حضوری شدن فعالیت مدارس تا واکسیناسیون ۷ هزار کودک در قم

قم- ایرنا- حضوری شدن فعالیت مدارس،اجرای طرح واکسیناسیون خانه به خانه ویژه سالمندان، ابتلای چهار هزار مادر باردار به کرونا، مثبت شدن ۳۵ درصد تست کرونا، واکسیناسیون هفت هزار کودک و از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان قم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که از ۱۹۹ بیمار بستری در مراکز درمانی قم ۴۸ نفر در وضعیت وخیم بیماری قرار دارند، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیستم اسفندماه جاری، سه بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند.

مهدی مصری در گفت‌وگویی ادامه داد: در این مدت ۳۱ بیمار با علائم مشکوک به کرونا پذیرش، ۲۵ بیمار بستری و ۲۶ بیمار نیز با بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وی با بیان این‌که از ۱۴۵ تست روزانه کرونا ۴۵ مورد مثبت گزارش شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون یک‌میلیون و ۷۹۸ هزار و ۵۱۸ دُز واکسن در طرح ملی واکسیناسیون در این استان تزریق شده است.

فعالیت همه مدارس قم حضوری شد

مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش قم گفت: با توجه به تغییر وضعیت کرونایی،تمام مدارس دولتی و غیردولتی این استان باید به‌صورت حضوری فعالیت کنند.

غلامرضا رضایی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به دستورالعمل مدیریت ستاد ملی کرونا و مصوبه ستاد استانی مقرر گردیده با توجه به وضعیت استان، تمامی واحدهای آموزشی قم دولتی و غیردولتی از هفته جاری فعالیت‌های خود را در ۲ گروه الف و ب به‌صورت حضوری آغاز کنند.

وی از دانش آموزان تقاضا کرد: حضور در مدارس را جدی بگیرند و  اولیا نیز همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

طرح واکسیناسیون خانه به خانه ویژه سالمندان در قم به اجرا درآمد

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: در راستای افزایش ایمنی سالمندان برنامه واکسیناسیون خانه به خانه با همکاری بسیج از هفته جاری در این استان آغاز شده‌است.

بهاره زارع هقته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: در این طرح لیست سالمندانی که واکسیناسیون آن‌ها کامل نیست تهیه شده که ضمن تماس با این گروه،‌ اقناع‌سازی لازم انجام می‌شود.

وی افزود: در قالب این طرح تیم‌های واکسیناسیون سیار به درب منازل سالمندان مراجعه می‌کنند و در منزل با رضایت سالمندان تزریق واکسن انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: از آغاز طرح واکسیناسیون سالمندان در این استان تاکنون، حدود ۱۲ هزار سالمند نوبت اول واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.

افراد بالای ۶۰ سال در سنین سالمندی قرار دارند و در استان قم نیز ۱۳۰ هزار سالمند زندگی می‌کنند.

۴ هزار مادر باردار قمی به کرونا مبتلا شدند

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، چهار هزار مادر باردار قمی با بیماری کرونا درگیر شده‌اند و چهار هزار و ۴۰۰ مادر باردار نیز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

معصومه فرشید مقدم، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مادران باردار در استان اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در مادران باردار و تازه زایمان کرده مانند بقیه افراد است، اما مادران باردار باید این موضوع را بدانند که در صورت ابتلا به کرونا به‌ویژه اگر واکسن هم نزده باشند، امکان بستری شدن و نیاز به خدمات ویژه در آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: در استان قم از ابتدای همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ تاکنون حدود چهار هزار مادر باردار به کرونا مبتلا شدند؛ درصد زیادی از مادرانی که دچار علایم کرونا شده‌اند و با مراجعه به‌موقع و رعایت دستورات پزشک و ماما بهبود یافته و نوزاد سالم خود را به دنیا آوردند.

وی تصریح کرد: اولین و مهم‌ترین توصیه ما به مادران باردار پیشگیری از بیماری با رعایت دستورات بهداشتی به‌ویژه پرهیز از تجمعات، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و به‌خصوص انجام واکسیناسیون است.

سینوفارم برترین نوع واکسن برای مادران باردار

وی با اشاره به توصیه مهم متخصصان زنان و معرفی مهم‌ترین نوع واکسن برای مادران باردار، گفت: واکسیناسیون و انجام به‌موقع اقدامات توصیه شده در سرانجام بیماری کرونا در مادران باردار بسیار مهم و واکسیناسیون برای همه مادران باردار از ابتدای بارداری تا یک هفته قبل از زایمان قابل انجام است.

فرشید مقدم اظهار کرد: نوع واکسنی که در بارداری عموما توصیه شده واکسن سینوفارم است که توسط برجسته‌ترین متخصصین زنان ایران برای مادران باردار تایید شده است و با تزریق واکسن علیه بیماری کووید ۱۹، ایمنی بدن مادر و حتی نوزاد نسبت به بیماری کرونا افزایش یافته و مادر و نوزاد را نسبت به ابتلای موارد شدید، بستری و مرگ به علت کرونا محافظت می‌کند.

وی بیان کرد: در پیک ششم بیماری کرونا با سویه اومیکرون، بیشتر نوزادانی که به علت کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و یا فوت شدند به مادرانی اختصاص داشتند که واکسیناسیون را انجام نداده بودند و این امر در مورد مادران باردار و تازه زایمان کرده نیز صدق می‌کند.

خادمان حضرت معصومه (س) پروتکل‌های بهداشتی را تذکر دهند

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم با اشاره به در پیش بودن نیمه شعبان و ضرورت توجه به مسائل بهداشتی در مکان‌های مذهبی، گفت: خادمان حرم حضرت معصومه(س) باید نسبت به تذکر دادن به زائران برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی همت بیشتری داشته باشند.

احمد حاجی‌زاده هفته گذشته در جلسه استانی ستاد مبارزه با کرونا در تالار کرامت استانداری، اظهار داشت: خادمان حرم حضرت معصومه(س) در خصوص نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ندارند.

وی افزود: با توجه به مهم بودن بحث سلامتی در حرم حضرت معصومه(س)، باید از سوی خادمان این مکان مقدس اهتمام بیشتری صورت گیرد.

وی بیان داشت: مسوولان حرم کریمه اهل‌بیت(س) به‌ویژه آیت‌الله سید محمد سعیدی حساسیت زیادی به مسائل بهداشتی دارند و به‌شدت پیگیری می‌کنند، ولی خادمان خیلی جدی نیستند، که باید به آن‌ها تاکید شود؛ در ایام نیمه شعبان میزبان جمعیت عظیمی خواهیم بود، بازرسانی گذاشته شود، تا وضعیت را رصد کنند.

حاجی‌زاده همچنین با تاکید بر آمادگی‌های لازم برای برنامه‌ها و مناسبت‌های در پیش رو گفت: فارغ از بحث نیمه شعبان، مراسم‌های سال‌ها نو و چهارشنبه آخر سال ما بازی دربی را هم داریم که شاهد حضور جمعیت در خیابان خواهیم بود و باید پیش‌بینی لازم را داشته باشیم.

۷ هزار کودک در قم واکسن کرونا دریافت کردند

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم گفت: از آغاز شروع طرح واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ سال در ۲۳ بهمن تاکنون، هفت هزار کودک در این استان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

بهاره زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: ضرورت واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ سال به اندازه افراد بزرگسال است و نیاز است همه کودکان بین این سن دو دوز واکسن را کامل دریافت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که در این سنین احتمال ضعف سیستم ایمنی و از سوی دیگر اهمیت رشد کودک مطرح است، انجام کامل واکسن از ضرورت بالایی برخوردار است.

وی با بیان این‌که ۱۶۷ هزار و ۶۴۹ کودک پنج تا ۱۱ سال در استان قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی لازم به خانواده‌ها انجام شده و واکسیناسیون کودکان سنین پنج تا ۱۱ سال در حال انجام است.

۳۵ درصد تست کرونا در قم مثبت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در روزهای گذشته به‌طور میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد تست کرونا در این استان مثبت بوده‌است.

مهدی مصری هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در حال حاضر  با توجه به نزولی شدن تعداد بستری‌ها و مثبت شدن تست‌ها، موج ششم نزولی شده است، ولی به معنای پایان این موج نیست.

وی ادامه داد: البته تعداد تست‌های مثبت نشان می‌دهد چرخش ویروس کرونا همچنان در استان وجود دارد و خطر سرایت ویروس کماکان ادامه دارد.

مصری با ابراز نگرانی از تجمع‌ها و شلوغی‌های روزهای پایانی سال، گفت: در حال حاضر با توجه به آمار بستری و پذیرش استان قم در وضعیت باثباتی است، نگران برگزاری جشن‌ها، تجمع‌ها و مناسبت‌های مذهبی و اعتیاد شعبانیه هستیم.

وضعیت کرونایی قم که از روز هشتم بهمن‌ماه به رنگ قرمز درآمده بود، روز ششم اسفندماه نارنجی شد.

شهروندان برای طرح هرگونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید-۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha