تداوم رکوردشکنی بهای نفت/ ثبت بالاترین قیمت در ۱۴ سال گذشته

تهران- ایرنا- در پی تداوم بحران اوکراین و امتناع خریداران از نفت خام روسیه، بهای نفت با رسیدن به حدود ۱۱۸ دلار در هر بشکه به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون افزایش یافت.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، با امتناع خریداران از نفت خام روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین، بهای نفت به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسید. این در حالی است که اوپک پلاس (کارتل نفتی متشکل از مجموع کشورهای عضو اوپک و غیر عضو  از جمله روسیه) تلاش دارد جنگی را که توسط یکی از اعضای اصلی آن به راه افتاده، نادیده بگیرد.  

جنگ در اوکراین نگرانی‌ها از عرضه نفت را در بازارهای انرژی و همچنین غلات را افزایش داده  است و مصرف‌کنندگانی از جمله چین را بر آن داشته است تا به دنبال مواد خام در جهان بگردند. از سوی دیگر در پی اعمال تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا و اروپا علیه روسیه، خریداران از نفت خام روسیه امتناع می کنند و همین امر سبب بالا رفتن بهای نفت خام شده است.

در حال حاضر بهای هر بشکه نفت "وست تگزاس اینترمدیت" برای تحویل در ماه آوریل (فروردین) با ۳.۹ درصد افزایش به ۱۱۸ دلار در هر بشکه رسیده است.

نفت برنت هم برای تسویه در ماه مه (اردیبهشت) با ۳.۸ درصد افزایش به ۱۱۷.۲۴ دلار در هر بشکه رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است که امنیت جهانی انرژی در معرض تهدید قرار دارد و آزادسازی اضطراری ذخایر نفت خام توسط آمریکا و دیگر کشورها کمک چندانی به فرونشاندن بیم و هراس موجود در بازار نکرده است.

آمریکا و متحدانش تاکنون از تحریم صادرات نفت خام روسیه به دلیل نگرانی در مورد تاثیر آن بر افزایش بهای انرژی بر مصرف کنندگان خودداری کرده اند، هرچند به دلیل تحریم های مالی و بانکی سطح تجارت با روسیه رو به کاهش است.

دولت بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد که با محدود کردن صادرات فناوری مربوط به بخش انرژی به دنبال تنزل جایگاه روسیه به عنوان تولید کننده پیشرو نفت و گاز طبیعی است. همزمان شرکت های بزرگ نفتی جهان از جمله "بریتیش پترولیوم"، "شل" و "اکسون موبیل" هم متعهد به خروج از روسیه شده اند.

از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داده است که ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته ۲.۶ میلیون بشکه کاهش یافته ضمن آنکه موجودی انبارها در قطب ذخیره سازی "کوشینگ اوکلاهاما" برای هشتمین هفته رو به کاهش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha