محمد محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال قیمت کفش در مشهد در مقایسه با سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است که از رشد قیمتی مواد اولیه آن بویژه چرم نشات میگیرد.
وی با بیان اینکه ۷۰ عامل در قیمت تمام شده کفش برای فروش تاثیر دارد، گفت: این عوامل شامل مواد اولیه، دستمزد کارگر و نرخ خدمات بوده و رشد قیمتی همه این عوامل در مجموع قیمت تمام شده کفش را افزایش داده است.
محمدی اظهار داشت: از مجموع مواد اولیه تولیدی کفش، ۵۰ درصد داخلی و ۴۰ درصد وارداتی است که طی یک سال اخیر بیشتر این مواد بویژه چرم نوسان قیمتی زیادی داشته است، دلیل عمده آن افزایش قیمت دلار بوده که نرخهای مواد اولیه تولید کفش را افزایش داده اما با کاهش نرخ دلار، قیمت مواد اولیه ثابت مانده و کاهشی نداشته است.
رییس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: با توجه به اینکه عمده تولیدات کفاشان مشهد در نمایشگاه امسال به فروش رسید، کفشهای عرضه شده در بازار نوروزی تولیدات جدید بوده و با قیمت روز بازار عرضه شده است.
وی با بیان اینکه در آستانه عید نوروز بضاعت مالی اغلب مردم جوابگوی خرید کفش نیست و در شرایط کنونی خرید و فروش کمتری انجام می شود، افزود: با این حال در طرح "نمایشگاهی به وسعت ایران" اتاق اصناف، برخی از واحدهای صنفی نسبت به نصب بنرهای متحدالشکل برای فروش فوقالعاده اقدام کرده و کفش های خود را پایینتر از نرخ بازار عرضه میکنند که امید است تا نوروز تعداد آنها افزایش یابد.
محمدی همچنین به قابلیتهای بخش تولیدی کفش در مشهد اشاره کرد و گفت: از کفشهایی که در بازار عرضه می شود، ۶۰ تا ۷۰ درصد مربوط به تولیدات مشهد و باقی آنها مربوط به تولیدات شهرهای دیگر از جمله تهران و تبریز است.
وی با اشاره به صادرات کفش مشهد به کشورهای ترکمنستان، عراق و افغانستان و بازار مطلوب صادراتی آن در کشورهای همسایه بیان کرد: هم اینک چندین برند بویژه در حوزه کفش های چرمین در مشهد فعالیت دارند و اتحادیه کفاشان به شدت روی برندسازی کفش تمرکز کرده تا بتواند بازارهای صادراتی خود را حفظ کند.
رییس اتحادیه صنف کفاشان مشهد با اشاره به ضرورت راهاندازی شهرک ویژه تولیدات این صنف، گفت: راه اندازی شهرک تخصصی برای این رسته تولیدی منجر به ارزآوری، اشتغالزایی و درآمدزایی مطلوب برای صاحبان تولید خواهد شد.
۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنفی از اتحادیه صنف کفاشان مشهد پروانه کسب دارند.
نظر شما