گلایه مردم تهران از آلودگی صوتی/ راه علاج چیست؟

تهران بزرگ - ایرنا - آلودگی صوتی یکی از موارد رایج و خاموش در کلانشهرها بویژه پایتخت کشورهای جهان است که در تهران نیز گریبانگیر شهروندان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صدای ممتد بوق خودرو و موتورسیکلت‌ها، همراه با سر و صدای بی شمار خودروها و حتی نشست و برخواست هواپیما، شهروندان بسیاری از مناطق تهران را با مشکلات و آلودگی صوتی مواجه کرده حتی زندگی در حاشیه بزرگراه‌ها نیز شهروندان را کلافه کرده است.

یکی از شهروندان تهرانی در این باره می‌گوید: من ساکن تهرانسر هستم به واسطه نزدیکی به فرودگاه مهرآباد، نشست و برخاست‌های هوایپما برای ساکنان این منطقه بسیار آزار دهنده شده است.

وی افزود: در شرایطی که توسعه تهران به شکل قابل توجهی زیاد شده دیگر امکان وجود فرودگاه در منطقه ۹ وجود ندارد و حتما باید به خارج از شهر منتقل شود.

همچنین یکی دیگر از شهروندان از رفت و آمد و فعالیت زیاد کامیون‌های مصالح ساختمان در ساعات پایانی شب گلایه کرد و در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آلودگی صوتی درسته ناشناخته است و ظاهرا مسوولان بطور جدی بدنبال حل مشکل نیستند اما در دراز مدت موجب درگیری مردم با مشکلات روحی و روانی می‌شود.

وی اظهار کرد: در تهران انواع و اقسام صداهای ناهنجار که بیشتر ناشی از حجم زیاد خودروهاست نشات می‌گیرد و حتما مدیریت شهری باید فکری به حال این آلودگی بکند و حداقل دیگر فرودگاه را از داخل شهر خارج کند.

این شهروند تهرانی می‌گوید: این موارد بارها از طریق سامانه ۱۳۷ به شهرداری اعلام شده اما اقدام جدی برای حل این مشکلات اجتماعی و زیست محیطی صصورت نگرفته است.

گلایه مردم تهران از آلودگی صوتی/ راه علاج چیست؟

دلیل آلودگی صوتی تهران چیست؟

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی یکی از آلودگی‌های خاموش است، گفت: برنامه ریزی مدیران جهت اجرای راهکارهای کنترلی و کاهشی آلودگی صوتی به عنوان یک اولویت محیط زیستی برای تمامی کلانشهرها ضرورت دارد.

حلیا سادات حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از کمبود استانداردها و قوانین کارآمد در خصوص حد مجاز صدا برای تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در فعالیت‌های عمرانی سطح شهر، عدم توجه به مکانیابی بزرگراه‌ها، خیابان‌های شلوغ شهری و کاربری‌های مختلف شهر در برنامه ‌ریزی های شهری و طرح‌های جامع و تفضیلی، تردد موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه پرسروصدا در سطح شهر از عوامل توسعه آلودگی هوا خبر داد.

به گفته وی، عدم استفاده از روکش مناسب برای خیابان‌ها، عدم استفاده از تایرهای کم صدا، عدم توجه به چینش مناسب کاربری های مختلف در درون ساختمان ها، عدم توجه به استفاده از مصالح جاذب صوت در دیوارها، درها، پنجره‌ها و سقف و عدم توجه رانندگان در استفاده بیش از حد از بوق در حین رانندگی ناشی از فقر فرهنگی از جمله چالش‌های آلودگی صدای شهر تهران است.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد: کاهش آلودگی صوتی به منظور بالا بردن سطح کیفی زندگی و کم کردن اثرات آن بر سلامت شهروندان به عنوان یکی از معضلات محیط زیستی شهر تهران بر همگان به خصوص پیکره شهرداری آشکار است به همین منظور در راستای بررسی وضعیت آلودگی صدا در شهر تهران با استفاده از ۶۳ ایستگاه فعال از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا اندازه گیری و سنجش می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش مساحت دیواره‌های عایق صوتی نصب شده در حاشیه بزرگراه‌ها، شناسایی و انتقال صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده شهری در راستای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ ها همکاری شهرداری با سازمان نظام مهندسی نسبت به اعمال قانون و نظارت بر حسن اجرای مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان در خصوص عایقبندی و تنظیم صدا از طریق دوجداره کردن پنجره‌ها، جانمایی مناسب فضاهای داخلی ساختمان و شکل و ترکیب خارجی آنها و بروزرسانی نقشه‌های آلودگی صوت مناطق ۴۴ گانه شهر تهران هر ۶ ماه یک بار توسط شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران از برنامه‌های شهرداری جهت رفع معضل آلودگی صدای شهر تهران است.

گلایه مردم تهران از آلودگی صوتی/ راه علاج چیست؟

۵۱ درصد از شکایات شهروندان مربوط به آلودگی صوتی است

همچنین رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران اعلام کرد که در نیمه نخست امسال ۵۱ درصد از شکایات مردم مربوط به آلودگی صوتی ناشی از ساخت و ساز است.

مهدی عباسی افزود: نظرات مردم در سامانه ۱۳۷ پلاس اخذ شده و آلودگی صوتی ناشی از ساخت و ساز، سد معبر مصالح ساختمانی، ایمن سازی ساخت و ساز مسکونی و ایمن سازی تخریب مسکونی به ترتیب مورد شکایت مردم بوده که ۵۱ درصد از این موارد مربوط به آلودگی صوتی است.

وی گفت: در این مدت ۲۲۰ هزار تماس در سامانه ۱۳۷ پلاس ثبت شده است که این موارد در سالیان اخیر در صدر اعتراضات مردم قرار دارد برای آسایش ساکنان باید برنامه زمان بندی اجرای طرح، رفع سد معبر در مدت معین شده، تعیین روز و ساعت کاری برای ساخت و سازها، انتشار مجوزهای صادره پلاک‌های در حال ساخت و مواردی از این قبیل در سامانه تهران من ثبت شود که امیدواریم رضایتمندی خوبی شکل بگیرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آیین نامه نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی، حد مجاز آلودگی صوتی بر مبنای واحد انداره‌گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی و فضای مورد انتشار و محیط‌های مختلف تعیین می‌شود. به موجب این آیین‌نامه، عامل آلودگی صوتی، شخص حقیقی که اداره یا تصدی منابع ثابت و هدایت منابع سیار مولد آلودگی صوتی را خواه برای خود یا به نمایندگی از طرف شخص یا اشخاص حقیقی دیگر بر عهده داشته یا شخصا به طرق گوناگون عامل ایجاد آلودگی است.

طبق ماده ۳ آیین نامه جلوگیری از آلودگی صوتی، عاملین منابع صوتی باید در مهلت تعیین شده، حسب مورد، نسبت به رفع آلودگی صوتی اقدام کنند.

بر اساس تبصره ماده ۵، با عاملین و هر شخص دیگری که مستقیم یا غیرمستقیم از انجام بازرسی و تعیین میزان آلودگی صوتی جلوگیری و از ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز خودداری کنند، برحسب قانون با آنها برخورد خواهد شد.

معاینه فنی، یکی از مراکز سازنده و مفید در جلوگیری بیش از حد انواع آلودگی و به خصوص آلودگی صوتی است همچنین از لحاظ قانون، مراکز معاینه و آزمایش وسایل نقلیه باید حد مجاز آلودگی صوتی وسایل نقلیه موتوری را آزمایش و معاینه کنند.

همچنین طبق ماده ۹ آیین نامه، کلیه هواپیماهایی که در فرودگاه‌ها تردد و پرواز بر آسمان ایران انجام می‌دهند، ملزم به رعایت ضوابط و استانداردهای سازمان هوانوردی بین‌المللی (IOCAO) هستند همچنین نظارت این موضوع بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری و رسیدگی به شکایات‌های رسیده به سازمان محیط زیست از طریق سازمان هواپیمایی انجام خواهد شد.

به همین منظور کلانشهر تهران با مشکلات ترافیک و آلودگی هوا قرار دارد که در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده و در شرایطی که این آلودگی و ترافیک در ۶ ماهه دوم سال بیشتر در شهر نمایان می شود مدیران شهری با اقدام جدی ضرورت دارد آلودگی صوتی را برای شهروندان به حداقل برساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha