۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۰۸
کد خبر: 84669038
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هرمزگان دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو اکو

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۰۸
کد خبر: 84669038
هرمزگان دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو اکو

بندرعباس- ایرنا- هرمزگان با وجود مزیت های بزرگ اقتصادی از جمله وسعت سرزمینی، دارابودن نزدیک به یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر خط نوارساحلی، قرار گرفتن در شمال تنگه هرمز و محل تلاقی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین ظرفیت های حمل ونقلی، انرژی و گردشگری؛می تواند دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو سازمان اکو باشد.

به گزارش ایرنا، سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) شامل ۱۰ کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان است که استان هرمزگان در روزهای آخر سال ۱۴۰۰ (۱۱ و ۱۲ اسفندماه جاری) میزبان حضور و نشست با نمایندگان دائم کشورهای عضو این سازمان بوده است تا از ظرفیت های عظیم این استان برای برقراری ارتباط بین کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای غربی و اروپایی‌ استفاده کند.

نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی اکو، نشست شورای نمایندگان دائم اکو(CPR)، دیدار های اختصاصی سفرا با استاندار هرمزگان، همایش بررسی فرصت های همکاری استان هرمزگان با کشورهای عضو اکو به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجائی از برنامه‌های نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو در بندرعباس است.

ظرفیت دریا و ساحل، صنایع پتروپالایش، کشاورزی، آبزیان و گردشگری از دیگر مزیت های اقتصادی هرمزگان است و این استان آمادگی کامل برای گسترش روابط  اقتصادی با کشورهای عضو اکو دارد که امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتر و توسعه اقتصادی اعضای این سازمان باشیم.

همکاری سه جانبه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف توسعه همکاری‌های منطقه ای از طریق ایجاد سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از نهم بهمن ماه سال ۱۳۶۳ آغاز به کار کرد و در ادامه کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان با توجه به روابط فرهنگی نزدیکی که با بنیان گذاران اکو داشتند، در سال ۱۳۷۱ به این سازمان پیوستند.

ارکان اصلی اکو عبارتند از اجلاس سران، شورای وزیران، شورای نمایندگان دائم، شورای برنامه ریزی منطقه ای، دبیرخانه و کارگزاری های تخصصی و موسسات منطقه ای  اجلاس سران متشکل از روسای کشورهای عضو بالاترین جایگاه را برای تبادل دیدگاه ها در خصوص مسائل مهم منطقه ای و جهانی دارد و هر ۲ سال یکبار در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می دهد.

طرح قطار باری اسلام آباد- تهران- استانبول، طرح قطار بندرعباس - آلماتی، طرح قطار مسافربری آلماتی - تهران- استانبول، طرح اتصال راه آهن چین به اروپا از طریق طرح ریلی قرقیزستان-تاجیکستان - افغانستان و ایران، طرح ساخت راه آهن رشت - آستارا- باکو، طرح ویزای مشترک برای رانندگان ترانزیتی، طرح اتصال شبکه برق کشورهای عضو اکو، ایجاد صندوق ویژه اکو برای بازسازی افغانستان، راه‌اندازی شبکه آماری اکو، شبکه نانو فناوری، ایجاد شبکه بیوتکنولوژی کشاورزی، طرح شبکه دارویی کشورهای عضو، طرح مطالعه تشکیل اتحادیه پایاپای اکو و طرح تجاری سازی کریدور قزاقستان، ترکمنستان و ایران از جمله طرح‌های سازمان همکاری های اقتصادی اکو است.

همچنین طرح ایجاد دروازه مشترک در بنادر و فرودگاه ها و بنادر خشک برای تسهیل حمل و نقل و ترانزیت، طرح ارزیابی توسعه کریدورهای اقتصادی به موازات مسیرهای عمده حمل و نقل اکو، طرح ایجاد مرکز انرژی های پاک با همکاری یونیدوو، طرح تاسیس مرکز عالی برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، ایجاد شبکه سازمان های خصوصی سازی اکو، طرح تهیه طرح عمل توسعه گردشگری اکو هم از دیگر طرح‌های آن است.

هرمزگان دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو اکو

شورای وزیران بالاترین رکن تصمیم گیری و سیاستگذاری سازمان اکو

شورای وزیران می تواند تشکیل اجلاس دیگر وزرا را برای تهیه و توصیه طرح ها و طرحهای مورد نظر در بخش های ذیربط پیشنهاد کند و تصویب سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های کاری اکو، انتخاب دبیرکل و معاونان، بررسی و تصویب گزارش های شورای برنامه ریزی منطقه‌ای، شورای نمایندگان دائم، آژانس های تخصصی و موسسات منطقه‌ای اکو، بررسی و تصویب بودجه و گزارش‌های حسابرسی، مقررات مالی، اجرایی پرسنلی و سازمانی اکو و تصویب سهم کشورها در بودجه سازمان از وظایف شورای وزیران است.

این شورا در صورت نیاز کمیته های فرعی و فوق‌العاده‌ای را نیز تشکیل می دهد و تهیه دستورکار و تدارک اجلاس سران کشورهای عضو اکو و دادن گزارش به اجلاس سران کشورهای عضو در خصوص  مسائل مربوط به اجرای برنامه ها و طرحهای سازمان از دیگر وظایف شورای وزیران است.

شورای برنامه ریزی منطقه‌ای متشکل از روسای سازمان های برنامه ریزی یا وزارتخانه‌های معادل است که حداقل یک بار در سال و قبل از اجلاس سالانه شورای وزیران به ریاست نماینده کشوری که ریاست شورای وزیران را بر عهده دارد، تشکیل جلسه می‌دهد.

این شورا سیاست‌ها و راهبردهای پایه و برنامه‌های اکو را بر اساس اهداف مندرج در عهدنامه ازمیر و رهنمودهای شورای وزیران تدوین می کند و دادن گزارش سالانه به شورای وزیران از طریق دبیرکل، تهیه و تنظیم تقویم وقایع سالانه اکو به منظور تصویب در شورای وزیران، بررسی و ارزیابی فعالیت‌های اقتصادی دبیرخانه و ارائه توصیه هایی در این خصوص به شورای وزیران، تهیه گزارش اقتصادی سالانه منطقه اکو، بررسی پیشرفت اجرای برنامه ها و طرحهای سازمان به صورت سالانه و بررسی اولویت های مشخص شده در راهبرد همکاری اقتصادی به صورت هر ۲ سال یکبار از دیگر وظایف شورای برنامه ریزی منطقه ایاست.

شورای نمایندگان دائم متشکل از سفرای کشورهای عضو است که به عنوان نمایندگان این کشورها نزد سازمان منصوب شده‌اند و در مواقع لزوم به ریاست نماینده کشوری که ریاست شورای وزیران را بر عهده دارد تشکیل جلسه می‌دهد.

این شورا به نمایندگی از طرف شورای وزیران و به نام شورای وزیران، تصمیم ها و سیاست‌های تدوین شده آن و نیز شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای را پیگیری و اجرا می‌کند.

شورای نمایندگان دائم همچنین بودجه و گزارش های حسابرسی سازمان را بررسی و به اجلاس شورای وزیران گزارش می‌دهد و تهیه دستور کار و تدارک برگزاری اجلاس شورای وزیران و شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای، بررسی گزارش های دبیرخانه، دادن توصیه به شورای برنامه ریزی منطقه ای در مورد عملکرد اقتصادی دبیرخانه و موضوعات فنی دیگری که از طرف شورای برنامه ریزی منطقه ای به آن ارجاع می شود، از دیگر وظایف آن است.

بر اساس بند ۹ عهدنامه ازمیر دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی اکو، مستقر در تهران است و وظیفه اجرا، هماهنگی و مدیریت فعالیت های اکو را برعهده دارد و به اجلاس‌های سازمان که بر اساس اسناد و رهنمودهای ارگان های تصمیم گیر برگزار می شوند خدمات می دهد.

کارگزاری های تخصصی و موسسات منطقه ای اکو شامل بانک توسعه و تجارت اکو، شرکت بیمه اتکایی اکو، موسسه فرهنگی اکو، بنیاد علمی اکو، موسسه آموزشی اکو، شرکت مهندسی و مشاوره اکو، اتاق بازرگانی و صنایع اکو، موسسه استاندارد سازی اکو(ریسکام)، مرکز مبارزه با فساد، کمیسیون دامپزشکی اکو و مرکز مبارزه با بلایای طبیعی است.

موافقت نامه تسهیل صدور روادید، موافقت نامه چارچوب حمل و نقل ترانزیتی، موافقت نامه همکاری های تجاری (اکوتا)، موافقت نامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری، موافقت نامه تاسیس فدراسیون انجمن های خصوصی لجستیک از جمله موافقت نامه های این سازمان است.

میزبانی هرمزگان از سفیران کشورهای عضو اکو

هرمزگان دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو اکو

هشتم اسفندماه جاری استاندار هرمزگان در یک نشست خبری از میزبانی بندرعباس در خصوص برگزاری اجلاس سفیران کشورهای عضو اکو در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسنفدماه در راستای سیاست های دولت سیزدهم برای گسترش دیپلماسی اقتصادی خبرداد و گفت که دولت راهبرد خودش را در بعد سیاست خارجی، دیپلماسی اقتصادی اعلام کرده است.

مهدی دوستی در این نشست گفت: در این اجلاس موضوع های اقتصادی استان و کشور مطرح می شود که یک موقعیت پیش برنده وتسهیل کننده توسعه اقتصادی استان محسوب می شود و همچنین در این اجلاس  قراردادها و تفاهم نامه‌های دو جانبه وچند جانبه با کشورهای شرکت کننده امضا می شود.
وی، آشنایی بیشتر کشورهای عضواکو با ظرفیت ها و امکانات هرمزگان و همچنین گفت وگو و رایزنی برای توسعه ترانزیت، انتقال کنسول‌گری‌ها،تاسیس و بازگشایی دفاتر کنسولی و تاسیس نمایندگی هلدینگ‌های شرکت‌های بزرگ از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای این اجلاس برشمرد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در این راستا دیدارهایی برای بخش خصوصی با سفرا در نظر گرفته شده است و برای هر کدام از ۱۰ عضو شرکت کننده نیز  برنامه‌ های مشخصی تعیین شده است.
 دوستی همچنین از رونمایی سند جامع طی این اجلاس خبر داد و اظهار داشت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به زبان‌های روسی،چینی، عربی و انگلیسی در اختیار سفرا قرار خواهد گرفت و جاذبه ها و فرصت گردشگری نیز در قالب محتوای چندرسانه ای ارائه می شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان همچنین با اشاره به مزیت های استان هرمزگان به عنوان یک ‌استان ساحلی اظهارداشت: بهره گیری از این مزیت ها در مقیاس بین المللی مشروط به گسترش پسکرانه هاست که در این زمینه هم برنامه ریزی های مناسبی صورت گرفته است.
استاندار هرمزگان دوستی ادامه داد: همچنین این اجلاس گام موثری در دیپلماسی منطقه ای خواهد بود که اقتصاد و سیاست در یک تعامل دو جانبه به یکدیگر کمک خواهند کرد.

سازمان همکاری اقتصادی اک   Economic Cooperation Organization)، مخفف نام یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است  که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۱ (۱۹۶۲) نخستین بار این سازمان را با نام «آر سی دی» یا «سازمان همکاری عمران منطقه‌ای» پایه‌ریزی کردند.
بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق کشورهای افغانستان،جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. 
این سازمان هم‌اکنون با ۱۰ عضو، حدود ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و هشت میلیون و ۶۲۰ هزارو ۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ۱۰ کشور است، 
این سازمان هم‌چنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. زبان رسمی سازمان اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، شهر تهران در ایران است.

 آغاز نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با نمایندگان عضو اکو

هرمزگان دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو اکو

نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو برای شرکت در اجلاس شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی این سازمان روز چهارشنبه یازدهم اسفندماه  از طریق فرودگاه بین اللملی بندرعباس وارد استان هرمزگان شدند و ساعاتی بعد نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با هدف معرفی ظرفیت‌های این استان به اعضای اکو با سخنرانی استاندار آغاز شد.

استاندار هرمزگان در نشست مشترک هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت: امروز میزبان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بودیم و دبیرکل و نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو این سازمان در بندرعباس حضور پیدا کردند.

دوستی افزود: طبق پیگیری‌های انجام شده و باتوجه به فرصت‌های بی‌نظیر استان هرمزگان در زمینه حمل ونقل و ترانزیت، دفتر همکاری مشترک هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: استان هرمزگان در جمهوری اسلامی ایران دارای فرصت‌های بی‌نظیری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت است و ایران اصلی‌ترین مرکز برای برقراری ارتباط بین کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای غربی و اروپایی‌ است.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: بندر شهید رجایی بندرعباس با وجود زیرساخت‌های گسترده، نخستین هدف در این زمینه است و آمادگی داریم در پس‌کرانه بندر شهیدرجایی، زمین یا باراندازهایی را در اختیار کشورهای عضو اکو قرار دهیم که این امر پایه‌ای برای شروع همکاری‌های آینده و ترانزیتی شود.

دوستی تاکیدکرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که کشورهای عضو اکو در حوزه معادن دارند، تبادل مواداولیه معدنی نیز می‌تواند پایه‌ای دیگر در روند توسعه روابط باشد و این تبادلات همچنین می‌تواند در عرصه پتروشیمی نیز وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان ظرفیت‌های معدنی قابل توجهی دارند که می‌تواند مبنای تعامل باشد و برخی دیگر از کشورها همچون ترکیه مزیت‌های ترانزیتی و گردشگری دارند که مجموع این‌ها باید تبدیل به یک مدل‌های مشخص همکاری در زمینه معدنی، گردشگری، امنیت انرژی و ترانزیت شوند و باتوجه به رویکرد مثبت دبیرکل اکو، امیدواریم آرزوهای اعضای اکو به واقعیت تبدیل شود.

استقبال سازمان بنادر از سرمایه گذاری قرقیزستان در بنادر جنوبی ایران

هرمزگان دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو اکو

مشاور رییس جمهور قرقیزستان نیز یکی از سفیران عضو اکو بود که روز چهارشبنه یازدهم اسفندماه نشستی با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران داشت که در این دیدار تفاهم همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و شرکت هلدینگ ملی قرقیزستان امضاء شد و طرفین بر عملیاتی شدن همکاری ها تاکید کردند.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با تهیه پیش ‌نویس قرارداد و بررسی آن در قالب یک کمیته مشترک، از حضور سرمایه‌گذاران قرقیزستانی در بنادر جنوبی ایران استقبال می‌کند.

علی‌اکبر صفایی افزود: سرمایه‌گذار و بخش‌خصوصی قرقیزستانی می تواند با تاسیس دفتر در منطقه آزاد کیش و یا منطقه آزاد قشم، از تسهیلات و امکانات منطقه آزاد تجاری استفاده کند.
وی با اشاره به ظرفیت و آمادگی بالای این سازمان بنادر با بخش خصوصی، تاکیدکرد: با توجه تعرفه‌ها و قوانین‌ و مقررات، شرایط حضور سرمایه‌ گذاران و فعالان اقتصادی در بنادر و پسکرانه‌های بندری در ایران فراهم است.
 مشاور رییس جمهور قرقیزستان نیز در این نشست از علاقه بیشکک برای توسعه روابط و همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی با ایران صحبت کرد و خواهان عملیاتی شدن هرچه سریع تر همکاری‌ها شد.
«تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو» افزود: با توجه به تغییرات و مشکلاتی که در ترانزیت کالا از غرب داریم، خواهان استفاده از مسیرهای ترانزینی شرق و استفاده از بنادر ایران برای ترانزیت کالا هستیم.
خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقتنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اعلام آمادگی کامل این سازمان برای حمایت از سرمایه‌گذاری طرف قرقیزستانی، از تشکیل کارگروهی مشترک برای بررسی جزئیات روند همکاری و فعالیت سرمایه‌گذاران در بنادر شهید رجایی و بنادر جنوبی کشور خبر داد.
استفاده از ظرفیت های حمل و نقل و گردشگری هرمزگان در اولویت اکو

استان هرمزگان در جنوب ایران از ظرفیت های ویژه اقتصادی برخوردار است وکه استفاده از ظرفیت‌های حمل ونقل، انرژی و گردشگری این استان از اولویت‌های سازمان اکوهمکاری های اقتصادی ( اکو) است.

دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) با اشاره به ظرفیت های ویژه استان هرمزگان در جنوب ایران گفت: بندرعباس مرکز این استان با توجه به دسترسی به آب های آزاد از اهمیت ویژه ای در زمینه تجارت بین المللی برخوردار است.

خسرو ناظری  اظهارداشت: در این اجلاس ۲ روزه (۱۱ و ۱۲ اسفندماه جاری) اعضای سازمان اکو می‌توانند افزون بر آشنایی با بندرعباس، از ظرفیت‌های هرمزگان بهره‌مند شوند.

دبیرکل سازمان اکو با تاکید بر توسعه هرچه بیشتر کشورهای عضو این سازمان، افزود: برگزاری اجلاس نمایندگان دائم این سازمان در هرمزگان، فرصتی برای همکاری‌های بیشتر سازمان همکاری های اقتصادی اکو با این استان است.

کشورهای عضو اکو روسیه را به خلیج فارس و چین را به اروپا متصل می کنند

هرمزگان دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو اکو

کشورهای عضو اکو با ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت و نیم میلیارد نفر جمعیت، روسیه را به خلیج فارس و چین را به اروپا متصل می‌کنند و تجارت میان این مناطق به راه‌های مواصلاتی مانند ریل، جاده و دریا بستگی دارد.

مدیرکل همکاری های اقتصادی چند جانبه و بین المللی وزارت امور خارجه در نشست مشترک اقتصادی استان هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: ارتباط با کشورهای همسایه اولویت نخست سیاست خارجی کشورمان است  و در این میان جمهوری اسلامی ایران موقعیت ممتازی در منطقه دارد و به همین علت بسیار مورد توجه کشورهای همسایه است.

سید جلال‌الدین علوی سبزواری  اظهارداشت: مهم ترین همکاری‌های کشورهای عضو اکو در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است که در زمینه مواصلات منطقه‌ای و بین المللی دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: از ۱۰ کشور عضو اکو، هفت کشور به آب‌های آزاد دسترسی ندارند و این موضوع اهمیت بندرعباس و استان هرمزگان را جهت اتصال کشورهای عضو اکو به آب‌های آزاد دوچندان کرده است.

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چند جانبه و بین المللی وزارت امور خارجه یادآورشد: به همین منظور جلسه شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو اکو که متشکل از سفرا و مقامات سیاسی کشورهای عضو در تهران و دبیرکل این سازمان است، به دعوت استاندار هرمزگان و اتاق بازرگانی بندرعباس، در هرمزگان تشکیل شده است.

علوی یادآورشد: برخی کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز در خشکی محصورند و برای ارتباط  با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دسترسی به آب‌های آزاد نیاز دارند.

تخصیص زمین در پس کرانه بندرشهید رجایی به کشورهای عضو اکو

با توجه به ظرفیت‌های موجود، استانداری هرمزگان در حال پیگیری تخصیص زمین در پس‌کرانه بندر شهید رجایی به کشورهای عضو اکو است تا کشورهای متقاضی بتوانند از این ظرفیت به منظور توسعه پایگاه‌های صادراتی خود و بارانداز کالاها استفاده کنند.

استاندار هرمزگان پس از برگزاری نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با اکو، از کشورهای عضو اکو خواست که این امکان را در کشورهای خود نیز برای جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضا ایجاد کنند، همچنین هرمزگان این آمادگی را دارد که اجرایی شدن موافقت‌نامه تجاری اکو و پی‌ریزی ترتیبات مالی، بانکی و گمرکی آن را در سطح ملی پیگیری کند.

دوستی بیان داشت: همچنین باتوجه به ساختار توافق‌نامه موجود میان اعضای این سازمان، در خصوص ضمانت رفت و آمد و حمل کامیون‌ها بین کشورهای عضو، هرمزگان آمادگی پذیرش و بسترسازی برای ایجاد شرکت‌های مشترک ترانزیتی و توسعه زیرساخت‌های حمل ‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هرمزگان آمادگی کامل برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو دارد و امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتر و توسعه اقتصادی اعضای این سازمان باشیم.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: ایمان داریم پیشرفت یک کشور راه حل توسعه منطقه نیست و این ما هستیم که باید دست در دست هم به یکدیگر کمک کنیم تا یک توسعه همه‌جانبه در منطقه محقق شود.

وی یادآورشد: در کنار این موضوع، هرمزگان نیز ظرفیت‌های متعددی دارد که می‌تواند با بهره‌مندی از آن‌ها به عنوان بازوی ترانزیتی کشورهای عضو اکو در تنگه هرمز و آب‌های آزاد نقش‌آفرینی کند که از جمله مهم‌ترین این ظرفیت‌ها شامل استقرار بهینه در محور استراتژیک کریدور جنوب- شمال و توانایی برجسته آن در زمینه افزایش فعالیت‌های ترانزیتی، دسترسی به هر چهار نوع شبکه‌های حمل‌ونقلی (هوایی، ریلی، زمینی و دریایی) که نقش فرااستانی دارد، استقرار ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک با عملکردهای مختلف تجاری، توریستی و اقتصادی و همجواری با کشورهای آن سوی خلیج فارس است.

دوستی ادامه داد: همچنین می‌توان به استقرار دو منطقه آزاد تجاری-صنعتی (قشم و کیش) و چهار منطقه ویژه اقتصادی (بندر شهید رجایی؛ منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس؛ منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس؛ و منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان)، استقرار صنایع بزرگ مانند کشتی سازی خلیج فارس، سیمان خمیر و قشم، دو پالایشگاه بزرگ نفت، پالایشگاه گاز، صنایع آلومینیوم و فولاد و پتانسیل تعاملات مواد معدنی با کشورهای عضو، وجود بنادر چندمنظوره فعال تجاری در سطح استان از جمله بندر شهید رجایی که از مهم‌ترین بنادر جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود چراکه به تنهایی بیش از ۵۵ درصدد صادرات و واردات و ۷۰ درصدد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد اشاره کرد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان همچنین با اعلام مزیت های این استان برای جذب سرمایه گذاران خارجی اظهارداشت: آمادگی داریم تا با تامین زمین، امنیت و تضمین و تسهیل سرمایه‌گذاری در قالب شهرک­‌های صنعتی و تجاری کشورهای عضو اکو، این مزایای منحصر به فرد خود را به اشتراک بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: عصر حاضر، عصر منطقه ماست؛ این منطقه، پهنه‌ای از تمدن، فرهنگ و ارزش‌های غنی است و بسیاری از اصول و قواعد پیشرو در عرصه بین‌الملل، نظیر احترام متقابل، پایبندی به تعهدات و معاهدات میان ملت‌ها، و حسن همجواری با همسایگان، از این پهنه­‌ی تمدن‌ساز سرچشمه گرفته است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای منطقه، به خصوص کشورهای عضو اکو قائل است و تعامل حداکثری با دوستان و همسایگان را در دستور کار قرار داده‌ام.

وی اضافه کرد: بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به عنوان تسهیل کننده­‌ی همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه، مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است.

استاندار هرمزگان ابرازداشت: در سالیان گذشته، دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان اکو بدست آمده است اما همچنان فاصله معناداری بین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی سازمان وجود دارد؛ برای نمونه، با وجود ظرفیت‌های تجاری بالا، تجارتِ درون منطقه‌ای همچنان کمتر از ۱۰ درصد است.

رییس شورای اشتغال و سرمایه گذاری هرمزگان بیان کرد: نخستین قدم برای توسعه تجارت هر کشور، تعیین اولویت‌های کالایی و خدماتی است که بدین منظور، لازم است در گام نخست، کشورهای هدف تجاری مشخص شود.

دوستی اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از این موضوع، کشورهای همسایه (به‌ویژه کشورهای عضو اکو) را به ‌عنوان کشورهای اصلی مقاصد تجاری خود انتخاب کرده و تلاش می‌کند با پیگیری‌های پی در پی در سطح ملی و استانی، هدف‌گذاری تجاری خود با کشورهای عضو این سازمان را محقق سازد.

وی گفت: حمل ‌ونقل یکی از اجزای مهم اقتصاد بین ‌الملل محسوب می‌شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تاثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی کشورها دارد، این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان دارد.

استاندار هرمزگان ادامه داد: بدون وجود شبکه حمل ‌ونقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، امکان رشد و توسعه عمومی کشورها با دشواری مواجه خواهد شد و اساساً در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش نظام‌های حمل‌ونقل در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابه‌جایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه‌شده را انکار کرد.

رییس شورای برنامه ریزی هرمزگان اضافه کرد: حمل‌ ونقل، ظرفیتی است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی که به طور مستقیم ایجاد می‌کند، موجب تعمیق پیوندهای اقتصادی و تقویت مناسبات تجاری با کشورهای همسایه و ایجاد بسترهای مطلوب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت و همکاری‌های بین دستگاهی خواهد شد.

بنا به گفته دوستی، در شرایط کنونی و موقعیت ممتاز بنادر جنوبی ایران در دسترسی به تنگه هرمز و دریای عمان، امکان سرعت بخشی در تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی و تسهیل و سرعت در انجام فرایندها و فعالیت‌های تجاری و بازرگانی وجود دارد که این موضوع موجب جهش و گسترش همکاری‌های اقتصادی پایدار خواهد شد.

وی افزود: امروز ایجاد بستری مناسب و جدید برای توسعه تجارت و بازرگانی مبتنی بردانش و ایجاد زنجیره لجستیک کارآمد، به‌منظور ایجاد چابکی در حمل‌ونقل و توزیع بار از طریق بنادر و مراکز توزیع، استفاده از توان و فناوری کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت زنجیره تأمین و ایجاد پارک‌های لجستیکی و حمل‌ونقل می‌تواند در تحقق این امر نقش بسزایی ایفا کند.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: توجه به تنوع دروازه‌های تجاری در هر کشور امری است که از منظر اقتصاد سیاسی حائز اهمیت است و نزاع اخیر در اوکراین اهمیت تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری کشورها را بیش‌ازپیش آشکار کرد، کشورهای عضو اکو می‌توانند با تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری خود، خطرهای احتمالی پیش روی تجارت خارجی خود را بیمه کنند.

دوستی گفت: برخی از مهم­ترین ظرفیت­های بالقوه و بالفعل جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو  شامل امکان اتصال خلیج فارس و دریای عمان به اروپا و برقراری ترانزیت جنوب شرقی آسیا با جهان غرب از مسیر کشورهای عضو، امکان صادرات تولیدات کشورهای عضو از این مسیر به بازارهای بزرگ شرق آسیا، برخورداری از بنادر متنوع و بزرگ و زیرساخت­های مناسب جهت خدمت­رسانی و تامین تجارت همسایگان شرقی، غربی و شمالی و امکان حمل ­و­نقل ترکیبی، امکان تامین امنیت غذایی پایدار با تعاملات دورن سازمان اکو است.

وی ادامه داد: پایدارسازی امنیت انرژی کشورهای عضو، امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز به ویژه در بخش معدن و پتروشیمی، ایجاد بازار مشترک آنلاین، تسهیل سرمایه­‌گذاری مشترک در زمینه های مورد علاقه اعضا، گسترش همکاری­ها در زمینه گردشگری و استقبال از سرمایه­گذاری در این حوزه و شبکه­‌سازی میان استان­‌های تجاری، صنعتی و گردشگری کشورهای عضو و تاسیس کمیسیون مشترکی متشکل از استانداران کشورهای عضو هم از دیگر ظرفیت‌های از مهم­ترین ظرفیت­‌های جمهوری اسلامی ایران است.

ضیافت شام اتاق بازرگانی بندرعباس برای سفرای عضو اکو

هرمزگان دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو اکو

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس چهارشنبه شب ضیافت شامی برای سفرای کشورهای عضو اکو با حضور استاندار هرمزگان برپا کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در این مراسم گفت: ایران بعنوان یکی از بنیانگذاران اکو ظرفیت‌های فراوانی برای استفاده متقابل برای پیشرفت خود و سایر اعضا دارد.

محمدرضا صفاایسینی ادامه داد:‌ توسعه همکاری با کشورهای عضو اکو بستر رشد همه جانبه این کشورها را فراهم می کند و در عین حال مزایای بسیاری برای هرمزگان به عنوان ساحلی‌ترین استان ایران به همراه خواهد داشت.

وی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان با توجه به ظرفیت های استان با رایزنی‌های متعددی که انجام می‌دهد تمام تلاش خود را برای گسترش همکاری و تجارت با کشورهای هدف بکار بسته است.

 استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت:‌ امیدواریم با برداشتن گام‌های نو در مسیر رشد و تعالی استان، هرمزگان را به سمت توسعه همه جانبه هدایت کنیم و در این راستا از همه ظرفیت استان و اعضای اکو استفاده خواهیم کرد.

دوستی  افزود: در این سفر سعی شده با همکاری اعضای اکو در حوزه‌های بلند مدت ترانزیت و تجارت داشته باشیم تا موجب بهبود شرایط اقتصادی کشور و استان هرمزگان شویم؛ برای رسیدن هرمزگان به جایگاه پیشرو در توسعه و آبادانی تمام تلاش خود و ظرفیت‌های موجود را بکار می‌بریم.

سازمان همکاری اقتصادی اکو  ( Economic Cooperation Organizatio، مخفف نام یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است  که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۱ (۱۹۶۲) نخستین بار این سازمان را با نام «آر سی دی» یا «سازمان همکاری عمران منطقه‌ای» پایه‌ریزی کردند.

جمعیت منطقه اکو در سال ۲۰۱۸ به ۴۹۶ میلیون نفر رسیده است که حدود ۳۵ میلیون نفر افزایش نسبت به سال ۲۰۱۴ داشته است وتجارت درون منطقه ای میان اعضای آن در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵۷ میلیارد دلار بوده و به میزان ۴ میلیارد دلار مثبت گزارش شده است.

۱۵ محصول اصلی از جمله انرژی، پلاستیک، معدن و ماشین آلات، مس و آهن حدود ۷۱ درصد تجارت درون منطقه ای اکو را به خود اختصاص داده اند، در سال های اخیر چین سهم عمده ای در تجارت با منطقه اکو داشته است به گونه ای که محصولات چینی جایگزین محصولات اروپایی، آمریکایی، روسی و ژاپنی در منطقه شده اند.

صادرات کشورهای اکو همچنان بر پایه منابع طبیعی و انرژی است و قابل ذکر است که حدود ۸۶ درصد از سهم تجارت خارجی کشورهای عضو منطقه اکو در زمینه تجارت کالا و مابقی ۱۴ درصد در زمینه تجارت خدمات است.

قابل ذکر است که حدود ۸۶ درصد از سهم تجارت خارجی کشورهای عضو منطقه اکو در زمینه تجارت کالا و مابقی ۱۴ درصد در زمینه تجارت خدمات می باشد.

شورای وزیران بالاترین رکن تصمیم گیری و سیاستگذاری سازمان اکو است و سالی یکبار تشکیل جلسه می دهد و شورای نمایندگان دائم بازوی اجرایی شورای وزیران است و هر ماه در سطح سفرا در تهران تشکیل جلسه می‌دهد.

این شورا ترجیحا قبل از سال مالی و به صورت چرخشی در قلمرو یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

 گسترش تجارت درون منطقه ای و فرا منطقه ای و همچنین تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی از جمله اهداف سازمان همکاری اقتصادی اکو است.

مقر دبیرخانه سازمان در تهران است و دبیرخانه مسوول هماهنگی و نظارت بر اجرای فعالیت های اکو و کمک به برگزاری نشست هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha