۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبرنگار: 945
کد خبر: 84684541
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیاهی مواد محترقه بر چهره چهارشنبه آخر سال در آذربایجان‌شرقی

تبریز- ایرنا- تا حدود ۲ دهه قبل که استفاده از مواد محترقه و انفجاری جای آیین های سنتی چهارشنبه آخر سال را بگیرد، این آیین سنتی با سرخی صورت برافروخته از آتش، معروف بود، اما اکنون دیگر چهره ها نه از شادی سنت های رایج در این روز، بلکه از سیاهی انفجار و خسارات جانی و مالی ناشی از آن گلگون می شود.

به گزارش ایرنا، حالا دیگر از شکل سنتی آیین چهارشنبه آخر سال از قبیل روشن کردن آتش توسط اعضای خانواده و همسایگان و پریدن از روی آن، «شال ساللاما» (شال انداختن از باجه پشت بام)، فال گوش وایستادن برای شنیدن حرف خوب از در و همسایه به امید داشتن سال خوب و ... خبری نیست و همه این رسومات زیبا و معنادار، جای خود را به ملغمه ای از بی نظمی و انفجار صدها تن مواد محترقه در کلان شهری چون تبریز و دیگر شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی داده است. 

حالا دیگر چهارشنبه آخر سال از راه نرسیده، خانواده نگران سیب دیدن عضوی از اعضای خانواده و فامیل یا در و همسایه هستند و تدبیر برای سپری کردن این روز بدون وقوع حادثه خاصی برای کودکان و بزرگسالان، به دغدغه ای جدی برای مردم و مسوولان تبدیل شده است. 

اکنون روزها و هفته ها مانده به چهارشنبه آخر سال، نهادهای مسوول از قبیل پلیس، آتش نشانی، اورژانس و مراکز درمانی گرد هم جمع می آیند تا با هم افزایی یک کاسه کردن امکانات شان، خسارات جانی و مالی ناشی از انفجار صدها تن مواد محترقه در این روز را به حداقل برسانند. 

آیین های چهارشنبه آخر سال در زمان کنونی دیگر هیچ شباهتی با نام این آیین ندارند و با تاریک شدن هوا در این روز، شهرهای کوچک و بزرگ بیشتر به میدان جنگ شبیه می شوند که صدای انفجار انواع مواد محترقه از جاهای مختلف، گوش را کر می کند و چه خانواده هایی که در این روز داغ مصدومیت فرزند برای همیشه بر دل شان می نشیند و بقیه عمر را با حسرت سلامتی جگرگوشه شان سر می کنند.

به عبارت دیگر خسارت های جانی و مالی چهارشنبه آخر سال همچون یک جنگ، خانواده های بسیاری را دغدار و احساسات هموطنان مان را جریحه دار می کند؛ می گویید نه! برای چند ثانیه در این عبارت تأمل کنید:«پنج فوتی ناشی از انفجار مواد محترقه در آذربایجان شرقی از ۱۶ بهمن تا به امروز»؛ بیایید به طور جدی مراقب کودکان و جوانان مان باشیم. 

قطع عضو یا آسیب چشمی رایج ترین خسارت جانی در چهارشنبه آخر سال است که واقعا باید والدین و خانواده ها مراقبت بیشتری را انجام دهند، چون پشیمانی سودی نخواهد داشت، برخی مواقع آسیب های چهارشنبه آخر سال برای خانواده ها، کودکان، نوجوانان و جوانان چنان عمیق است که تا پایان عمر هم جبران نمی شود و باید عواقب آن را به خاطر دقایقی تفریح های خطرناک برای همیشه همراه داشته باشند و تحمل کنند. 

بنا به اعلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، هر کس با ایجاد صدای مهیب یا پرتاب ترقه یا نارنجک یا هرگونه مواد محترقه موجب تخریب اموال یا صدمات بدنی به اشخاص شود، حسب مورد به حبس، پرداخت دیه و خسارت های وارده محکوم خواهد شد.

همه ساله آسیب های چشمی و کوری دستاورد این جنگ بدون دشمن است که اتفاقا دوستان و نزدیکان خودمان را گرفتار می کنیم، به طوری که بنا به اعلام اورژانس ۲۵ درصد حوادث چهارشنبه آخر سال را آسیب های چشمی تشکیل می دهد. 

آسیب چشم نوجوان اهری، مراغه ای و دختر تبریزی در هفته های اخیر نمونه ای از این حوادث است که موجب کوری و آسیب جدی چشم کودکان و نوجوانان شده که در آستانه برگزاری چهارشنبه آخر سال زنگ خطر جدی به وجود آورده است. 

سیاهی مواد محترقه بر چهره چهارشنبه آخر سال در آذربایجان‌شرقی

۵ فوتی و ۶۵ زخمی در آذربایجان شرقی بر اثر انفجار مواد محترقه 

رییس اورژانس و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی گفت: ۳۳ پایگاه اورژانس در حال آماده باش است و در هشت نقطه شهر تبریز آمبولانس مستقر شده است. 

فرزاد رحمانی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از ۱۶ بهمن تا کنون ۶۵ نفر مجروح و ۵ فوتی، بر اثر ترقه و انفجار مواد محترقه در آذربایجان شرقی وجود داشته و یک نفر نیز چشم خود را از دست داد. 

آسیب چشم نوجوان اهری در اثر استفاده از ترقه 

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی نیز گفت: چشم یک نوجوان اهری در اثر استفاده از ترقه دچار آسیب شد.

وحید شادی نیا اظهار کرد: کارشناسان اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و این نوجوان را تحت اقدامات پیش بیمارستانی قرار دادند و مصدوم را به بیمارستان باقرالعلوم اهر انتقال دادند. 

انفجار ترقه بینایی چشم دختر بچه تبریزی را گرفت

سخنگوی اورژانس آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در حادثه دیگری، انفجار مواد محترقه موجب از بین رفتن بینایی یک چشم دختر بچه در تبریز شد.

شادی نیا گفت: با اعلام حادثه انفجار مواد محترقه بلافاصله کارشناسان اورژانس به محل اعزام و دختر ۹ساله ای را که از ناحیه چشم راست دچار آسیب شدید شده بود، به بیمارستان منتقل کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه طبق نظر پزشکان این عارضه جدی بوده و بینایی چشم راست کودک از بین رفته است.

وی با تاکید بر اینکه ماده محترقه بی خطر وجود ندارد ، گفت: ضروری است والدین، کودکان خود را از خطرات مواد محترقه آگاه سازند.

سیاهی مواد محترقه بر چهره چهارشنبه آخر سال در آذربایجان‌شرقی

چهار واحد مسکونی تخریب و ۳۷ واحد خسارت

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز گفت: از ۱۶ بهمن ماه امسال تا امروز چهار حادثه انفجار مواد محترقه در تبریز منجر به تخریب خانه و ۳۷ واحد دیگر اطراف دچار خسارت شدند. 

آتشپاد علیرضا زبردست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۴ خودرو نیز در این حوادث دچار خسارت شدند که البته این حوادث در سه نقطه یوسف آباد، احمدآباد و عباسی تبریز اتفاق افتاده است. 

پارسال ۱۷۴ نفر بر اثر حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال در آذربایجان شرقی مصدوم شدند/ آتش نشانی آماده باش است

وی همچنین گفت: آتش‌نشانان برای امدادرسانی به مصدومان و مجروحان احتمالی چهارشنبه سوری در آماده‌باش کامل هستند.

وی افزود: آتش نشانی تبریز در راستای حفظ ایمنی شهر و ارایه خدمات ایمنی بهینه و به موقع به شهروندان در چهارشنبه آخر سال، از ابتدای صبح در میادین، مسیرهای پرتردد و پرتجمع شهر تبریز با خودروهای سنگین و سبک مستقر خواهد بود.

وی اظهار داشت: ۲۳ ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری تبریز و تعدادی موتورسوار مجهز به دستگاه‌های پیشرفته و خاموش‌کننده سیار در مسیرهای شهری، برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی در حال تردد و گشت‌زنی خواهد بود.۲۳ ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری تبریز و تعدادی موتورسوار مجهز به دستگاه‌های پیشرفته و خاموش‌کننده سیار در مسیرهای شهری، برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی در حال تردد و گشت‌زنی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز با اشاره به اینکه حوادث تلخی قبل از فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال رخ داده و تعدادی شهروند مصدوم و یا جان خود را از دست داده‌اند، گفت: شهروندان مراقب سلامتی خود باشند و توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند و به یاد داشته باشند تنها دیگران نیستند که گرفتار حوادث می‌شوند و ما نیز از گزند صدمات بی‌احتیاطی در امان نیستیم.

آتشپاد زبردست، ادامه داد: والدین مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند و توصیه‌های ایمنی را یادآور شوند تا همه با سلامتی و آرامش به استقبال سال جدید بروند.

وی یادآوری کرد: سامانه ۱۲۵ پل ارتباطی شهروندان و سازمان آتش نشانی است و مردم در صورت مشاهده هرگونه حوادث با این شماره تماس بگیرند.

پارسال ۱۷۴ نفر بر اثر حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال در آذربایجان شرقی مصدوم شدند.

سیاهی مواد محترقه بر چهره چهارشنبه آخر سال در آذربایجان‌شرقی

پلیس آذربایجان شرقی با متخلفان در چهارشنبه آخر سال برخورد می کند 

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی اعلام کرد: پارک‌ها و تفرجگاه‌های استان در چهارشنبه آخر سال تعطیل است و هیچ گونه تجمعی در استان نخواهیم داشت.

سردار حسین عبدی افزود: با تدابیر و طرح‌های ویژه انتظامی در چهارشنبه آخر سال در کنار مردم هستیم و اگر افرادی بخواهند در شب چهارشنبه آخرسال آسایش مردم را برهم بزنند با آنها برخورد شده و خودرو و موتورسیکلت‌های متخلفان تا ۱۵ فروردین در توقیف خواهد بود. با تدابیر و طرح‌های ویژه انتظامی در چهارشنبه آخر سال در کنار مردم هستیم و اگر افرادی بخواهند در شب چهارشنبه آخرسال آسایش مردم را برهم بزنند با آنها برخورد شده و خودرو و موتورسیکلت‌های متخلفان تا ۱۵ فروردین در توقیف خواهد بود.

وی گفت: پلیس مخالف شادی مردم نیست بلکه با آزار و اذیت مردم و ایجاد مزاحمت به نوامیس مخالف است و اگر افراد هنجار شکنی بخواهند آرامش و آسایش شهروندان را به مخاطره بیندازند به یقین پلیس با آنان برخورد خواهد کرد.

سردار عبدی با بیان اینکه شعار نوروزی امسال پلیس  "پلیس هوشمند، قانونمداری، نشاط بهاری"  است ادامه داد: براساس این شعار تا حد توان با استفاده از تجهیزات هوشمند و مشارکت اجتماعی کاهش جرائم و تصادفات رانندگی را در دستور قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به همراهی و تعامل اصحاب رسانه در ماموریت های پلیس افزود: خبرنگاران نقش بی‌بدیلی در افزایش احساس امنیت، ارتقای دانش و اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق به جامعه دارند و در تسهیل کردن ماموریت های پلیسی نقش اثرگذاری دارند.

گزارش: پیمان پاکزاد 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha