۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۱۷
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 84679882
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مشارکت هیات‌های مذهبی اصفهان برای رفع آسیب‌های اجتماعی باید افزایش یابد

اصفهان - ایرنا - استاندار اصفهان گفت: مشارکت و نقش آفرینی هیات‌های مذهبی این استان برای رفع چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی به ویژه در مناطق محروم باید افزایش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، سید رضا مرتضوی عصر جمعه در نشست با روسای هیات‌های مذهبی استان اصفهان افزود: این تشکل‌ها ظرفیت بسیار مناسبی برای حل مشکلات به شمار می‌رود و برای این منظور باید برنامه‌ریزی جامع و کاملی صورت پذیرد. 

وی با بیان اینکه اصفهان شهر هیات‌هاست خاطرنشان کرد: در این زمینه نیاز داریم که یک برنامه و آیین جامع عزاداری فرا استانی در استان شکل گیرد تا آوازه آن به بیرون از استان نیز تسری پیدا کند. 
استاندار اصفهان اضافه کرد: جای برپایی مراسم عزاداری مانند آنچه هر ساله در زنجان برگزار می‌شود در استان اصفهان خالی است و نیاز است که برگزاری مراسم فاخری که تمام دنیا را تحت الشعاع قرار دهد در این دیار در دستور کار قرار گیرد. 

استاندار با تاکید بر اینکه انس قرآن در هیات‌های مذهبی استان باید بیش از گذشته باشد گفت: این موضوع خود به استعدادیابی در زمینه قرآن و موارد مرتبط مانند قرائت کمک می‌کند. 

مرتضوی با اشاره به اینکه هیات‌های مذهبی معنوی‌ترین نهادهای مردمی در جامعه هستند تصریح کرد: معرفت به خدا و اهل بیت (س) و همچنین محبت به خدا و اهل بیت از جمله ویژگی آنان به شمار می‌رود که در قاعده آن مردم به کار مشغولند و روحانی و مداح به عنوان شور و شوق و معرفت در آن‌ها فعالیت دارد. 
وی ادامه داد: همچنین ظرفیت هیات مذهبی برای جهاد تبیین بسیار بالاست و از طریق آن‌ها می‌توان گفتمان جبهه حق علیه باطل را راه‌اندازی کرد.

استاندار  اصفهان با اشاره به این که دنیای امروزی بر مبنای فضای مجازی است اضافه کرد: بنابراین فعالیت در هیات‌ها باید به گونه‌ای باشد که پیروان ادیان دیگر چه در کشور و چه در مناطق دیگر شیعیان و عزاداران را به عنوان الگوهای درست رفتاری و اعتقادی در نظر بگیرند. 

مرتضوی اظهارداشت: برای اینکه روسای شوراهای هیات‌های مذهبی شهرستان‌ها در شورای فرهنگ عمومی هر مناطق هر منطقه حضور پیدا کند ابلاغ لازم صورت می‌پذیرد همچنین به فرمانداران توصیه می‌کنیم که از مسوولان شوراهای هیات‌های به عنوان مشاوران فرهنگی خود استفاده کنند. 

همچنین مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان در این نشست گفت: نقش هیات‌های مذهبی در زمان همه گیری کووید-١٩ بی‌بدیل بوده است. 

حجت الاسلام و المسلمین مهدی فوقی گفت: جلسه مشابه امروز با حضور اعضای کانون مداحان با استاندار در آینده نزدیک برگزار خواهد شد که  این جلسه و نشست‌های آینده با استاندار اصفهان می‌تواند زمینه ارتقای فعالیت‌ها را فراهم کند. 

 رییس پلیس امنیت عمومی نیروی انتظامی اصفهان نیز  در این جلسه اظهار داشت: در  این استان پنج هزار و ۴۰۰ هیات شناسایی شده  است و این خطه ۷۵۰ حسینیه چهار هزار و ۳۰۰ مسجد و ۴۲۰ امامزاده دارد. 

سرهنگ محمد حسن اسماعیلی ادامه داد: برخی هیات‌های مذهبی با وجود سابقه بالاتر از ۱۰۰ سال دارای آسیب‌هایی هستند مانند اینکه جوانان و افراد مُسن هیات از یکدیگر جدا شده‌اند و برخی از مساجد و هیات‌ها نیز دارای اختلافاتی هستند که باید رفع شود. 

وی اضافه کرد: برای مثال دیده شده که به دلیل اختلاف بین اهالی مسجد و هیات، افراد هیانی از مسجد بیرون رانده شده و مجبور شده‌اند در بیرون از مسجد با دایر کردن هیات با داربست عزاداری کنند که جلوه مناسبی ندارد. 

رییس پلیس امنیت عمومی اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین محافل انس با قرآن در برخی از محیط‌های مذهبی باید بیش از گذشته افزایش پیدا کند.

سرهنگ اسماعیلی با اشاره به قمه زنی در محرم گفت: این موضوع در دیگر مناطق کشور یعنی زنجان، اردبیل تبریز و مشهد به طور کامل برچیده شده است اما در استان اصفهان در شهرستان خمینی شهر همچنان ادامه دارد و سبب شده قمه زنان قهار از دیگر استان ها برای انجام آن به این دیار سفر کنند که باید برای توقف آن به صورت جامع برنامه‌ریزی و کارهای قانونی و در عین حال فرهنگ‌سازی مناسب انجام گیرد. 
وی اضافه کرد: البته قمه زنی در محله زینبیه اصفهان چند سالی است که دیگر متوقف شده و انجام نمی‌شود. 
رییس پلیس امنیت عمومی نیروی انتظامی اصفهان اظهارداشت: نرخ گذاری از سوی برخی مداحان نیز از دیگر مواردی است که به هیات‌های مذهبی ضربه می‌زند. 

٩٠ درصد ظرفیت هیات‌های مذهبی استان اصفهان بلااستفاده مانده است

رییس شورای هیات‌های مذهبی استان اصفهان نیز در این جلسه اظهارداشت: از ٩٠ درصد ظرفیت هیات‌های مذهبی این منطقه استفاده نمی‌شود و فعالیت‌هایی که می‌بینیم تنها ١٠ درصد توانمندی آنان است. 

سیدرضا اخروی ادامه داد: هیات‌های مذهبی مطالبات مالی ندارند زیرا بطور کامل مردمی هستند و با توان اعضا اداره می‌شوند. 

وی با بیان اینکه لازم است رییس شورای هیات‌های مذهبی شهرستان‌ها در شورای فرهنگ عمومی آن دیار به عنوان یک عضو دائم در نظر گرفته شوند تصریح کرد: این امر سبب افزایش مراودات فرهنگی و بهبود فعالیت‌ها خواهد شد. 

رییس شورای هیات‌های مذهبی استان اصفهان خاطرنشان کرد: نیکوکاران هیات‌های شهر اصفهان از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون بالغ بر ٨٠ میلیارد تومان به نیازمندان کمک‌های مومنانه کردند و این به غیر از اقدامات خیرخواهانه تامین جهیزیه و یاری رسانی به زندانیان بوده است. 

در این نشست که در سالن اجتماعات استانداری اصفهان برگزار شد مسوولان هیات‌های مذهبی شهرستانهای استان دیدگاه‌های خود را درباره بهبود اقدامات بیان کردند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha