بازار تاریخی اردبیل طبق ضوابط میراث‌ فرهنگی ساماندهی می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: ساماندهی بازار تاریخی شهر اردبیل به عنوان یک اثر ملی و جاذبه گردشگری مهم ضروری است و این کار منطبق با ضوابط میراث‌ فرهنگی انجام می‌گیرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، حسن محمدی ادیب روز شنبه در جلسه بررسی طرح ساماندهی بازار تاریخی اردبیل اظهار کرد: ضوابط مربوط به بافت تاریخی و عدم مداخله بیش از حد در بازار تاریخی باید در ساماندهی لحاظ شود و این مسائل در مواردی علت اصلی پیشرفت نکردن طرح ساماندهی است.

او ادامه داد: به صورت همزمان طرح بازسازی و مرمت بخش‌های مختلف این بازار تاریخی از جمله سرای زنجیرلو و سرای پنبه‌فروشان توسط اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل و با مشارکت بازاریان در حال انجام است و از بازاریان انتظار داریم همکاری کنند.

به گزارش ایرنا ، مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن به عصر صفوی بازمی‌گردد.

حال و هوای عرفانی بازار تاریخی اردبیل که نشان از سنت مردم این استان دارد، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند ، این مجموعه تاکنون جایگاه تاریخی و اقتصادی خود را به خوبی نگه داشته و سالانه جمعیت قابل توجهی از اردبیلی‌ها را در کنار مسافران داخلی و گردشگران خارجی میزبانی می‌کند.

استان اردبیل در شمال غرب ایران واقع شده و بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از نقاط گوناگون استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha