۵ هزار نیروی اورژانس به بیماران اوتیسمی خدمت رسانی می‌کنند

تهران -ایرنا- رییس سازمان اورژانس کشور از آموزش ۵ هزار نیروی اورژانس کشور جهت خدمت رسانی به بیماران اوتیسمی خبر داد و گفت: افراد طیف اوتیسم یکی از گروه های هدف هستند که از ماه های پیش اقدامات لازم برای آموزش نیروی های اورژانس در خصوص چگونگی رسیدگی به این افراد صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگا ایرنا جعفر میعادفر روز شنبه در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری بین این سازمان و انجمن اوتیسم در سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه خدمات اورژانس به هیچ قشر و گروهی وابسته نیست، گفت: خدمات اورژانس فراگیر در سراسر کشور است و همه مردم به خصوص گروه های آسیب پذیر مستحق بهره مندی از این خدمات هستند.

وی گفت: یک کد ویژه نیز پیش بینی شده است که وقتی تماس می گیرند و کد را اعلام می کنند می دانند این فرد از گروه اوتیسم است و نحوه مصاحبه با گروه اوتیسم برای دیسپچ مشخص است.

سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اتیسم در ادامه مراسم با اشاره به اینکه خانواده های دارای افراد اوتیسمی، گفت: خدمت رسانی به این عزیزان برای ما بسیار ارزشمند است. اولویت کار ما آموزش و پیشگیری است. اگر این آموزش ها افزایش پیدا کند و خانواده ها بدانند که چه اورژانس و چه اورژانس پیش بیمارستانی در خصوص برخورد با افراد دارای اوتیسم آگاهی لازم را دارند این همکاری افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: در آستانه ماه جهانی اوتیسم هستیم که روز ١٣ فروردین روز اوتیسم هست. از هر ۵٩ تولد یک نفر به جامعه اوتیسم اضافه می شود. این بسیار سخت و زمان بر است و اگر زیر پنج سال تشخیص زود هنگام انجام شود کودک اوتیسم قابل برگشت به جامعه عادی وآموزش پذیر است.

غفاری با اشاره به همکاری این سازمان با اورژانس کشور ادامه داد: زمانی نتیجه این زحمات دیده می شوند که خانواده فرزندان اوتیسم احساس کنند فردی که به آنها امدادرسانی می کند اوتیسم را می شناسد.

وی تاکید کرد: در خصوص ایمنی نیز امیدواریم از طریق سازمان آتش نشانی هم افزایی ایجاد شود  تا این افراد درک بیشتری را ازخطر داشته باشند و تلاش کنیم  استاندارد های ایمنی منازل اوتیسم افزایش پیدا کند. هفته گذشته سه مورد مرگ و میر به ما گزارش شدو همه آن به خاطر نبود ایمنی اتفاق افتاده است.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز در ادامه با تاکید براینکه اورژانس تمام قد آماده حمایت از انجمن اوتیسم است، گفت: این حرکت به عنوان بلوغ سازمان اورژانس کشور در نظر می گیریم و امیدواریم خدمات را برای همه گروه های ویژه تسریع کنیم.

نوری معاون آموزشی و اعتبار بخشی اورژانس کشور، اظهار کرد: ما در سطح کشور در رابطه با گروه های خاص دارای مشکل هستیم، به عنوان مثال افراد کم شنوا امکان برقرار کردن ارتباط با اورژانس را ندارند. گروه های مختلفی بررسی شدند که عزیزان دارای بیماری اوتیسم نیز از این قبیل افراد هستند و دغدغه این بود اگر  یک بیمار دارای اوتیسم با اورژانس ١١۵ تماس گیرد، بتواند به راحتی ارتباط برقرار کند.

نوری ادامه داد: در پروتکل های تریاژ تلفنی اورژانس اوتیسم را به وضوح وارد کردیم و سطح اولویت بندی اوتیسم را تغییر داده و بحث علمی آن نیز انجام شده است.  


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha