مصوبه حذف مالیات در مناطق آزاد نشان از همدلی بخش خصوصی، دولت و مجلس است

کیش - ایرنا - رییس هیات مدیره مجمع سازندگان جزیره کیش گفت: مصوبه حذف شمولیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری و صنعتی نشان از همدلی بخش خصوصی، دولت و مجلس برای اعتلای این مناطق برای سهم آفرینی در عرصه اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، نادر کشتکار شنبه شب در نشست خبری با موضوع لایحه مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اظهار داشت: استدلال ها و بحث های کارشناسی ما به عنوان مجمع سازندگان کیش با تصمیم گیران در مجلس و دولت از مدتی قبل شروع شد و جلسات متعددی با روسای کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس و همچنین وزارت اقتصاد داشتیم و تلاش کردیم مجلس و دولت را مجاب کنیم که این قانون به سود رشد و توسعه مناطق آزاد نیست و با روح تشکیل این مناطق مغایر است.

وی گفت: طی چند سال اخیر شاهد ظهور مناطق آزاد جدیدی بودیم که بدلیل عدم  مشخص بودن حدود و ثغور ، عملا امکان نظارت چندانی بر آنها وجود ندارد، بنابراین در مصوبه اخیر هر منطقه آزادی که حدود آن قابل احصا بوده و تراز تجاری مثبت داشته باشد از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده خارج خواهد شد.

رییس هیات مدیره مجمع سازندگان کیش یادآور شد: اعتماد سازی و تعامل دوسویه و منطقی بخش خصوصی و حاکمیت باعث شد مسئولان و نهادهای تصمیم گیر با مطالبات بخش اقتصادی همراه و همدل شوند. در واقع حذف اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد نشان داد که در صورت همراهی و هماهنگی بخش خصوصی، صدای فعالان اقتصادی در نهاد های حاکمیتی شنیده خواهد شد.

کشتکار با بیان اینکه باور دارم ارتباط درست بین بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی از جمله مجلس و دولت همواره نتایج خوبی دارد افزود: عده ای تلاش می کنند مناطق آزاد را زمین بزنند و ما به عنوان مجمع وظیفه خود می دانیم که با اعتماد سازی و ارتباط دو سویه با مسوولان زمینه ساز رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد باشیم.

وی گفت: موضوع مهم دیگری که از سوی مجمع پیگیری می شود جرای قانون مترقی چگونگی اداره مناطق آزاد است و  این قانون تا به حال بیش از ۳۰ درصد اجرا نشده است و بسیاری از خلاءهای موجود در این قانون پیش بینی شده و قابل حل است.

کشتکار گفت: پیش بینی می شود با اجرای توافق های جدید کشورمان با جهان، درهای مناطق آزاد دوباره به روی سرمایه های جدید و سرمایه گذاران باز می شود و شاهد رونق و رشد اقتصادی در این مناطق خواهیم بود و کیش دوباره پیشانی ارتباط ایران با جهان خواهد شد.

تهمورث قاسمی، دبیرکل مجمع سازندگان کیش نیز در این نشست با تاکید بر اینکه این مصوبه حاصل همراهی و هم‌صدایی بخش خصوصی و تعامل فعالان اقتصادی با نهادهای قانونگذار و اجرایی بود گفت: از ابتدای الزام اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد با هماهنگی همه فعالان اقتصادی جزیره کیش تلاش کردیم که مطالبات و مشکلات آنان را به دولت و مجلس انعکاس دهیم و حذف اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد حاصل همصدایی بخش خصوصی ، همدلی مجلس و همراهی دولت است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه علنی امروز شنبه ۱۴ اسفندماه مجلس و در هنگام بررسی پرونده های ارجاعی از کمیته تلفیق در بخش درآمد لایحه اعتبارات ۱۴۰۱ با ۱۲۳ رای موافق بند (O) تبصره ۶ قانون دارایی ۱۴۰۱ حذف شد.

بر اساس آن سه شرط برای عدم مشمولیت مناطق آزاد از پرداخت ارزش افزوده لحاظط شده که شامل محصور بودن منطقه آزاد، تراز تجاری مثبت (در بخش صادرات، واردات و خدمات) و خارج از پوشش جمعیتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha