۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۷:۴۱
کد خبرنگار: 2202
کد خبر: 84674014
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خدمت جهادی زیربنای جهاد تبیین

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۷:۴۱
کد خبر: 84674014
محمدرسول ابراهیمی
خدمت جهادی زیربنای جهاد تبیین

بیرجند - ایرنا - بر مبنای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین به عنوان یک فریضه قطعی و فوری همگانی، خدمت جهادی مسوولان می‌تواند زیربنای تبیین دستاوردهای انقلاب و نظام در هر منطقه به‌ویژه استان کم‌برخوردار خراسان جنوبی باشد.

رهبر معظم انقلاب در ارتباط با نقش مسوولان در جهاد تبیین فرمودند: «البته مسوولین و مدیران کشور هم وظیفه‌ تبیینی دارند، ممکن است مردم در قبال برخی تصمیمات مسوولین و سیاست‌ها دچار ابهام شوند، باطن این تصمیم را، یا استدلال بر این تصمیم را نمی‌دانند؛ چون نمی‌دانند، معترض می‌شوند، خیلی خب، برای آنها تبیین کنید؛ بعضی از چیزها هست که باید تبیین بشود و گفته بشود».

بر این اساس خدمت جهادی و تلاش شبانه‌روزی برای رفع مشکلات مردم و بهبود امور می‌تواند بهترین زبان برای گفتن باشد؛ گفتن دستاوردهایی که از پیروزی انقلاب اسلامی تا تاسیس نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای تشکیل دولت اسلامی صورت گرفته و برای نیل به جامعه اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید محقق شود که مورد تاکید رهبر انقلاب است.

همزمان با روی کار آمدن دولت مردمی و تغییر استانداران، "جواد قناعت" آذر امسال به عنوان نهمین استاندار خراسان جنوبی معرفی شد و به دنبال آن فضای جدید مدیریتی و کاری در این استان بر پایه ارتقای شاخص‌های اقتصادی، استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان، حضور مدیران در جمع مردم، کار جهادی و جذب سرمایه‌گذاری پدید آمده است.

این فضای جدید در بیش از سه ماه گذشته رو به دوام و گسترش بوده است به‌طوری که استاندار خراسان جنوبی در جلسه اخیر شورای اداری استان تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در دسترس مردم و رسانه‌ها باشند و با سرکشی به شهرستان‌ها مسائل و مشکلات را از نزدیک لمس کنند.

قناعت افزود: مردم باید به‌راحتی با مدیران ارتباط برقرار کنند و مسوولان وظیفه دارند اعتماد از دست رفته مردم را با حضور در بین آنان برگردانند.

کار جهادی و شبانه‌روزی، دلسوزی برای مردم و جدیت در پیگیری امور از ویژگی‌هایی است که استاندار خراسان جنوبی برای مدیران در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: مدیران در هر سطح مدیریتی باید سعه صدر داشته و در برابر سخنان و مطالبات مردم صبور باشند.

خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور است و پراکندگی جمعیت، خدمات‌رسانی به مناطق مختلف را دشوار و پرهزینه کرده است اما به برکت انقلاب و نظام اکنون بسیاری از مناطق مرزی و عشایری استان هم از خدماتی همچون برق، آب، گاز و اینترنت برخوردارند.

وجود ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و بازارچه‌های مرزی چهارگانه در خراسان جنوبی باعث شده که ظرفیت‌های قابل توجهی را در بخش‌های مختلف اقتصادی و مبادلات تجاری ایجاد کند اما تحقق کامل اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای نیازمند مدیریت جهادی است تا مردم این استان مرزی بتوانند از مزایای بالقوه و بالفعل مرز بهره‌مند شوند.

رتبه چهارم خراسان جنوبی در وجود معادن فعال، این استان را به عسلویه معدنی مشهور کرده و وجود ۷۰ درصد زغال‌سنگ کشور در این استان گواهی روشن بر این سخن است.

در کنار همه ظرفیت‌ها که تاکنون کمتر به آنها توجه و در سطح ملی معرفی شده پراکندگی جمعیت، کم‌آبی، دوری از پایتخت، نبود خدمات حمل و نقل ریلی و ضعف در حمل و نقل هوایی، راه‌های نامناسب و خام‌فروشی محصولات باعث شده قابلیت‌های این استان کمتر شکوفا شود و برای مردم منطقه ارزش افزوده داشته باشد.

به نظر می‌رسد اولین نیاز جامعه برای رسیدن به این نوع از توسعه که در زندگی مردم اثرگذار باشد تحقق وفاق، همدلی و هم‌افزایی مسوولان برای رسیدن به "ید واحد" خدمت جهادی است.

خدمتی که در ماه‌های اخیر رنگ تازه‌ای به خود گرفته و حضور میدانی نماینده عالی دولت برای رصد عملکردها و مشکلات در بخش‌های مختف همراه با اقدام باعث امیدواری مردم این خطه شده است.

سفرهای شهرستانی از بدو حضور در استان، بازدید از محلات کمتربرخوردار مرکز استان، سرکشی از واحدهای تولیدی فعال و تعطیل، برگزاری جلسات شورای اداری شهرستان‌ها در دفاتر ائمه جمعه و دیدار با مقامات افغانستان برای فعال‌سازی ظرفیت‌های مرز مشترک، طیف وسیعی از این اقداماتی بوده که الگویی برای ایجاد همدلی و همصدایی در رسیدن به توسعه همه‌جانبه و پایدار است.

حضور منظم و بدون اطلاع قبلی در نماز جمعه مرکز استان و شهرستان‌ها همچنین برپایی میز خدمت طی هفته‌های اخیر بازخورد خوبی در بین مردم داشته و اینکه اقشار مختلف در محل برپایی نماز جمعه بتوانند بی‌واسطه با استاندار و مسوولان استانی صحبت و مطالبه کنند، رخدادی مبارک و کم‌نظیر است.

بیان این مطلب از سوی استاندار که مسائل و مشکلات مردم با فعالیت‌های روزمره اداری قابل حل نیست بلکه تلاش شبانه‌روزی و کار جهادی را می‌طلبد، کلیدواژه‌های جدید را در بین مردم، مسوولان و رسانه‌ها به‌وجود آورده است.

بر پایه این دیدگاه مدیریت عالی استان توسعه روستایی، شهری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و در یک کلام توسعه همه‌جانبه جز در سایه همدلی، هم‌افزایی، اتحاد و یکپارچگی حاصل نمی‌شود لذا سرعت توسعه به دو رکن همدلی و اتحاد و مسوولان پیگیر و مقتدر بستگی دارد تا چرخ توسعه سریعتر بچرخد.

باور به اینکه نشستن مدیران در داخل استان و اتاق‌های خود منجر به گره‌گشایی از موانع و پیشبرد امور نمی‌شود در سفرهای هفتگی استاندار به پایتخت نمود پیدا کرده و در این سفرها و دیدار با مسوولان کشوری متناسب با موضوعات تخصصی، مدیران کل مربوطه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارند.

بنابراین در ماه‌های گذشته از فعالیت دولت سیزدهم و در پی هماهنگی و هم‌افزایی محسوس که در سطح سران قوا شکل گرفته، در خراسان جنوبی نیز ارکان حاکمیتی شامل نماینده عالی دولت، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه با همدلی و هم‌افزایی برای محرومیت‌زدایی و توسعه استان تلاش می‌کنند.

استفاده از نیروهای انقلابی و تاکید به استفاده از توان جوانان از دیگر ارکان مدیریت جهادی بوده که نوع خدمت را متمایز کرده و امید است با کار شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر به سوی روزهای بهتر و رضایتمندی مردم حرکت کنیم.

تحقق مدیریت جهادی نیازمند ساز و کاری است که همه بخش‌ها به عنوان شاخه یا جزء خدمات‌شان در راستای اهداف کل تنظیم شود و حرکت در مسیر توسعه در راستای جهاد تبیین و مدیریت جهادی نیازمند همکاری، وفاق و یکی شدن متولیانی است که در جمهوری اسلامی ایران به عنوان خادمان مردم مسئولیت پذیرفته‌اند.

خبرنگار ایرنا در خراسان جنوبی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha