انجمن خط سوم هرمزگان بزرگداشت نظامی گنجوی را  برگزار کرد

بندرعباس-ایرنا-انجمن فرهنگی-ادبی خط سوم هرمزگان برنامه گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دانشگاه فرهنگیان برگزار کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در این مراسم که با حضور چهره های فرهنگی و ادبی استان و علاقمندان ادبیات برگزار شد،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسداشت مفاخر فرهنگی ایران را اقدامی مؤثر در خنثی کردن حمله های دشمنان به بنیان های فرهنگی ایران اسلامی معرفی کرد.

انجمن خط سوم بندرعباس بزرگداشت نظامی گنجوی را  برگزار کرد
اسمعیل جهانگیری گفت: دشمن زبان، فرهنگ و هویت ایران اسلامی را نشانه رفته است.
وی ضمن تاکید بر نقش فرهنگ در جنگ نرم افزود:دشمن برای ضربه زدن به زبان فارسی که مهمترین عامل اتحاد و همگرایی ایرانیان در طول تاریخ است، چشم طمع به بزرگان و اندیشمندان تاریخ ایران اسلامی همچون فردوسی،مولوی و نظامی دوخته است.
جهانگیری ادامه داد: ایران اسلامی مملو از زیبایی های طبیعی است اما تنوع گویش ها و زبان اقوام به عنوان یک رنگین کمان فرهنگی مهمترین شناسه زیبایی ایران است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان خاطرنشان کرد:هر یک از اقوام ایرانی هر چند که به گویش خود صحبت می کنند اما به زبان فارسی افتخار می کنند و زبان فارسی عامل تعامل و پیوند اقوام با یکدیگر و وحدت آفرین است.
جهانگیری اضافه کرد:راه غلبه بر هجمه های دشمنان اتکا به خرده فرهنگ ها،زبان فارسی و افتخار به بزرگان و اندیشمندان تاریخ ایران اسلامی است.

انجمن خط سوم بندرعباس بزرگداشت نظامی گنجوی را  برگزار کرد

آثار نظامی گنجوی سرشار از آموزه های اخلاقی است
عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه هرمزگان نیز ضمن بازخوانی بخش هایی از اسکندرنامه و شرفنامه نظامی گنجوی، آثار این شاعر بلندآوازه ایران را سرشار از آموزه های اخلاقی و حکیمانه برای زندگی امروز دانست.
دکتر اسدالله نوروزی گفت: اگر داستان های عاشقانه و شخصیت عشاق آثار نظامی گنجوی بازخوانی گردد بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی کاهش خواهد یافت.
به گفته نوروزی ، عشاق مورد اشاره در آثار نظامی از مسیر عفاف و پاکدامنی خارج نمی شوند و از این منظر می توانند به عنوان یک الگو مطرح شوند.
وی نظامی را یک  روشنفکر امروزی معرفی کرد که۹۰۰ سال قبل در قالب نصحیت مهین‌بانو به شیرین، روابط دختر و پسر را با در نظر گرفتن خط قرمزهای واقعی و حقیقی  به خوبی تبیین کرده است.
این مراسم با شعرخوانی محمد بارکار (متخلص به منظر) ، هستی پلاسی زاده و هومن محمدکرمی همراه بود.
همچنین گروه موسیقی ایرانی "نسیم صبا" به خوانندگی سیدمجتبی گلمیرزاده به اجرای برنامه پرداختند و یعقوب باوقار زعیمی نیز بخش هایی از آثار نظامی را به همراه دف نوازی اجرا کرد.

انجمن خط سوم بندرعباس بزرگداشت نظامی گنجوی را  برگزار کرد

برگزیده دومین دوره جایزه مریم بهنام معرفی شد
در بخش دیگری از این برنامه برگزیده دومین دوره جایزه زنده یاد "مریم بهنام "معرفی شد.
این جایزه دوسالانه به ابتکار انجمن خط سوم هرمزگان به فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی برای ارج نهادن به تلاش های ویژه آنان در این حوزه ها اهدا می شود که در این دوره  قدرت الله نورسته که به نام دکتر خنجی شناخته می شود به پاس تلاش برای پاسداشت زبان اچمی در بستر موسیقی و ترانه، این جایزه را دریافت کرد.
مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با تقدیر از برخی فعالان فرهنگی و هنری پایان یافت.

زنده یاد مریم بهنام متولد بندرلنگه (۱۳۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۳) بانوی فعال حوزه فرهنگ و هنر استان بود که به عنوان پایه‌گذار اولین دبیرستان دخترانه در بندرعباس شناخته می شود و  راه‌اندازی اولین سینمای بندرعباس،تأسیس موزه مردم‌شناسی،تأسیس مرکز هنرهای دستی بخش کوچکی از کارنامه اجتماعی و فرهنگی وی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha