داریوش گل علیزاده در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: در کشور حدود مجاز بو و صدا نداشتیم که مشکلاتی را برای شهروندان به ویژه در کلانشهرها به وجود می آورد از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دانشگاه ها اقدام به تعیین حدود مجاز این ۲ آلاینده کرده است.
تعیین حدود مجاز بو
وی اظهار داشت: برای تعیین حدود مجاز بو با دانشگاه ها وارد همکاری شدیم که بر این اساس مطالعات آن انجام شده و قرار شد خروجی این کار چند ماه در کشور به صورت آزمایشی انجام شود و اگر به نتیجه مطلوب رسید دیگر به طور کامل و جدی اجرا شود.حدود مجاز بو باید منطبق بر فناوری و واقعیت های جامعه باشد و قابلیت دستیابی داشته باشد، هر کشوری بر اساس شرایط خود این حدود مجاز را تدوین می کند.
وی تاکید کرد: در واقع حدود مجاز بو باید منطبق بر فناوری و واقعیت های جامعه باشد و قابلیت دستیابی داشته باشد، در واقع هر کشوری بر اساس شرایط خود این حدود مجاز را تدوین می کند ما هم آمدیم از طریق دانشگاه ها این مطالعات را انجام دادیم، اولویت را بیشتر بر روی واحدهای بالقوه بو زا مانند فاضلاب ها، کشتارگاه ها، واحدهای نفت، گاز و پتروشیمی، مرغداری ها و دامداری ها گذاشتیم و حدود مجاز آنها را تعیین کردیم.
گل علیزاده ادامه داد: بوهای ناشی از این واحدها آزار دهنده است که با مدیریت آنها می توان تا حد زیادی از انتشار بوی بد جلوگیری کرد ، زمانی که حدود مجاز بو تعیین و ابلاغ شد دیگر وقتی واحدی انتشار بوی بد داشته باشد موظف است که نسبت به رفع آن اقدام کند.
تعیین حدود مجاز صدا برای خودرو و موتورسیکلت
وی گفت: یکی دیگر از وظایفی که قانون هوای پاک برای سازمان حفاظت محیط زیست تعیین کرده است تعیین حدود مجاز صوت در وسایل نقلیه است که سازمان با همکاری دانشگاه ها اقدام به تعیین حدود مجاز صدا در وسایل نقلیه موتوری مانند موتورسیکلت ها، خودروهای سواری و خودروهای سنگین و نیمه سنگین کرده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر این اساس حدود مجاز صدا در سواری های سبک تعیین و ابلاغ شده است، همچنین حدود مجاز صدا برای موتورسیکلت ها و کامیون ها تعیین شده و سال آینده ابلاغ می شود، در مرحله بعدی تعیین حدود خودروهای سنگین و نیمه سنگین تعیین خواهد شد.
زمانی که حدود مجاز صدا به مراکز معاینه فنی ابلاغ شد آنها موظفند آنرا در روند معاینه فنی لحاظ کنند و اگر خودرو یا موتورسیکلتی موفق به پاس کردن آن نشد، نمی توانند معاینه فنی آن وسیله نقلیه را تایید کنند.وی برای نحوه تعیین حدود مجاز صدا در وسایل نقلیه موتوری گفت: برای انجام این کار ابتدا فراخوان می دهیم و سپس دانشگاه ها با ارائه برنامه های خود برای کارهای تحقیقاتی و میدانی انتخاب می شوند و بعد از آن در قالب یک پروژه تحقیقاتی به صورت رندمی صدای تعدادی موتورسیکلت و یا خودرو را اندازه گیری می کنند تا به یک عدد واقعی برسند، یعنی به این برسند که مثلا چند درصد از خودروها و یا موتورسیکلت های موجود می توانند چه حدود صدایی را پاس کنند و همان را ملاک قرار می دهند یعنی تلاش می شود که عدد واقعی باشد و وسیله نقلیه مورد نظر بتواند در شرایط عادی آن را پاس کند.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: زمانی که کار میدانی تعیین حدود مجاز تمام شد کارگروه های تخصصی با دستگاه های ذیربط مانند وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور نشست می گذارد و بر روی حدود مجاز بحث های کارشناسی صورت می گیرد و در نهایت حدود تعیین شده به دولت ارسال و بعد از بررسی در کمیسیون های تخصصی تصویب و سپس به مراجع ذیربط مانند مراکز معاینه فنی ابلاغ می شود که تمام این روند در تعیین حدود مجاز سواری های سبک طی شده است.
وی تاکیدکرد: با توجه به اهمیت کاهش آلودگی صوتی به ویژه در کلانشهر تهران تلاش می شود تا این کار زودتر انجام شود تا در مراکز معاینه فنی مورد توجه قرار گیرد تا شاهد کاهش آلودگی صوتی موتورسیکلت ها که نقش زیادی در آلودگی صوتی و حتی آلودگی هوا در تهران دارند باشیم.
گل علیزاده اظهارداشت: زمانی که این حدود مجاز به مراکز معاینه فنی ها ابلاغ شد آنها دیگر موظف هستند آن را در روند معاینه لحاظ کنند و اگر خودرو یا موتورسیکلتی موفق به پاس کردن آن نشد، نمی توانند معاینه فنی آن وسیله نقلیه را تایید کنند، همچنین پلیس نیز موظف است در صورت مشاهده چنین تخلفی در سطح شهر با آن برخورد قانونی کند تا با در کنار هم قرار گرفتن این قوانین شاهد کاهش آلودگی صوتی در کلانشهر تهران و آرامش میان شهروندان باشیم.
۹۰۱۴
نظر شما