ستاری: بهره‌مندی سالانه ۴ تا ۶ هزار نفر از امکانات بنیاد ملی نخبگان

تهران - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان کشور گفت:‌ سالانه بین چهار تا ۶ هزار نفر از امکانات این بنیاد استفاده می کنند.

سورنا ستاری در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص آمار عضویت نخبه ها در این بنیاد اظهار داشت: بنیاد ملّی نخبگان، دستگاهی حاکمیتی است که با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در زمینه توسعه منابع انسانی برگزیده کشور با مأموریت برنامه‌ریزی در زمینه «نخبه‌شناسی»، «نخبه‌پروری»، «نخبه‌گزینی» و «نخبه‌گماری» فعالیت می‌کند. بنابراین بنیاد ملی نخبگان «عضو» ندارد، بلکه رویکرد بنیاد شناسایی «اجتماعات نخبگانی» از طریق رصد رفتار و فعالیت‌های نخبگانی آنان در تمامی حوزه‌ها است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۴ هزار نفر تحت پوشش بنیاد قرار می گیرند، بیان کرد: در واقع هدف بنیاد، ایجاد مسیری برای توانا سازی مستعدان برتر کشور و هدایت‌ آنان به سمت تأثیرگذاری بیشتر و بهتر در حوزه تخصصی از یک‌سو و تسهیل مسیر بکارگیری و الگوسازی از سرآمدان و نخبگان در اجتماع تخصصی خود است.

‌رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در حال حاضر در بنیاد ملی نخبگان یک بانک اطلاعاتی حدود ۷۰ هزار نفری از سال ۸۶ یعنی حدود ۱۴ سالی که این بنیاد فعال شد، جمع آوری شده است. در این سال ها حدود ۷۰ هزار نفر از امکانات بنیاد ملی نخبگان استفاده کرده اند.

ستاری یادآور شد:‌ بنیاد ایستگاه‌هایی را طراحی کرده و به منظور تشویق و ترغیب صاحبان استعدادهای برتر برای طی مسیر نخبگی و رسیدن به مرحله اثرگذاری، در هر یک از ایستگاه‌ها تسهیلاتی برای مشمولان در نظر گرفته است که هر فرد بر اساس فعالیت‌های نخبگانی خود و با توجه به جایگاهی‌که در آن قرار دارد، امکان بهره‌مندی از تسهیلات را مطابق با ضوابط بنیاد دارد.

وی افزود: تسهیلات بنیاد به واسطه سوابق فعالیت ­های نخبگانی هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، افتخارات و سایر فعالیت ­های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می­ شود. لذا گواهی یا معرفی ­نامه به برگزیدگان مبنی بر نخبگی آنها داده نمی شود. برگزیدگان صرفا از تسهیلات مربوط به هر شیوه ­نامه در بنیاد ملی نخبگان بهره ­مند می شوند.

ستاری تاکید کرد:‌ امکانات بنیاد همواره در اختیار دانش آموزان مستعد، دانشجویان مستعد، دانش آموختگان برتر دانشگاهی، مخترعان برگزیده، برگزیدگان حوزوی کشور و ‌برگزیدگان حوزه های تخصصی قرار می گیرد؛ به طوری که در بخش دانش آموختگان برتر دانشگاهی تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی، برای دانش آموختگان دانشگاهی و حوزوی طرح شهید صیاد شیرازی، ایجاد تسهیلات کسب و کار دانش بنیان طرح شهید رضوی، تسهیلات دوره پسا دکتری طرح شهید دکتر چمران دیده شده است.

به گزارش ایرنا، در سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می شود که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و همچنین فعالیت های وی بر پایه هوش، خلاقیت، انگیزه و توانمندی های ذاتی از یک سو و خبرگی، تخصص و توانمندی های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

همچنین فعالیت نخبگانی، فعالیتی آگاهانه، خالقانه و نوآورانه با اثرگذاری محسوس بر پیشرفت کشور در حوزه های مختلف از قبیل: علم، فناورانی، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت با تأکید بر شناخت مسائل و مشکلات کشور است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، نخبگان را نور چشمان ملت خواندند و با تأکید بر لزوم تمرکز جامعه علمی و نخبگان برای یافتن راه‌حل‌های علمی مشکلات مختلف افزودند: ظرفیت نخبگی جوانان ملت ایران، می تواند زمینه‌ساز پر کردن شکاف علمی کشور با علم جهانی، عبور از مرزهای جهانی علم، ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق آینده درخشان کشور باشد.

وی تاکید کردند: هم مسئولان باید به وظایف خود درباره نخبگان عمل کنند، هم جوان نخبه باید در قبال مسائل کشور احساس مسئولیت کند و ضمن مبارزه با موانع و پذیرش برخی سختی‌های گاه اجتناب‌ناپذیر، اجازه ندهد نامهربانی‌هایی که در برخی دستگاه ها به نخبگان می‌شود، او را از ادامه راه و تلاش و احساس مسئولیت باز دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha