جهاد تبیین و عبور از وضعِ به ظاهر حرفه‌ای و پر معطلی بخش گفت‌وگویی، آن است که نقاط بیان شده به عنوان نقاط شروع انتخاب شوند.

حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی روز چهارشنبه در نشست تخصصی طراحی الگوی تبیین که با حضور جمعی از استادان و نخبگان فرهنگی چهارمحال و بختیاری در دانشگاه شهرکرد برگزار شد، با تاکید عملیاتی شدن جهاد تبین افزود: جهاد تبیین به عنوان راهبرد اساسی اهداف انقلاب اسلامی مطرح می‌شود و برای این مقوله که جزو امور پر ظرافت و پر اثر و به شدت انسانی است، لازم است اقدام فنی سنگینی انجام شود.

وی با بیان اینکه اقدامات فنی سنگین در باب جهاد تبیین بر عهده نهادهای حرفه‌ای است و باید برای عملیاتی شدن آن، مراحلی در نظر گرفته شود، طراحی ساختارهای اثرگذار بر ذهنیت مردم از طریق صداوسیما، سینما، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و دیگر واحدهای موثر، هماهنگی ظرفیت‌ها، ارزیابی عملکردها و اتخاذ تدابیر برای اقدامات ثانویه را از جمله این مراحل دانست.

فلاح شیروانی از برگزیدگان جبهه انقلاب و عامه مردم به عنوان ۲ نقطه سخت و سنگین و همچنین موثر در جهاد تبیین و حرکت در مسیر عملیاتی شدن آن نام برد و تصریح کرد: به نظر می‌رسد در عرصه کار فرهنگی آن‌طور که باید، اقدام قوی و نخبگی شکل نگرفته است و مجموعه رفتاری که با حوزه فرهنگ به کار گرفته شده، این عرصه را از نخبگی متناسب با خاصه‌های انقلاب اسلامی خالی کرده است.

پژوهشگر و متخصص حوزه راهبردی در ادامه افزود: حرکت مردم ایران در انقلاب اسلامی در امتداد تلاش پیامبر (ص)، اوصیاء و شاگردان مکتب اهل‌بیت به پیش آمده است و این انقلاب روی دوش مردم قرار دارد که در این بین عده‌ای پیشتاز این امر هستند و اگر این پیشتازان به انفعال برسند، می‌توانند به عزم و اراده مردم و اصل انقلاب لطمه بزنند و اگر این انفعال در جبهه انقلاب شکل بگیرد دیگر نمی‌توان پیکره عمومی مردم  را به سمت قبله‌ای مشخص متوجه کرد.

فلاح شیروانی به فرموده مقام معظم رهبری که جبهه انقلاب را ۱۰ درصد بیان نموده‌اند، اشاره کرد و گفت: این ۱۰ درصد مطابق با هشت تا ۱۰ میلیون نفر است، افرادی که انتخابشان را انجام داده‌اند و اگر میان آن‌ها تنها به یک هزار نفر به عنوان نقطه اول رسیدگی و آماده شوند، انقلابی در وضع جبهه و به دنبال آن، انقلابی در جامعه رخ خواهد داد.

وی نقطه دوم در بحث جهاد تبیین را عموم مردم خواند و افزود: بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند که صحنه را سیاه و ناخوشایند نبینند چرا که منتخبشان، اسلام است و خود را به سمت اسلام می‌کشانند، امام راحل (ره) نیز بر این موضوع تاکید داشتند که جریان روشنفکری نمی‌خواهد این انتخاب و نگاه عمیق مردمی را ببیند و اندازه آن را درک کند و گاه مانع نیز می‌شود.

فلاح شیروانی با تاکید بر مثبت شدن فضای گروه اول یعنی گروه نخبگانی در جبهه انقلاب تصریح کرد: مثبت شدن این فضا موجب حرکت این طایفه خواهد شد که در این راه لازم است ۲ اقدام صورت بگیرد، نخست آنکه محتوا  در اختیار آن‌ها قرار گیرد که این محتوا نیز اگر چه سخت‌گیرانه نیست اما باید این محتوایی زنده و ناظر به درگیری‌های ذهنی مردم و همچنین نخبگان باشد.

وی دیده شدن این گروه از جامعه نخبگانی فعال در جبهه انقلاب را دیگر اقدامات مهم برای به حرکت درآمدن آن‌ها بیان کرد و ادامه داد: باید نشان داد که این افراد در جهاد تبیین حضور دارند، دفاع می‌کنند همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس نیز حضور افراد در پشت جبهه‌ها و در بخش‌های تدارکاتی به نمایش در می‌آمد و طعم جنگیدن را به شکل متفاوتی برای مردم تداعی می‌کرد.

نویسنده کتاب «حوزه باید انقلابی بماند» افزود: راهبرد پیشنهادی برای ورود عملیاتی به جهاد تبیین و عبور از وضعِ به ظاهر حرفه‌ای و پر معطلی، آن است که نقاط بیان شده یعنی نخبگان و عموم مردم به عنوان نقاط شروع انتخاب شوند و سپس با این پیش فرض مشخص شده وارد مباحث محتوایی شد.

فلاح شیروانی در ادامه سخنان خود، مطالبه مقام معظم رهبری در جهاد تبیین را ۲ نوع جهاد بیان و تصریح کرد: هر ۲ نوع این جهاد نوعی ذهنیت پروری است که یکی را می‌توان با نام تبیین و دیگری را با عنوان روایت دانست، بیان مفاد درست و عمیق و شورانگیز در باب حقیقت انقلاب همان تبیین است و واقعیت انقلاب نیز در بخش روایت گنجانده می‌شود.

وی نیاز و تهدید را ۲ آبشخور اصلی در جهاد تبیین خواند و گفت: نیاز به این معناست که اگر تهدید دشمن وجود نداشت باز هم احتیاج به دانستن حقیقت انقلاب و آنچه پدید آمده، پا برجا خواهد بود که متاسفانه در این حوزه، تصویر درستی شکل نگرفته است، کمتر افرادی می‌دانند که این اندیشه ممتاز، پیشتاز و تحول‌آفرین که به عنوان اندیشه انقلاب اسلامی مطرح می‌شود در واقع یک تصویر عمیق از اسلام است و حرف برای گفتن دارد.

این پژوهشگر و متخصص حوزه راهبردی تاکید کرد: باید دانست که اگر قرآن جلوتر از همه بنگاه‌های فکری نباشد آن وقت انقلاب اسلامی دیگر بی‌معنا و سرگردان خواهد بود و رهبر و قبله و محراب نیز در آن وجود ندارد که این موضوع نیز با شعار مهیا نمی‌شود و باید به یک دریافت عمیق رسید که مشخص نماید آنچه رخ می‌دهد در اصل از قرآن و مکتب اسلام است.

وی اظهار داشت: انقلاب فوق‌العاده وسیع و اثرگذار است و باید علاوه بر توجه به اندیشه انقلاب، تهدید و همچنین پیشرفت را دید و چون اطلاعات ابتدایی جمع‌آوری و تبیین نشده است، انفعال نیز پدید می‌آید که ضرورت دارد برای آن نیز چاره‌اندیشی شود.

فلاح شیروانی با ضروری دانستن تغییر در تلقی افراد نسبت به اندیشه انقلاب و برنامه‌ریزی برای دیده شدن افراد موثر در جبهه انقلاب گفت: در کنار این اقدامات لازم است جهاد عمومی نیز هدف قرار بگیرد و همه در کنار یکدیگر به نقاط آماده در بطن جامعه همچون خانواده وارد شوند و درباره ایجاد یاس آفرینی دشمن و سیاهی که می‌خواهد در ذهن‌ها ایجاد کند، هشدار بدهند.

به گزارش ایرنا، در نشست تخصصی طراحی الگوی تبیین، سخنرانان دیگری نیز پیرامون «طراحی الگوی ترکیبی و تهاجمی عملیات تبیین»، «جدال ذهنیت‌ها» و « واقعیت‌های غرب» نظرات و اندیشه‌های خود را بیان کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha