۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۴۸
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85413409
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آیین بزرگداشت حکیم نظامی در شهرکرد برگزار شد

۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۴۸
کد خبر: 85413409
آیین بزرگداشت حکیم نظامی در شهرکرد برگزار شد

شهرکرد- ایرنا- آیین بزرگداشت حکیم نظامی عصر شنبه با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و ادب استان چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در آیین اظهار داشت: مردم استان پیوند محکمی با مفاخر و گذشته خود دارند و در جای جای استان آیین‌های شعرخوانی و خوانش متون کهن برگزار می‌شود.

پیام احمدی ادامه داد: با این وجود ضروریست تا انجمن‌های ادبی استان نقش پررنگتری در معرفی مفاخر، ادیبان و شعرای این مرز و بوم ایفا کنند چراکه پس از درگذشت استاد مرید محمدی گرد یتیمی بر انجمن‌های ادبی استان نشسته و می‌طلبد این چراغ پرفروغ‌تر از قبل باشد و دست نوقلمان گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عزم خود را برای شناساندن مفاخر استان جزم کرده است، افزود: در همین راستا برنامه های متنوعی در سال‌جاری اجرا شد و برای سال آینده نیز برنامه‌های متعددی در دستور کار داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از برگزاری آیین‌های خوانش متون کهن گرفته تا بزرگداشت بزرگان فرهنگ و ادب پارسی تلاش‌هایی است که در راستای معرفی مفاخر استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه شناخت عمومی نسبت به مفاخر استان کافی نیست، یادآور شد: در راستای معرفی مفاخر استان بناهای یادبود نیز قرار است به نام بزرگان فرهنگ و ادب استان احداث شود.

احمدی بیان داشت: در موضوع مفاخر دینی حوزه علمیه کار خوبی انجام داده است و آثار بزرگان دین را مجدد به عرصه آورده و در اختیار مردم قرار داده است و ما نیز در تلاشیم با طرح پژوهشی که در دست اجرا داریم مفاخر استان را بیش از پیش معرفی کنیم.

جای خالی نظامی در مدارس و دانشگاه‌ها

آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در شهرکرد برگزار شد

استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد نیز در این آیین با تبیین شخصیت ایرانی در آثار حکیم نظامی اظهار داشت: ایران یکی از محورهرین موضوعاتی است که در اشعار نظامی گنجوی می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

سید کاظم موسوی افزود: نظامی ایران را از فردوسی به میراث گرفت و در اشعار خود به طور مستقیم و غیرمستقیم هم به فردوسی اشاره دارد.

وی تصریح کرد: اگر امسال سومین سالیست که نکوداشت حکیم نظامی در شهرکرد برگزار می شود اما باید گفت که به این شاعر سرآمد ایران زمین کم پرداخته شده است.

این استاد دانشگاه افزود: جای نظامی در آموزش و پرورش و دانشگاه بسیار کمرنگ است و این در حالیست که نظامی کم از سعدی و حافظ ندارد.

موسوی تصریح کرد: نظامی در تعقل و تفکر همراه با احساس و عشق، در عرفان و زیباشناسی در بین شاعران ایران زمین سرآمد است و می طلبد با تأسیس مرکز نظامی شناسی بیش از پیش به معرفی این شاعر بزرگ پرداخت.

جایگاه عمیق ادیبان ایران زمین در دل مردمر

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در ارتباط ویدئدکنفرانسی با این همایش گفت: نظامی از حکیمان و فرزانگان این مرز و بوم است که برای گرامیداشت فکر و دانش و اندیشه این حکیم سده ششم هجری باید بیش از پیش کار کرد.

محمد شالویی افزود: حکیمانی چون فردوسی و نظامی در هر کجایی از قلمرو فرهنگی کشور که زیست کرده باشند اما شعر و اندیشه آنها در میان مردم پاک و صمیمی از جمله چهارمحال و بختیاری از مقام والایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: می‌طلبد تا جوانان و نوجوانان خویش را بیش از گذشته برای فراگیری ادبیات این مرز و بوم ترغیب و تشویق کرد.

آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در شهرکرد برگزار شد

به گزارش ایرنا، رونمایی از آثار نگارگری مریم شاکری و ساز ابداعی‌ استاد حسن محمدیان با نام «تندر» و همچنین خسرووشیرین‌ خوانی و بررسی جایگاه شخصیت ایرانی در آثار حکیم نظامی گنجوی از جمله برنامه‌های اجرا شده در این آیین بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha