کشاورزان پیشقراولان دسترسی به امنیت غذایی هستند

گرگان - ایرنا - سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان پیشقراولان رسیدن به امنیت غذایی جامعه و در کنار سایر مردم نقش محوری در تحقق این هدف بنیادی دارند.

به گزارش ایرنا، محمد قربانی روز پنجشنبه در همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی - امنیت غذایی در گرگان اظهار داشت: برای رسیدن به امنیت غذایی که مورد توجه همیشگی مسوولان نظام است باید به ابزارهای کافی برای مانع‌زدایی ها مجهز شد.

وی بیان کرد: مسوولان در این مسیر باید از همه ظرفیت ها برای تکمیل زیرساخت‌ها و  تامین نهاده ها به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم تحقق این هدف استفاده کنند.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر استفاده از سیاست های پشتیبان در تامین امنیت غذایی پایدار و بهره کشاورز، مصرف کننده و فعالان این حوزه مورد توجه ویژه قرار دارد که یکی از راه های رسیدن به این هدف استفاده از مدیریت جهادی است.

استان گلستان در سال زراعی گذشته پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال تولید کرد که از این مقدار تولید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، حدود ۷۰۰ هزار تن تولیدات دامی، ۳۴۰ هزارتن تولیدات باغی، ۲۴۰ هزار تن تولیدات جنگل و مرتع و بقیه در حوزه صید و ماهیان پرورشی بود.

 بهره برداران کشاورزی گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی شامل تولید دانه های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارند.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر برپایه کشاورزی استوار است.

همایش ملی ۲ روزه فرهنگ و مدیریت جهادی- امنیت غذایی در گرگان از روز گذشته با حضور جمعی از مسوولان وزارت جهادکشاورزی و محققان در گرگان آغاز شد.

امروز و در مراسم پایانی این همایش با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و جمعی از مسوولان گلستان از مولفان ۱۶ مقاله برتر این همایش تجلیل می شود.  

محققان کشاورزی ۲۰ استان ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال کرده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha