برنده روس جایزه صلح نوبل درباره خطر جنگ هسته‌ای هشدار داد

تهران - ایرنا - روزنامه‌نگار روس و برنده جایزه صلح نوبل درباره خطر جنگ هسته‌ای در پی حمله روسیه به اوکراین هشدار داد و گفت: «البته که این یک کابوس خواهد بود، اما نمی‌توانم ادعا کنم هرگز وسوسه‌ای برای فشار دادن دکمه هسته‌ای وجود نخواهد داشت. واقعیت این است که خطر بروز جنگ هسته‌ای وجود دارد.»

به گزارش ایرنا از دویچه وله، «دمیتری موراتوف» روزنامه‌نگار منتقد کرملین در سخنرانی خود در پارلمان اروپا، اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور را که گفته بودند «جنگ جهانی سوم، یک جنگ اتمی خواهد بود»، علت این نگرانی خواند. 

 موراتوف گفت: «برای من، این بسیار نگران‌کننده است.» او افزود چند هفته پیش، هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند که روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد. 

موراتوف ۶۰ ساله که سردبیری روزنامه روسی زبان «نوایا گازتا» منتقد دولت روسیه را بر عهده دارد همچنین در پارلمان اروپا به انتقادات تند خود از پوتین و حمله به اوکراین ادامه داد و گفت: «این فرمان قابل بخشش نیست.» او افزود: بسیاری از روس‌ها این جنگ را نمی‌خواستند، حتی کسانی که از پوتین حمایت می‌کنند. موراتوف ادامه داد: «آینده فرزندان ما با این کار نابود شد.»

برنده جایزه صلح نوبل همزمان به این نکته اشاره کرد که نمی‌تواند مخالفت با پوتین از سوی افراد نزدیک به او  را متصور شود چرا که به گفته این منتقد، همه آنها به او بسیار نزدیک و وابسته هستند.

هشدار این روزنامه نگار روسی در حالی مطرح می شود که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش تاکید کرد که آمریکایی ها نباید نگران جنگ هسته ای باشند. او یک روز پس از اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بازدارنده هسته ای روسی را در بالاترین سطح هشدار در بحبوجه حمله مسکو به اوکراین  قرار داد، در سخنانی خطاب به مردم آمریکا خاطرنشان کرد آمریکایی ها نباید نگران جنگ اتمی باشند.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنانی که روز پنجشنبه از چند شبکه تلویزیونی ازجمله راشاتودی و شبکه روسیه۲۴ پخش می شد، تصریح کرد: «در رسانه ها  مورد احتمال جنگ هسته ای صحبت می شود، اما جنگ هسته ای توسط ناتو و اوکراین انجام می شود و نه روسیه.»

در تازه ترین تحولات، رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به تماس تلفنی همتای فرانسوی خود هشدار داد که تعلل اوکراین در مذاکرات به افزایش خواست های مسکو منجر خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در جریان گفت و گوی ۹۰ دقیقه ای امروز با همتای فرانسوی خود گفت که هدف مسکو از عملیاتش در اوکراین دستیابی به "غیرنظامی کردن و بی طرف ساختن" این کشور بوده و در هر صورت به آن دست خواهد یافت.

به گفته پوتین، هر تلاشی از جانب کی یف برای به تاخیر انداختن مذاکرات به افزایش خواسته های مسکو منتهی خواهد شد.

الیزه خبر داد که امانوئل مکرون پس از این گفت و گوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اکراین تماس گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha