۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۰۵
کد خبرنگار: 2437
کد خبر: 84670307
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

تهران- ایرنا- بررسی اخبار نهمین روز جنگ در اوکراین، سنگ اندازی صهیونیست‌ها در مذاکرات وین،وقوع ۳ انفجار در کی یف ؛ تداوم حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن، حضور ایران در نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی بغداد و سفر فرداشنبه گروسی به تهران مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**نهمین روز جنگ در اوکراین / مسکو و کی‌یف برای آتش‌بس‌های محلی و موقت توافق کردند

در نهمین روز جنگ میان روسیه و اوکراین، میخائیل پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در توییتر اعلام کرد که در جریان دومین دور مذاکرات میان مسکو و کی‌یف دو طرف بر سر برقراری آتش‌بس موقت و محلی برای کمک‌رسانی‌های بشردوستانه و تخلیه شهروندان موافقت کردند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

به دنبال حمله بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد نهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

irna.ir/xjHHtN


**آخرین سنگ اندازی صهیونیست‌ها در مسیر مذاکرات وین

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتالی بنت پیش از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به ایران با او گفت وگو کرده است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

در این بیانیه آمده است که در این گفت وگو، بنت موضع رژیم صهیونیستی در ارتباط با مذاکرات وین و پرونده‌های باز برنامه هسته‌ای ایران در آژانس را بیان کرده است. 

بر اساس این بیانیه، بنت همچنین ادعا کرده است که طبق انتظار اسرائیل، آژانس اتمی باید به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و بی‌طرف عمل کند.

irna.ir/xjHHwc

**۳ انفجار پایتخت اوکراین را لرزاند
منابع خبری بامداد جمعه از وقوع سه انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

سه انفجار شدید در کی‌یف به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، به دنبال وقوع این انفجارها صدای آژیر خطر در پایتخت اوکراین شنیده شده است.

جزئیات بیشتری از این انفجارها و خسارت های احتمالی آن گزارش نشده است.


irna.ir/xjHHwj

**تداوم حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن

منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، جنگنده بمب‌افکن‌های ائتلاف سعودی طی ساعات گذشته مناطقی در یمن را بمباران کردند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی طی ۱۰ نوبت شهرستان های «حرض» و «حیران» در استان حجه واقع در شمال یمن را بمباران کردند.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های سعودی در چهار نوبت شهرستان‌های «الجوبه» و «وادی» استان مأرب، در چهار نوبت شهرستان «التحیتا» واقع در استان الحدیده و در هشت نوبت نیز منطقه نجران را هدف قرار دادند.

irna.ir/xjHHw5

**حضور پر رنگ ایران در نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی بغداد
غرفه جمهوری اسلامی ایران، نگین درخشان نمایشگاه بین المللی «امنیت، دفاع و صنایع جنگی» در بغداد است که با حضور شرکت ها و نمایندگان و تجهیزات دفاعی ۱۳ کشور و بیش از ۶۰ شرکت در بغداد در حال برگزاری است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

فعالیت نمایشگاه بین المللی امنیت، دفاع و صنایع جنگی، تا ۵ مارس (شنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰) در محل نمایشگاه بین المللی بغداد ادامه خواهد یافت و شامل عرضه محصولات دفاعی، امنیتی و جنگی اعم از سلاح های سبک، متوسط و سنگین در کنار پهپادها، رادارها، ماکت های بالگردها، جنگنده ها، تانک ها، زرهپوش ها، سامانه های دفاع هوایی، نفربرها، راکت و موشک های ضد تانک و هواپیما و نیز انواع لباس های نظامی و حمایتی است.


irna.ir/xjHHvB

**شهادت ۶ فلسطینی در سرزمین های اشغالی

منابع محلی در فلسطین اشغالی می گویند که ۶ فلسطینی ماه گذشته میلادی (فوریه) در شلیک مستقیم گلوله نظامیان صهیونیست ها به شهادت رسیدند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

به گزارش روز جمعه ایرنا، در فوریه گذشته (بهمن/اسفند)، ۶ شهروند فلسطینی در سرزمین های اشغالی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.
مرکز اطلاع رسانی فلسطین در این باره به نقل از  داده های «مرکز مطالعات معطی» نوشت که در ماه گذشته ۵۲ مورد تیراندازی، ۲ حمله با سلاح سرد و ۷ عملیات پرتاب نارنجک‌های دست‌ساز به سمت اشغالگران صهیونیست گزارش شده است.
مبارزان مقاومت ماه گذشته چندین مرتبه هنگام  یورش اشغالگران به «جنین» و «نابلس» با آن‌ها وارد درگیری مسلحانه شدند.


irna.ir/xjHHxN

**سه وزیر عراقی برای مذاکره درباره برق و گاز به ایران سفر می کنند
سخنگوی وزارت برق عراق از سفر قریب الوقوع سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف ازسرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

احمد موسی در گفت و گویی تلویزیونی با اعلام این خبر تصریح کرد: گازرسانی همچنان پایین است و وضعیت مفروض این است که ایران روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق برساند و در حال حاضر فقط ۸ میلیون متر مکعب به عراق می رسد. ما آمادگی افزودن ۸ هزار مگاوات برق به شبکه ملی را داریم به شرط اینکه، سوخت لازم (گاز برای نیروگاه های تولید برق) برسد.

سخنگوی وزارت برق عراق افزود: هیات های بلند پایه عراقی متشکل از سه وزارتخانه برق، دارایی و نفت به همراه مدیر کل بانک تجارت عراق با هدف یافتن راه حل هایی برای بازگرداندن گاز مورد نیاز عراق به ایران سفر خواهند کرد.

irna.ir/xjHHyd

**گوگل تمامی تبلیغات فروش در روسیه را به حالت تعلیق درآورد
شرکت گوگل اعلام کرد تبلیغات فروش آنلاین روسیه را متوقف کرده است که این ممنوعیت استفاده از موتورهای جستجو و یوتیوب را نیز دربر می گیرد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

چنین اقدامی از سوی بزرگترین فروشنده تبلیغات آنلاین جهان، پس از اقدام مشابه توقف پلتفرم هایی نظیر «توئیتر» و «اس ان ای پی» پس از حمله روسیه به اوکراین صورت گرفت. 

در بیانیه شرکت گوگل آمده است: «در شرایط فوق العاده امروز، ما تبلیغات گوگل را در روسیه متوقف می کنیم. این اقدام در دست کامل شدن است و ما به اشتراک گذاشتن به روزرسانی های این موضوع در زمان مناسب ادامه خواهیم داد.»

پیش تر شرکت گوگل رسانه های دولتی روسیه را از خرید و فروش تبلیغات ممنوع کرده بود. همچنین در استناد به حساسیتش درباره این موضوع که خرید و فروش هایی که به نفع جنگ در اوکراین باشند، تنها استثنا را برای تبلیغات ضد جنگ و  اعتراضات قرار داد.


irna.ir/xjHHy7

**آیا امارات با فشار اسرائیل علیه روسیه رای داد؟

امارات متحده عربی در چرخشی آشکار بر خلاف موضع اش در شورای امنیت سازمان ملل، به قطعنامه مجمع عمومی علیه عملیات نظامی روسیه رای مثبت داد، اقدامی که برخی آن را نشانه ضعف و تشتت در تصمیم گیری و سردرگمی رویکرد مقام های ابوظبی در قبال بحران های بزرگ بین المللی تفسیر می کنند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

امارات که در ماه مارس جاری ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفته است، جمعه گذشته به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین در شورای امنیت رای ممتنع داد، موضعی که مقام های غربی به ویژه آمریکایی ها را  خشمگین کرد.  

چند روز پس از این موضع، اماراتی ها در مجمع عمومی با تغییر جهت گیری و رویکرد خود در قبال بحران اوکراین به قطعنامه محکومیت حمله نظامی روسیه رای موافق و مثبت دادند، حالا منابع صهیونیست با گذشت چند روز از این رویداد، پشت پرده رای ممتنع امارات به قطعنامه شورای امنیت در محکومیت حمله روسیه به اوکراین را فاش کرده اند.   

irna.ir/xjHHyD

**ورود نیروهای روس به نیروگاه هسته ای زاوریژیا اوکراین؛ حریق مهار شد

نیروهای روسیه نیروگاه هسته ای «ژاپوریژیا» را که دارای شش بلوک هسته ای و بزرگترین نیروگاه هسته ای اوکراین است، تصرف کردند، همزمان منابع دولتی در اوکراین ساعتی پیش از مهار آتش سوزی در این نیروگاه خبر دادند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

فرمانداری نظامی استان زاپوریژیا اوکراین روز جمعه در بیانیه ای در کانال تلگرامی خود نوشت که نیروهای روسیه در بخش های مختلف نیروگاه هسته ای زاپوریژیا مستقر شدند.
در این بیانیه گفته شده است که پرسنل نیروگاه هسته ای زاپوریژیا، بخش های فنی بلوک های هسته ای نیروگاه را تحت کنترل دارند و شرایط برای فعالیت آن را مطابق دستورالعمل های فنی تامین می کنند.
شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ نیز دقایقی پیش در بخش اخبار خود، تصاویری از استقرار نیروهای روسیه در بخش های مختلف نیروگاه هسته ای زاپوریژیا را نشان داد.

irna.ir/xjHHyT

**گروسی فردا به تهران سفر می‌کند

"رافائل گروسی" رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف برسی برخی اختلافات نظرها در مذاکرات هسته‌ای وین، فردا (شنبه) به ایران سفر می‌کند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که سفر رئیس این آژانس بین‌المللی به عنوان بخشی از تلاش‌ها در ارتباط با موضوع توافق هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، گروسی پس از بازگشت به وین، عصر شنبه یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کند.

واشنگتن در سال ۲۰۱۸ با خروج از توافق برجام، اقدام به اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان کرد.

irna.ir/xjHHyS

**گرجستان خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شد
پس از حمایت اروپا از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، نخست وزیر گرجستان نیز با ارائه درخواست رسمی خواستار عضویت تفلیس در این اتحادیه شد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

"ایراکلی گاریباشویلی" نخست وزیر گرجستان پنجشنبه پس از امضای  این درخواست گفت: ما امروز برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست می‌دهیم.

وی افزود: گرجستان یک کشور اروپایی است و به حفاظت و توسعه آن ادامه می‌دهد.

irna.ir/xjHHwd

**صدراعظم آلمان خواهان آتش بس در اوکراین شد

اولاف شولتس صدراعضم آلمان اعلام کرد، آتش بس در اوکراین و ادامه مذاکرات برای خروج نیروهای روسیه از این کشور ضروری است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

صدراعضم آلمان  پنجشنبه شب گفت: این اقدامات برای کاهش تنش‌ها در اوکراین لازم است.

وی افزود: هر چقدر این امر غیر واقعی به نظر برسد، ما نباید در تلاش برای انجام آن کوتاهی کنیم. آنچه در حال حاضر در جریان است، جنگ علیه مردم اوکراین است.

irna.ir/xjHHvT

**وقوع آتش سوزی در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین

سخنگوی نیروگاه "زاپوریژیا" و شهردار شهر انرگودار اوکراین اعلام کرد این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا می‌باشد در لحظات آغازین امروز (جمعه) پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شده است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

آندری توز سخنگوی این نیروگاه هسته‌ای گفت: در نتیجه گلوله باران نیروگاه "زاپوریژیا" از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه دچار آتش سوزی شد. 

وی افزود: یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دیده و بخشی از آن آتش گرفته است. 

تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته، انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌دهند.

irna.ir/xjHHw8

**اقدام جدید ایالات متحده علیه ایران بر خلاف ادعاها

رئیس ‌جمهور آمریکا بر خلاف ادعاهای واهی و دمیدن در شیپور دیپلماسی، در بیانیه‌ای، ''وضعیت اضطرار ملی'' علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

این اقدام خصمانه نخستین بار ۲۷ سال پیش اعلام شده بود. بر اساس این تصمیم، تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌یابند

جو بایدن امروز جمعه ۱۳ اسفند (۴ مارس) در بیانیه‌ای اعلام کرد ''وضعیت اضطرار ملی'' علیه ایران بعد از ۱۵ مارس ۲۰۲۲ نیز همچنان برای یک سال دیگر ادامه پیدا می‌کند.

irna.ir/xjHHF3


**ادامه سقوط بازارهای سهام جهان در پی جنگ اوکراین

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که بازارهای سهام جهان امروز (جمعه) بار دیگر شاهد سقوط بود و ادامه جنگ در اوکراین باعث خروج سرمایه‌گذاران جدید از این بازارها شده است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

خبرگزاری فرانسه با اشاره به ادامه سقوط بازارهای سهام اروپا که در یک هفته اخیر رخ داده است، نوشت: بورس پاریس ۳.۳۰ درصد از دست داد و به سمت بدترین هفته خود از مارس ۲۰۲۰ رسید و بورس فرانکفورت ۳.۳۸ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۰ رسید.

این در حالی است که بورس لندن اندکی پس از ساعت ۱۰:۰۰ به وقت گرینویچ، سه درصد سقوط کرد و بورس میلان نیز کاهش ۳.۷۰ درصد را شاهد بود.

irna.ir/xjHHFL

**حمله تروریستی به مسجدی در پیشاور پاکستان/ 30 نفر به شهادت رسیدند

منابع رسانه ای امروز (جمعه) از انفجار یک بمب قوی در مسجد شیعیان شهر «پیشاور» پاکستان خبر داده اند و گفتند که بیش از ۳۰ نفر در این حمله تروریستی به شهادت رسیده و تعداد زیادی از نمازگزاران هم زخمی شده اند که حال برخی از آنان به شدت وخیم است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

منابع محلی افزودند که عملیات تروریستی در مسجد «کوچا ریسالدار» پیشاور انجام شده است.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان در بیانیه ای این حمله تروریستی را محکوم کرده است.

گروه های تروریستی و تکفیری به طور مستمر شیعیان پاکستان و اماکن مذهبی آنان را مورد حملات وحشیانه قرار می دهند، با این حال این حملات مرگبار همچنان با سکوت مجامع بین المللی همراه است.

irna.ir/xjHHCs

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha