اراده تیم مذاکره کننده ایرانی رسیدن به یک توافق خوب و کامل است

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بسیاری از ابهامات و اشکالات در مذاکرات حل شده است، گفت: تیم ایرانی این اراده را دارد به یک توافق خوب و کامل برسد.

سید هادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به حل شدن بسیاری از ابهامات و اشکالاتی که در روند مذاکرات وجود داشت گفت: تیم ایرانی اراده دارد تا به یک توافق خوب  برسد، ولی هنوز مسائل مهمی باقی مانده است که اگر آنها حل نشوند، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.  

وی یادآور شد: همانطور که آقای باقری اشاره کرده است که ما نسبت به توافق بسیار دور هستیم و در عین حال بسیار نزدیک هستیم. به این معنا که اگر این مشکلات کمتر از انگشتان دست حل بشود، ما به توافق بسیار نزدیک هستیم. اگر آمریکا اراده کند و تصمیم سیاسی خود را بگیرد، ممکن است همین امروز یا فردا به توافق برسیم.  

سیدافقهی تأکید کرد: اما اگر همین چند اشکال مهم که کمتر از ۱۰ اشکال است حل نشود، همه این ۶ دور مذاکرات دولت آقای روحانی و ۲ دور هفتم و هشتم مذاکرات در دولت آقای رئیسی، انگار که از اول برگزار نشده است.  

وی با بیان اینکه خطوط قرمز و ۴ شرط رهبری در مورد مذاکرات برای همه روشن است، گفت: لغو کل تحریم‌ها، امکان عملیاتی کردن لغو تحریم‌ها، ضمانت‌های کامل و سفت و سخت و در آخر پرداخت خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اضافه کرد: وقتی وارد جزئیات می‌شویم می‌بینیم که بعضی از تحریم‌ها در سبدهای دیگر هم تکرار شده است. مثلاً سبد تحریم‌های موشکی بالستیک که جزو برجام نیست اما تحریم شده است یا بحث حقوق بشر یا حمایت ایران از سازمان تروریستی به ادعای آن‌ها که شامل نیروهای محور مقاومت است.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ما بسیار به توافق نزدیک هستیم اگر آمریکایی‌ها تصمیم نهایی و سیاسی خود را بگیرند. لذا تمام تاکید مذاکره‌کنندگان و مقامات بالادستی از مقام معظم رهبری گرفته تا رییس جمهور و وزیر امور خارجه این است که باید تمام منافع ملی ما تامین شود. غیر از این انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha