۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۲
کد خبر: 84678652
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا "یک روزه" ممکن نیست

۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۲
کد خبر: 84678652
الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا "یک روزه" ممکن نیست

تهران- ایرنا- مشاور دولت فرانسه در امور اروپا با تاکید بر اولویت ارسال سلاح و کمک های بشردوستانه به اوکراین گفت: الحاق این کشور به اتحادیه اروپا یک روزه عملی نمی شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا «کلمان بون» مشاور دولت فرانسه در امور اروپا در گفت‌گو با رادیو «فرانس انتر» با اشاره به درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین برای عضویت سریع در اتحادیه اروپا، گفت: عملی شدن این درخواست کار یک روزه ای نیست و اولویت فعلی تامین سلاح و کمک های بشردوستانه برای اوکراین است.

وی افزود: عمیقا اعتقاد دارم که در چند سال آینده اتحادیه اروپا با عضویت اوکراین، مولداوی و گرجستان گسترش می‌یابد اما این مساله زمان بر است چون نیازمند اصلاحاتی در سازوکارهاست.

وی افزود: اروپا این سیگنال مثبت سیاسی مبنی بر روی گشاده اتحادیه اروپا به اوکراین و پذیرش عضویت آن در آینده را به این کشور مدیون بود اما به هر روی این امر پس از اصلاح شدن ساختار اتحادیه امکان پذیر خواهد بود.

بون افزود: امروز باید در کنار مردم اوکراین باشیم و این طرح دمکراتیک اروپایی را با خود آنان آماده کنیم اما در مورد «تهاجم روسیه» آنچه امروز جان مردم را نجات می دهد، نه مذاکره برای الحاق که کمک های غذایی و انسان دوستانه است.

مشاور دولت فرانسه در امور اروپا اطمینان داد که مردم اوکراین را از این کمک ها بهره‌مند خواهند کرد.

اتحادیه اروپا از روز دوشنبه رسما روند بررسی درخواست الحاق سه کشور اوکراین، گرجستان و مولداوی را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، الحاق رومانی به اتحادیه اروپا ۱۰ سال به طول انجامیده که این امر از پیچیدگی و زمان بر بودن این روند به شکل عادی حکایت دارد. زلنسکی در ارائه درخواست الحاق کشورش به اتحادیه اروپا از بررسی این درخواست از عبارت «روند ویژه» ای سخن گفته که اصلا در منشور اتحادیه پیش‌بینی نشده است. اگر قرار باشد که اوکراین از چنین چیزی بهره‌مند شود این روند باید با اصلاح در معاهده ایجاد شود که این امر مدتها زمان لازم دارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه  روز ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه گذشته (۵ اسفند)   آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد پانزدهمین روز خود شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha