تمرکز سرمایه‌ها در تهران مانع ساخت فیلم بلند سینمایی در آذربایجان‌غربی است

ارومیه - ایرنا - نویسنده و کارگردان ارومیه ای گفت: تمرکز سرمایه در تهران و نبود پشتوانه مالی، مانع ساخت و تولید فیلم بلند سینمایی در آذربایجان غربی شده که باید برای رفع این مشکل، تدبیری اندیشیده شود.

رامین اصغری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هیچ‌بودجه ای برای تولید فیلم بلند سینمایی به استان ها و شهرستان ها اختصاص نمی یابد و ۹۵ درصد بودجه این بخش در تهران متمرکز است.

وی اضافه کرد: همین تمرکز سرمایه موجب شده تا نیروهای حرفه ای به تهران بروند و در آنجا ادامه فعالیت داشته باشند.

کارگردان «سریال تلویزیونی دریا» اظهار کرد: نمی توان مشکلات مربوط به عدم  توانایی در تولید فیلم بلند را به گردن مسوولان استانی انداخت و آنان را مقصر خواند بلکه باید توجه داشت که وجود صنایع مختلف می تواند پشتیبانی برای ساخت فیلم بلند باشد.

اصغری با بیان اینکه آذربایجان غربی از پتانسیل های شایسته ای برای ساخت فیلم بلند سینمایی برخوردار است، ادامه داد: انتظار می رود استان های دارای قابلیت، شناسایی شده و برای آنها بودجه مشخصی در نظر گرفته شود.

وی گفت: هنرمندی که در آذربایجان غربی زندگی می کند، جایی در سینمای ایران ندارد و  برای رشد و ترقی باید به تهران برود و آنجا متمرکز شود، در غیر این صورت امکان رسیدن به هدف مورد نظر و حتی ‌ساخت فیلم بلند برای کارگردان و رشد وپیشرفت برای هنرمند وجود ندارد.

وی افزود: تنها در دهه ۷۰ چند شرکت فیلم سازی اقدام‌ به دریافت تسهیلات بانکی کردند ولی بعدها  اغلب با مشکلات مالی مواجه شدند.

کارگردان سریال «حورمت» با بیان اینکه سینما باید یک چرخه اقتصادی داشته باشد، اضافه کرد: فیلمی که تولید می شود، باید اکران شده و به فروش برسد و حتی سرمایه گذار و تهیه کننده سود کنند تا چرخه تولید فیلم بتواند ادامه پیدا کند ولی متاسفانه بسیاری از فیلم های ساخته شده نمی توانند این روند را طی کنند و تنها درصد کمی از فیلم ها می توانند اندکی سود کسب کنند.

وی اظهار کرد: در زمینه فیلم و سریال های تلویزیونی، فیلم مستند و کلیپ هنرمندان استانی کم‌ و بیش به کار خود ادامه می دهند چنان که سالانه ۱۰ تا ۱۵ فیلم کوتاه ساخته می شود ولی هیچگونه شانسی برای تولید فیلم سینمایی وجود ندارد زیرا برای ساخت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه ای با استاندارد ملی حداقل ۴ میلیارد تومان لازم است که تامین چنین هزینه ای بسیار دشوار و نیازمند پشتیبان ومتولی است.

اصغری ادامه داد: آذربایجان غربی در زمینه ادبیات دفاع مقدس و فولکلور هم از قابلیت های بالقوه ای برای تولید فیلم بهره مند است.  

به گزارش ایرنا، دوران طلایی ساخت فیلم بلند درآذربایجان غربی به ۲۰ سال پیش باز می گردد؛ دورانی که حسن محمدزاده، یدالله صمدی، محرم زینال زاده و کارگردانان دیگری دست به تولید فیلم های سینمایی فاخری زدند.

مترسک، حصار، اتوبوس، دمرل، گل مریم، گل ها و گلوله ها، زندان دیو و شکوه زندگی از جمله فیلم های سینمایی بود که در آن سال ها در آذربایجان غربی تهیه شد.

رامین اصغری نوبسنده و کارگردان تلویزیونی و همچنین کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است؛ در کارنامه این نوبسنده و کارگردان برجسته استان، سریال های تلویزیونی حورمت، دریا، اوجاداغلار، قرارسیز، ایران ۹۱ و مستند وضعیت قرمز دیده می شود که از جمله پرمخاطب ترین سریال های تلویزیونی بوده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha