۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 84677130
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنها ۳۵ درصد عرصه‌های بیابانی خوزستان کنترل شده است

اهواز - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: یک میلیون و ۲۴۵ هزار هکتار عرصه بیابانی در خوزستان وجود دارد که تنها ۳۵ درصد از کارهایی که باید برای کنترل این عرصه‌ها انجام شود، اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدتقی سجادی، روز چهارشنبه در جشن درختکاری در پارک مالیات اهواز،  مسایل و مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی خوزستان را بسیار گسترده تر از حریم شهرها دانست و بیان کرد: پنج میلیون هکتار منابع طبیعی در خوزستان وجود دارد که طبق مطالعات انجام شده حدود یک میلیون و ۲۴۵ هزار هکتار عرصه بیابانی است.

وی، با اشاره به وجود هفت کانون گرد و غبار در خوزستان ادامه داد: ۳۴۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی خوزستان، کانون تولید گرد و غبار هستند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان افزود: ۲ کانون گرد و غبار پیرامون شهر اهواز قرار دارد که بخشی از گرد وغباری که بر اهواز تاثیر می‌گذارد ناشی از این ۲ کانون است.

وی با بیان اینکه اقدام‌های خوبی به ویژه از سال ۱۳۹۵ به بعد در این کانون ها به ویژه شرق و جنوب شرق اهواز انجام شده است گفت: کاشت چهار میلیون اصله نهال در ۲۵ هزار هکتار، انجام کارهای مدیریت روان آب در ۳۰ هزار هکتار و همچنین ۱۸۰ هزار هکتار برنامه‌های قرق و احیای پوشش طبیعی عرصه‌های تولید کننده گردو غبار پیرامون اهواز انجام شده است.

قول معاون اجرایی رییس جمهور برای پیگیری ریزگردها در سطح بین‌المللی

وی با اشاره به سفر معاون اجرایی رییس جمهور به خوزستان در هفته جاری گفت: معاون اجرایی رییس جمهور برای تامین منابع مورد نیاز برای توسعه درختکاری و فضای سبز در کانون های تولید کننده گرد و غبار در خوزستان قول مساعد داد که برای تثبیت ظرفیت‌های آبی و کامل شدن اقدام ها و طرح های لازم برای کنترل گرد و غبار در کانون های داخلی می‌تواند اتفاق بزرگی باشد.

سجادی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از ریزگردهایی که خوزستان را در بر می‌گیرد منبع خارجی دارد، افزود: فعال شدن دبیرخانه دایمی کارگروه ملی گردو غبار برای پیگیری کارهایی که باید در کشورهای مجاور برای مدیریت کانون های گرد و غبار آنها انجام شود، از دیگر وعده‌های معاون اول رییس جمهور است.

یک میلیون هکتار جنگل طبیعی در خوزستان وجود دارد

وی توسعه زارعت چوب را از جمله رویکردهای مهم برای کنترل عرصه های بیابانی خوزستان دانست و گفت: امسال در راستای توسعه فضای سبز استان و حراست از جنگل های طبیعی رویکرد توسعه زراعت چوب در خوزستان به طور جدی عملیاتی شد.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به وجود یک میلیون هکتار جنگل طبیعی در خوزستان افزود: برای توسعه درخت کاری در خوزستان هفت هزار هکتار زراعت چوب با سرمایه گذار به امضا رسیده است ضمن اینکه ظرفیت سازی لازم برای توسعه درخت کاری در استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ۸۰ هزار هکتار طرح به عنوان بیابان زدایی مشارکتی با بخش غیردولتی برای نخستین بار تهیه شده است که با کمک بخش خصوصی مسیر کند سیستم دولتی برای درخت کاری را سرعت خواهد بخشید.

سطح تعامل موجود میان شهرداری و منابع طبیعی راضی کننده نیست

سجادی تعامل موجود میان منابع طبیعی و شهرداری اهواز را راضی کننده ندانست و گفت: تعامل سازمان پارک های شهرداری و اداره کل منابع طبیعی می ‌واند بسیار بهتر از وضع کنونی باشد و این آمادگی وجود دارد تا شهر اهواز از ظرفیت‌های منابع طبیعی در توسعه فضای سبز به خوبی بهره مند شود.

وی گفت: حدود ۱۴۰ هزار هکتار پارک جنگلی دست کاشت در خوزستان وجود دارد که بخش قابل توجهی از این پارک‌ها در حاشیه اهواز است که امکان بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای شهروندان وجود دارد.

وی ادامه داد: برای توسعه فضای سبز خوزستان سالانه به پنج میلیون اصله نهال نیاز است که با زیرساخت های خوب موجود در استان امکان رسیدن به این هدف وجود دارد.

کابوس گرد و غبار از اوایل دهه ۸۰ همزمان با شدت گرفتن خشکسالی‌ها، برای خوزستان آغاز و رفته رفته دامنه آن گسترده‌تر شد، تا جایی که در سال‌های گذشته بیش از ۲۰ استان کشور را نیز درگیر کرده بود. شهرهای مختلف خوزستان از اواخر بهمن امسال بار دیگر شاهد روزهای پرتکرار آلودگی ناشی از ورود گرد و غبار هستند.

در ایران ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان "هفته منابع طبیعی" نامگذاری شده‌است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند "روز درختکاری" است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha