۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 84672955
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرای حاج یوسف اردبیل ساماندهی می‌شود

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 84672955
سرای حاج یوسف اردبیل ساماندهی می‌شود

اردبیل - ایرنا - فرماندار اردبیل گفت: با توجه به قدمت بالای بازار تاریخی حاج یوسف اردبیل برای پیشگیری از بروز خطرات احتمالی نیاز است این بازار ساماندهی و تعیین تکلیف شود.

به گزارش ایرنا ، سیدمحمد اعتماد اعجازی روز یکشنبه در بازدید از این بازار اظهار کرد: سرای یوسف در سطح مرکزی شهر و محل تردد بوده و باید هرچه زودتر نسبت به ساماندهی مجموعه اقدامات قانونی لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مراجع قانونی ذیصلاح باید در بازسازی بازار حاج یوسف اردبیل اهتمام  ویژه داشته و نسبت به ساماندهی آن اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شروع عملیات بازسازی سرای حاج یوسف بازار تاریخی اردبیل در دهه اول اردیبهشت‌ماه امسال خبرداده بود.

نادر فلاحی گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام شده در راستای بازسازی بافت تاریخی بازار اردبیل سند مطالعاتی بافت تاریخی این مجموعه که به ثبت ملی نیز رسیده است، در دست تهیه است.

او تهیه سند مطالعاتی بافت تاریخی بازار اردبیل را زمینه‌ساز حل مشکلات موجود در این حوزه دانست و افزود: انتظار می‌رود فعالان این بافت تاریخی در راستای بازسازی و ساماندهی این مجموعه همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

فلاحی با بیان اینکه روند معمول اجرای طرح مطالعاتی تکمیل آن است، تشریح‌کرد: با توجه به تعهدی که به کسبه و بازاریان سرای حاج یوسف داده‌ایم امر بازسازی این سرا قبل از تکمیل سند مطالعاتی آغاز شده است.

او همچنین از قول همکاری دستگاه قضایی برای ساماندهی بافت تاریخی بازار اردبیل و اختصاص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی این مجموعه تاریخی خبرداد.

وی گفت: مجوزهای لازم برای این امر با هماهنگی با شهرداری و شورای شهر به صورت رایگان ارائه می‌شود.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن  به عصر صفوی بازمی‌گردد ، بازار حاجی یوسف اردبیل در مجموعه بازار اردبیل قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha