جزئیات بزرگداشت حکیم نظامی در مازندران اعلام شد

ساری – ایرنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برنامه‌ریزی برای برگزاری ویژه‌برنامه‌های متعدد بزرگداشت حکیم نظامی در مازندران طی هفته آتی خبر داد و گفت: به مناسبت ۲۱ اسفند زادروز حکیم نظامی ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری طی سه روز در ساری و به مدت یک هفته در سراسر مازندران برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، عباس زارع روز چهارشنبه در نشست خبری بزرگداشت حکیم نظامی با بیان این که گرامیداشت مشاهیر فرهنگ و ادب ایران از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم محسوب می‌شود، اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در این دولت و دوره کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گرفت، طراحی و برگزاری برنامه‌های جامع و سراسری است که به جریان‌سازی فرهنگی دامن می‌زند.

وی افزود: در سال‌های قبل معمولا این قبیل برنامه‌ها جزیره‌ای بود و هر استان مستقل عمل می‌کرد. اما اکنون روند متفاوتی در پیش گرفته شده است. در همین راستا نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت زادروز حکیم نظامی، چهره نامدار زبان و ادبیات فارسی برنامه‌ای را تدوین کرد که در سراسر کشور به شیوه‌های گوناگون و با هدف پاسداشت مشاهیر فرهنگ و ادب و عرفان ایران انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: ما معتقیدم که خلاء هویتی ایجاد شده در نسل‌های جدید با معرفی درست و اصولی و علمی این مشاهیر و آثارشان برطرف می‌شود. اگر نتوانیم مفاخرمان را به نسل جدید معرفی کنیم، فضای رسانه‌ای و مجازی ما به مسائلی می‌پردازد که در شأن کشور و انقلاب ما نیست.

زارع خاطرنشان کرد: حکیم نظامی شاعر پارسی‌گوی قرن ۶ از مفاخر شعر و ادب ایرانی و از پاسداران بزرگ زبان فارسی است. اما با وجود آثار متعدد ارزشمندی مانند مخزن‌الاسرار، اسکندرنامه، هفت‌پیکر، لیل و مجنون، خسرو و شیرین، دیوان غزلیات و قصاید که از او به جا ماند، بسیاری از اقشار مردم بویژه نسل جوان اطلاع زیادی از این شاعر بزرگ ندارند. در حالی که او علاوه بر شعر و ادب، در نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه و کلام و زبان عرب نیز از سرآمدان روزگار خود بود.

جزئیات بزرگداشت حکیم نظامی در مازندران اعلام شد

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بزرگداشت حکیم نظامی در ساری طی سه روز نخست هفته آتی، اظهار کرد: شاید می‌شد با برگزاری چند برنامه روتین و معمولی و برپایی یک نمایشگاه، بزرگداشت حکیم نظامی را به سرانجام برسانیم. اما این ویژه‌برنامه را جدی گرفتیم و اقدامات متعددی تدارک دیده شد. خوشبختانه همکارانم با نگاهی چندبعدی به طراحی برنامه‌ها پرداختند و برنامه‌هایی را تدارک دیدند که می‌تواند مورد توجه نسل جوان هم باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک رسانه‌های استان بازنشر خوبی از برنامه‌های تدارک دیده شده داشته باشیم. اگر بازنشر مناسبی از تولیدات نگارگران و پادکست تولید شده، همایش، مراسم شعرخوانی و کارگاه‌های آموزشی داشته باشیم حتما گام مهمی در ترویج فرهنگ و زبان و ادب پارسی برداشته‌ایم.

گشایش رویداد با نمایشگاه نگارگری

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این نشست خبری با بیان این که در مازندران نگاه ویژه‌ای به طرح سراسری بزرگداشت حکیم نظامی وجود دارد، گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است یک برنامه سه روزه در مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شود و در ادارات شهرستانی هم بسته به توانمندی‌هایی که وجود دارد برنامه‌هایی تدارک دیده شده تا گرامیداشت حکیم نظامی در مازندران در قالب یک هفته فرهنگی برگزار شود.

محمد محمدی درباره برنامه‌های تدارک دیده شده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برای گرامیداشت حکیم نظامی اظهار کرد: نخستین گام ما برای گرامیداشت نام و یاد این شاعر و حکیم شهیر ایرانی، رونمایی از پوستر و پرچم همایش است که امروز و با حضور اهالی رسانه انجام شد. پس از آن به ترتیب طی سه روز ۲۱، ۲۲ و ۲۳ اسفند در ساری ویژه‌برنامه‌ها در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برپایی نمایشگاه نگارگری بر پایه آثار حکیم نظامی، نشست شعرخوانی، همایش شعر و ادب، انتشار قطعه موسیقی و انتشار پادکست در فضای مجازی انجام می‌شود.

جزئیات بزرگداشت حکیم نظامی در مازندران اعلام شد

 وی خاطرنشان کرد: افتتاحیه برنامه‌ها روز شنبه ۲۱ اسفند و از ساعت ۱۰:۳۰ در نگارخانه مجتمع فرهنگی زنده‌یاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با گشایش نمایشگاه نگارگری برگزار می‌شود. در این نمایشگاه قرار است ۱۱۰ اثر با موضوع‌های پنج گل، گل و مرغ، تذهیب و مینیاتور از ۵۴ نگارگر اهل مازندران و دو اثر از آثار شاگردان استاد محمود فرشچیان برای مخاطبان و علاقه‌مندان به نمایش در آید.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: عصر روز شنبه و از ساعت ۱۶ قرار است همایش شعر و ادب در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع برگزار شود و ۱۸ تن از شاعران استان شعرخوانی خواهند کرد. سخنران این مراسم دکتر رشید کاکاوند، شاعر، داستان‌نویس و پژوهشگر ادبیات فارسی است که با موضوع «سیری در آثار حکیم نظامی» سخنرانی خواهد کرد. در این مراسم از آقایان محمد نادریان و کیومرث فاضلی دو پیشکسوت شعر و ادب استان نیز تجلیل خواهد شد.

برپایی کارگاه‌های تخصصی و تولید موسیقی و پادکست

محمدی گفت: دو کارگاه آموزشی تخصصی نیز روز شنبه در این مجتمع برگزار می‌شود که کارگاه نخست با موضوع «نقش و نگار در آثار نظامی» و کارگاه دوم با موضوع «فرم و محتوا در نگارگری با تأکید بر آثار حکیم نظامی» است.

وی افزود: ساعت ۱۱ روز یکشنبه نیز یک کارگاه تخصصی دیگر به صورت تئوری و عملی با عنوان «نقش عنصر خیال در نقاشی ایرانی و آثار حکیم نظامی» برای نگارگران و اساتید نقاشی ایرانی با حضور دکتر بتول آقامیری در نگارخانه مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل برگزار می‌شود.

این مسئول از تولید موسیقی و پادکست مرتبط با آثار حکیم نظامی در مازندران خبر داد و گفت: با توجه به اهمیتی که تولید و انتشار آثار مورد توجه نسل جوان بر پایه آثار مفاخر و مشاهیر شعر و ادب ایران دارد، با توان هنرمندان استان یک قطعه موسیقی و دو پادکست مبتنی بر آثار حکیم نظامی تولید شد. قطعه موسیقی تلفیقی «جان پاک» روی شعری از حکیم نظامی با آهنگسازی و تنظیم حنیف شهمیرزادی، خوانندگی مجتبی بابایی و همراهی گروه کر تویلد شده که در مراسم اختتامیه رونمایی و پخش می‌شود.

به گفته وی در تولید این قطعه موسیقی تلاش شده تا جوانان به عنوان مخاطب اصلی دیده شوند. بر همین اساس موسیقی قطعه بر اساس دستگاه‌های ایرانی و تأکید بر جنبه‌های موسیقی فولک استان با همراهی سازهای مختلف و در حال و هوایی عرفانی تهیه شده است.

محمدی درباره تولید پادکست نیز گفت: با توجه به اهمیت فضای مجازی و ضرورت تولید و نشر آثار در این بستر دو پادکست حدودا ۲۵ دقیقه‌ای با عنوان‌های «گنجی از گنجه» و «کلید گنج حکیم» در این اداره کل تولید شده که شامل شرح زندگی و آثار حکیم نظامی، شعر و منظومه‌خوانی، نمایش رادیویی و موسیقی هستند و در هفته آینده به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر می‌شوند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: مراسم اختتامیه ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت حکیم نظامی روز دوشنبه ۲۳ اسفند از ساعت ۱۶ در سالن زنده‌یاد سلمان هراتی با حضور اهالی شعر و ادب استان و همچنین حضور تصویری استاد محمود فرشچیان برگزار می‌شود. قرار است پیام تصویری استاد فرشچیان بابت ویژه‌برنامه حکیم نظامی در مازندران در این مراسم پخش شود. همچنین یک سخنران ملی نیز در این مراسم درباره شخصیت و آثار حکیم نظامی مباحثی را مطرح خواهد کرد.

به گفته محمدی با توجه به شرایط کرونایی، برنامه‌ها در سالن آمفی‌تئاتر با رعایت ظرفیت ۷۰ درصدی و الزام به استفاده از ماسک توسط حاضران برگزار می‌شود.

در پایان این نشست خبری با حضور مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اهالی رسانه پوستر هفته بزرگداشت حکیم نظامی در مازندران رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha