حفظ اراضی زراعی دغدغه جدی مسوولان و تشکل‌های کشاورزی مازندران

ساری- ایرنا- روسای جهاد کشاورزی و تشکل‌های بخش کشاورزی مازندران حفظ زمین‌های زراعی و باغی استان را از مهم‌ترین دغدغه‌های استان اعلام و تاکید کردند که افزایش درآمد از محل تولید و فروش تولیدات محصولات کشاورزی برای کشاورزان این استان ضروری است.

به گزارش ایرنا، سخنرانان مراسم معرفی سرپرست جدید سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران که امروز شنبه با حضور مدیرکل امور استان های وزارت جهاد کشاورزی و معاون استاندار مازندران برگزار شد تاکید کردند که همه باید علاوه بر حراست از حریم عرصه های طبیعی و حفاظت محیط زیست ، حفظ زمین های کشاورزی به عنوان مهم ترین دارایی های مردم مورد توجه قرار بگیرد .

آنان اظهار داشتند که امروز کشاورزان قدر زمین های زراعی و باغی خود را برای کشت و کار در حالی می دانند که ارزش زمین های آنان به نسبت قیمت محصولات تولیدی قابل مقایسه نیست ، پس  هر گونه بی توجهی به این مهم امنیت غذایی ملی که کشاورزی مازندران در آن نقش محوری دارد ، دچار لطمه می شود.

 مسوول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی مازندران در این مراسم با بیان این که هرگونه عزل نصب های بدون توجه به مدیریت جهادی افراد در مدیران و تشکل های کشاورزی استان ،عامل بی توجهی به حفظ زمین های کشاورزی استان می شود و  دودش نیز به چشم مردم می رود، گفت : امروز همه چالش ها  مسایل کشاوری استان فقط با راهبرد حفظ زمین و افزایش درآمد کشاورزان حل و فصل می شود.

حفظ اراضی زراعی دغدغه جدی مسوولان و تشکل‌های کشاورزی مازندران

حجت الاسلام فلاح به بیانیه گام دوم انقلاب مورد نظر مقام معظم رهبری در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این بیانیه همه نیازهای کشاورزان ، زمین کشاورزی و چگونگی تولید و توجه به امنیت غذایی پرداخته است ، پس مدیران باید به این مسایل توجه جدی کنند.

وی با توضیح این که پیرو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حوزه نمایندگی جهاد کشاورزی با شکل دادن کارگروهی یکصد مانع و مشکلات توسعه ای کشاورزی مازندران را از طریق نشست های تخصصی با استادان دانشگاه ها و کارشناسان تخصصی زراعت ، باغبانی و شیلاتی خبره  استان را شناسایی و احصاء کرده است، گفت : همسو با این رویکرد با دستور استاندار مازندران توجه به کشاورزی ۲۰۰ روستای محروم استان با هدف حفظ زمین های کشاورزان این روستاها که ارزش زمین های آنان به نسبت درآمد اصلا قابل مقایسه نیست ، در دستور کار قرار گرفته است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مااندران نیز در این مراسم  تمرکززدایی برای انجام طرح های زیر ساختی کشاورزی در استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز در بسیاری از طرح های کشاورزی اسیر شیوه های وزارتخانه هستیم.

مجید بهادری با بیان این که زمین های کشاورزی مزاندران به  هیچ عنوان اضافه نخواهد شد بلکه به تغییر کاربری های غیر مجاز و فروش آن از سوی برخی از کشاورزان کمتر نیز می شود، توضیح داد: تنها راه حفظ زمین های کشاورزی بهره وری است که می توان در آمد و تولیدات کشاورزان را افزایش و هزینه های تولید را کاهش داد.

وی با تاکید بر این که منابع نیروی انسانی کارآمد در حوزه کشاورزی مازندران سرمایه مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرند، گفت : امنیت ملی غذایی کشور و کشاورزی مازندران به حفظ زمین آن وابسته است و این مقوله مهم با همه مشکلاتی که کشاورزان دارند با عزتمندی همچنان از سوی نسل گذشته از کشاورزان وجود دارد ، اما خطر کم شدن حفظ زمین از سوی نسل جدید دغدغه جدی است.

بهادری افزود : امروز کشاورزی فنی مازندران به مرحله خوبی رسیده است که با حمایت دولت و گسترش ترویج کشاورزی فنی و مهندسی همراه با فناوری نوین و مکانیزاسیون در این خطه رونق خاصی پیدا کرده است و نمونه بارز این موضوع که طی سه سال به اثبات رسیده است ، کنترل آفت کرم ساقه خوار برنج و مگس مدیترانه ای است.  

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران هم در این نشست حذف ارز ترجیحی را در حمایت از تشکل های کشاورزی یک فرصت و در عین حال تهدید توصیف کرد و گفت : اگر دولت سیزدهم حمایت های عادلانه و مستقیمی را از تولید کنندگان محصولات کشاورزی داشته باشد، به نتیجه خوبی خواهد رسید.

حسن حسن زاده با بیان این که امروز ظرفیت و تولیدات مرغ در مازندران به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی است، افزود: اگر ظرفیت ها و توانمندی های بخش های مختلف کشاورزی به درستی شناسایی و در حمایت از آنان عادلانه و بدون رانت انجام شود، به اهداف مورد نظر نظام نیز می رسیم.

وی با بیان این که خرده مالکی در کشاورزی مازندران به برنامه ریزی دقیقی نیاز دارد، توضیح داد: در این بخش باید تعاونی ها و تشکل های کشاورزی را به درستی تعریف و بیین کنیم ، مطمئنا دغدغه حفظ زمین های کشاورزی با افزایش درآمد و رونق تولید از بین می رود.

حسن زاده به حل مشکلات بازار محصولات کشاورزی مازندران  یعنی حذف دلال و واسطه ها را  به عنوان یک راهبردی در حفط زمین اشاره کرد و بیان داشت: امروز ارزش تولیدات محصولات در  زمین های کشاورزی مازندران با بهره وری  رونق می گیرد ، به طور یقین ضایعات محصولات کشاورزی در استان نیز به صفر خواهد رسید.

رییس اتاق بازرگانی ،  صنایع معادن و کشاورزی مازندران هم از کشاورزی به عنوان مهم ترین ظرفیت اقتصادی این استان یاد کرد و گفت : من نیز معتقدم باید اختیارات استانی مازندران در حوزه کشاورزی افزایش بیابد، امروز مقایسه تولید کنندگان محصولات غذایی کشاورزی با منافع خود نسبت به ارزش زمین امری درست و طبیعی است، پس باید بهره وری را با حمایت ویژه دولت به کشاورزان گسترش بدهیم.

عبدالله مهاجر بیان داشت: تشکل های کشاورزی به عنوان بخش خصوصی بازوی جدی دولت در حفظ زمین های کشاورزی مازندران هستند ، تولیدات محصولات کشاورزی مازندران برای امنیت ملی غذایی کشور برای همه ثابت شده است  ، پس دغدغه حفظ زمین باید همسو با حمایت ویژه از تشکل های کشاورزی عملیاتی شود ، رویکردی که دولت مردمی و جهادی به آن توجه کرده است.

مدیر عامل یکی از شرکت کشتارگاهی طیور صادراتی مازندران نیز با بیان این که تشکل های کشاورزی با بخشنامه های غیر کارشناسی زیادی مواجه هستند، گفت: صدور بی رویه و بدون توجه به واقعیت های مشکلات تولیدات کشاورزی بخشنامه از سوی دستگاه های  دولتی ، تولید کنندگان را بیشتر اذیت می کند.

وی صدور  بخش نامه های کشاورزی برای تشکل های کشاوری را خلق الساعه توصیف کرد.

حفظ اراضی زراعی دغدغه جدی مسوولان و تشکل‌های کشاورزی مازندران

رییس سابق جهاد کشاورزی مازندران نیز در این مراسم تکریم خود مقوله فرهنگ حفظ زمین های کشاورزی در استان را چندین پله بهتر از گذشته توصیف کرد و گفت: امروز فضای ذهنی مصرف کنندگان و تولید کنندگان محصولات  کشاورزی مازندران نسبت به اهمیت تولید و ارزش گذاری آن تغییر کرده است ، یعنی آنان به اهمیت امنیت غذایی استان پی برده و در اجرای طرح های کشاورزی همراه هستند .

عزیزالله شهیدی فر با توضیح این که صنعت طیور مازندران طی سه سال اخیر از ۲۲۰ هزار تن به ۲۷۰ هزار تن افزایش یافته است، افزود: این که طبق آمار رسمی ۱۴میلیون قطعه جوجه ریزی در دی ماه امسال انجام شده است رکوردی در کشاورزی استان است. مقوله ای که کشاورزان و تولید کنندگان را به حفظ زمین ترغیب می کند.

وی هر گونه انتقاد بر کمبود های کشاورزی صنعتی را با توجه به اهمیت امنیت ملی غذایی تولیدات کشاورزی استان حق مردم دانست و در عین حال گفت: بدانید مازندران همواره تصمیم گیر بسیاری از مسایل مواد غذایی استان نیست و تصمیم گیری ها جنبه ملی دارد ،یکی از نمونه های نوسانات قیمت مرغ است ، مازندران تامین کننده مرغ تهران به عنوان پایتخت کشور است و همواره همه مسئولان استان برای تامین مرغ مردم تهران کوشا و تلاش کرده اند و همچنان در حال انجام این کار هستند.

شهیدی فر یکی از مهم ترین زیر ساخت های طبیعی مازندران برای کشاورزی را آب بندان ها دانست و توضیح داد: خوشبختانه با حمایت دولت تا کنون ۲ هزار هکتار از ۱۷هزار هکتار آب بندان های استان لایروبی شده است، این به معنای حفظ زمین های کشاورزی و بهره وری تولیدمحصولات کشاورزی در استان است .

وی توجه به صنایع وابسته به کشاورزی ، برند سازی محصولات ، افزایش ظرفیت ذخیره سازی به ۲ میلیون تن ، راه اندازی پایانه های تخصصی در بخش تولیدات باغی از جمله مرکبات و کیوی  ، زراعی نظیر برنج و شیلات ، کشتارگاه هایی با فناوری نوین با هدف صادرات محصولات دام و طیور و به کار گیری فناوری نوین پهباد در مقابله و مبارزه با آفات را به عنوان وضعیت های مناسب تر کشاورزی استان توصیف کرد.

رییس سابق سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که امروز ۵۵درصد کشت و کار گندم ، ۴۵درصد کلزا کاری و ۷۰ درصد برنجکاری به صورت مکانیزه در استان انجام می شود، گفت: مکانیزاسیون عامل مهمی برای حفظ زمین های کشاورزی استان است ، مقوله ای که دولت به آن توجه کرده است.

وی یکی از خدمات بسیار بزرگ استان را پیشگیری و مقابله با آفت مگس میوه دانست و افزود : امسال اصلا خسارت اقتصادی ناشی از آفت مگس مدیریترانه در باغ های مازندران نداشته ایم.

حفظ اراضی زراعی دغدغه جدی مسوولان و تشکل‌های کشاورزی مازندران

سرپرست جدید جهاد کشاورزی مازندران هم در این مراسم به برنامه ها و سیاست های جهاد کشاورزی همسو با رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر رسیدن به اقتدار امنیت غذایی و نقش ۷۲ محصول کشاورزی استان در این زمینه بویژه در اختیار داشتن رتبه اول در تولید ۱۴ محصول اشاره کرد و گفت : انجام بیمه زمین و تولیدات محصولات کشاورزی باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

حسن عنایتی به  مکانیزاسیون و توجه به فروش محصول کشاورزی در بازار بدون واسطه اشاره کرد و افزود : تهیه بذور اصلاح شده زراعی و نهال های استاندارد با هدف افزایش بهره وری باید به صورت ویژه توجه شود.

وی تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران را از چالش‌های مهم این استان عنوان کرد و اظهار داشت : اگر کشاورزی استان با توجه به ارزش ازمین اقتصادی تر شود مردم خود عامل مقابله با این پدیده خواهند شد. 

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد.

در اختیار داشتن تامین دستکم ۴۲ درصد از برنج مورد نیاز کشور به عنوان یک محصول راهبردی غذایی در کنار تولید قالب محصولات دیگری مانند مرکبات و انواع آبزیان و فرصت کشت دو یا چند باره هر قطعه زمین در مناطق جلگه ای ، این مزیت را برای مازندران در پی داشته تا بیش از ۱۱ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص دهد و نقش برجسته ای در امنیت غذایی ایران داشته باشد.

در این مراسم از زحمات عزیزالله شهیدی فر که با ۳۵ سال خدمت در جهاد کشاورزی به افتخار بازنشستگی نایل آمد ، قدردانی و حسن عنایتی به عنوان سرپرست جهاد کشاورزی مازندران معرفی شد.

شهیدی فر از خرداد سال ۱۳۹۷ ریاست سازمان جهاد کشاورزی مازندران را عهده داشت.

عنایتی که از نیروهای رسمی جهاد کشاورزی است ، سابقه مدیریت زراعت جهاد کشاورزی مازندران ،معاونت فنی و اجرایی سازمان تعاون روستایی کشور و مشاور معاونت زارعت وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha