چهارشنبه سوری؛ آتش و رقصی برای مرگ/ ۲ فوتی و ۱۳۳۰ مصدوم در استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - چهارشنبه‌ سوری به عنوان یک سنت قدیمی از دیرباز پیام آور شادمانی بوده، سنتی که با روشن کردن آتش در غروب آخرین سه شنبه سال، نمادی برای غلبه بر زردی و بیماری محسوب می شود، اما این سنت دیرینه چند سالی است که شکل و شمایل واقعی خود را از دست داده و به رویدادی وحشتناک برای خانواده ها مبدل شده است.

چهارشنبه سوری یکی از جشن‌ها و آداب کهن ایرانیان است که طبق رسوم برجای مانده دیرین و به اعتقاد پیشینیان، برای استقبال از فصل بهار خانواده ها اقدام به روشن کردن آتش برای رفع نحسی و بلا و گرم شدن تنور زندگی و محبت و سالی پر از فروغ و روشنی می کنند.

روشن کردن آتش کوچک در مکان ایمن و بدون خطر از آیین ایرانیان در چهارشنبه آخر سال است، ایرانیان به شکرانه تندرستی و سلامتی و برای اینکه بیماری ها و بدی ها را از خود دور کنند، آتش روشن می کردند و زردی رخسار خود را به آتش می سپردند و به جای آن رنگ سرخ و سلامتی را از آن می ستاندند.

اما سال هاست که در آستانه چهارشنبه سوری، صدای ترقه ها، گاه و بی گاه در خیابان ها و معابر به شکلی وحشتناک بلند شده و موجب ترس شهروندان می شود، به نحوی که دیگر از خاطرات خوش چهارشنبه آخر سال، دور همنشینی و فال گوش ایستادن ها خبری نیست، گویا این آیین قدیمی، کهنه و فراموش شده است.

براساس اعلام سازمان اورژانس کشور سال گذشته و در حوادث مرتبط با چهارشنبه آخرسال دو هزار و ۸۱۷ نفر مصدوم شدند و ۱۹ نفر نیز متاسفانه در این حوادث جان باختند، بیشتر این افراد نیز نوجوانان زیر ۲۰ سال بودند.

خبرنگاران ایرنا در سراسر کشور همزمان با چهارشنبه آخر سال با حضور در سطح شهر ضمن پوشش رویدادهای مرتبط با چهارشنبه آخر سال و بررسی میدانی معابر و خیابان ها، اخبار و حوادث مرتبط را نیز به صورت لحظه ای مخابره می کنند:

آذربایجان شرقی

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای اسفند ماه تا ساعت ۱۷ امروز مصدومیت ۴۵ نفر بر اثر استفاده از مواد محترقه به مرکز پیام اورژانس استان گزارش شده است.

وحید شادی نیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد هفت نفر از صبح امروز براثر مواد محترقه دچار آسیب شدند که سه مصدوم چشمی، سه مصدوم سوختگی و یک مصدوم مولتی تروما هستند.
وی با اشاره به جان باختن هفت نفر بر اثر رخداد انفجار مواد محترقه در یکی از محلات تبریز ادامه داد: از ۴۵ مصدوم یاد شده ۶ نفر در بیمارستان بستری شدند و ۶۱ درصد حوادث مواد محترقه مربوط به رده سنی ۶ تا ۱۸ سال است.

چهارشنبه سوری؛ آتش و رقصی برای مرگ/ یک کشته و ۹۷ مصدوم در استان‌ها

همچنین رئیس اورژانس استان آذربایجان شرقی گفت: آمار مصدومین چهارشنبه آخر سال در استان تا ساعت ۲۳ امشب ۲۰۱ نفر رسید.

دکتر اصغر جعفری شامگاه سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه اکثراً مصدومان از شهر تبریز می باشند، افزود: دو نفر از مصدومان قطع عضو شدند که یکی از این مصدومان از نیروهای انتظامی شهر تبریز بوده است.
وی با اشاره به اینکه خوشبحتانه مورد فوتی تا کنون گزارش نشده، ادامه داد: ۲۵ نفر از مصدومان بستری شدند.

آذربایجان غربی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: آخرین آمار تا ساعت ۲۳:۳۰ چهارشنبه سوری ۲۷۷ نفر بر اثر انفجار مواد محترقه مصدوم شدند.

دکتر محمد امین ولی زاد سه‌شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خوشبختانه تا این لحظه فوتی در چهارشنبه سوری ثبت نشده است اما تا این لحظه ۲۷۷ نفر مصدوم شده اند.

وی با بیان اینکه اغلب مصدومان به دلیل استفاده از مواد محترقه غیر مجاز مصدوم شده اند افزود: از بین ۲۷۷ مصدوم، اکثراً از ناحیه‌دست، پا و صورت بر اثر مواد منفجره چهارشنبه

سوری آسیب دیده اند.

همچنین سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: ۳۳ نفر در این شهرستان در آیین چهارشنبه سوری و بر اثر استفاده از مواد محترقه مصدوم شدند که یک نفر از آنان هم اکنون در بیمارستان بستری است.

امید صادق امیری بامداد چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حوادث امسال چهارشنبه آخر سال ۳۳ نفر مصدوم شدند که ۲۵ نفر از آنان از ناحیه چشم و مابقی از ناحیه صورت و دست و سایر اعضا دچار مصدومیت شدند.

اصفهان

تمهیدات لازم برای برگزاری ایمن چهارشنبه آخرسال (چهارشنبه سوری) همراه با برقراری آرامش از سوی پلیس و دستگاه قضایی استان اصفهان پیش بینی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان به فروشندگان مواد محترقه و منفجره غیر مجاز و افرادی که با انجام اعمال غیرقانونی موجب سلب آسایش شهروندان می‌شوند هشدار داد.

سیدمحمد موسویان افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی به ویژه چهارشنبه آخر سال و تجربیات ناگوار سال‌های پیش که در این ایام افرادی با بی‌توجهی به مسائل ایمنی موجبات نقص عضو یا فوت خود یا دیگران را فراهم ساختند دستگاه قضایی با افرادی که اقدام به تهیه، فروش و توزیع مواد محترقه و منفجره غیرقانونی کنند برخورد خواهد کرد و این افراد تا پایان تعطیلات سال جدید بازداشت خواهند شد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز به برخورد با مسببان بروز حوادث در شب چهارشنبه آخر سال تاکید و گفت: این در حالیست که پلیس هیچ مخالفتی با جشن و شادی مردم و برپایی مراسم سنتی شب چهارشنبه آخر سال ندارد

سردار محمدرضا میرحیدری افزود: پیشگیری از حوادث شب چهارشنبه آخر سال باید خانواده محور باشد و این خانواده ها هستند که باید در این ایام بیشتر مراقب رفتار و اعمال فرزندان خود باشند و آنها را با آسیب‌ها و خطرات ساخت و استفاده از مواد محترقه آگاه کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: ۳۰۰ آتش نشان و امدادگر در این کلانشهر که همواره در آماده باش به سر می‌برند برای امشب و مراسم چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) در آماده باش ویژه قرار خواهند داشت.

فرهاد کاوه آهنگران افزود: این افراد در ۲۷ ایستگاه آتش نشانی ثابت و ۱۵ محل سیار در شهر مستقر خواهند بود تا در صورت هر گونه حادثه حریق و انفجار احتمالی به یاری شهروندان بشتابند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از استقرار ۱۲۰ تیم تخصصی عوامل بحران بمنظور رسیدگی و امدارسانی به آسیب دیدگان احتمالی آیین چهارشنبه آخر سال در تمامی شهرهای استان اصفهان خبر داد.

منصور شیشه فروش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نیروها که شامل عوامل اورژانس، آتش نشانی و هلال احمر هستند امشب بطور کامل در آماده باش برای وقوع حوادث احتمالی قرار دارند.

همچنین سخنگوی مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: بر اثر انفجار ترقه در اصفهان ومبارکه چهار نفر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.
عباس عابدی فزود: در یک حادثه ویژه در “وینیچه” مبارکه انگشتان دست یک نوجوان پسر ۱۴ ساله بر اثر ترکیدن ترقه قطع شد.
سخنگوی مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان افزود: در حادثه دیگری در منطقه عسگریه دوم اصفهان بر اثر انفجار ترقه سه نفر مرد مصدوم شدند.

اردبیل

حوادث چهارشنبه سوری در استان اردبیل ۱۷ مصدوم برجای گذاشت.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل سه شنبه شب اعلام کرد: از این تعداد سه نفر بستری شده و ۱۴ نفر هم به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.

از این تعداد ۱۴ نفر از ناحیه اندام و سه نفر از ناحیه چشم و صورت دچار آسیب شدند.

چهارشنبه سوری؛ آتش و رقصی برای مرگ/ یک کشته و ۹۷ مصدوم در استان‌ها

البرز

سردار حمید هداوند فرمانده انتظامی استان البرز با اشاره به تمهیدات پلیس برای چهارشنبه آخر سال (سوری) از کشف بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز در این استان خبر داد.

همچنین سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج اعلام کرد: همزمان با مراسم چهارشنبه آخر سال ۲۶ مورد آتش سوزی تا ساعت ۲۲:۱۵ امشب در کلانشهر کرج رخ داد.

مهدی سمیعیسه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از این تعداد حادثه چهار واحد مسکونی، ۱۶ اصله درخت، سه مورد ضایعات، یک موردباغ، یک مورد ساختمان نیمه کاره و یک مورد خودرو دچار حریق شد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون هیچ گونه حادثه ای منجر به مرگ و یا مصدومیت به آتش نشانی کرج گزارش نشده است، افزود: برای امداد رسانی به این حوادث ۸۴ نیروی عملیاتی به همراه ۲۸ دستگاه خودروبه محل حوادث اعزام شدند.

همچنین رییس اورژانس البرز اعلام کرد: ۶۳ نفر در حوادث چهارشنبه آخر سال این استان مصدوم شدند.

دکتر احمد مهدوی شامگاه سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نیروهای عملیاتی مرکز فوریت های پزشکی استان البرز به این حادثه دیدگان خدمات لازم ارائه دادند.

وی یادآور شد: تا کنون ۵۴ مرد و ۹ زن در حوادث چهارشنبه آخر سال استان البرز دچار مصدومیت شامل سوختگی، آسیب چشمی، بریدگی اعضا و امثال آن شدند.

بوشهر

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر گفت: افراد و رانندگانی که در شب چهارشنبه آخر سال دست به رفتارهای نابهنجار بزنند تا ۱۵ فروردین ماه در بازداشت و وسیله نقلیه آنها نیز توقیف می‌شود.

سرهنگ علی طهماسبی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: پلیس اقدامات همه جانبه‌ای برای حفظ امنیت در شب چهارشنبه آخر سال داشته و از بهمن ماه برای شناسایی و برخورد با افرادی که مواد محترقه پرخطر را تهیه و توزیع می کنند اقدام کرده است.

وی افزود: در این راستا تاکنون شماری متخلف توزیع کننده این اقلام دستگیر و به مقادیر زیادی از انواع مواد محترقه دست پیدا کرده است.

جانشین فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: در عملیات پلیسی مأموران انتظامی شهرستان‌های بوشهر و گناوه، ۳۰ هزار انواع مواد محترقه غیرمجاز کشف و ۶ نفر دستگیر شدند.

سرهنگ سهام صالحی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان‌های گناوه و بوشهر، با انجام اقدامات هوشمندانه پلیسی از اقدام مجرمانه اشخاصی در فروش و توزیع مواد محترقه مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

استان تهران (قرچک)

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قرچک گفت: بر اثر انفجار مواد محترقه یک باب منزل مسکونی در قرچک تخریب و نفر مصدوم شدند.

یوسف صاحبدل روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: عوامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قرچک با اطلاع از وقوع حادثه انفجار در یکی از مناطق قرچک سریعاً به محل اعزام و نسبت به ایمن سازی منطقه اقدام کردند.

وی افزود: این حادثه بر اثر انفجار مواد محترقه در منطقه شهرک آزادیه قرچک رخ داده که در اثر آن دو نفر مصدوم شده و با تلاش عوامل آتش نشانی از محل حادثه خارج شده و تحویل اورژانس شدند.

وی میزان خسارت وارد شده به این منزل مسکونی را بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد.

خراسان رضوی

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۱۱ نفر بر اثر سوختگی های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال در بیمارستانهای مشهد بستری هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علی یزدانی روز سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه افزود: این مصدومان بیشتر در هنگام تولید مواد آتش زا دچار حادثه و سوختگی بین ۱۰ تا ۴۰ درصد شده اند.

یزدانی ادامه داد: برای پوشش درمانی حوادث چهارشنبه آخر سال همه بیمارستان های مشهد در آماده باش هستند اما بیمارستان های خاتم الانبیا و امام رضا (ع) به صورت ویژه درمان بیماران را برعهده دارند.

سخنگوی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی گفت: سربازان گمنام امام زمان در ناحیه مقاومت بسیج سپاه ابوذر مشهد پس از یک عملیات رصد و با اشراف اطلاعاتی، پنج هزار مواد آتش زا را کشف و ضبط کردند.

سرهنگ پاسدار غلامرضا ترابی عصر سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این عملیات در آستانه چهارشنبه آخر سال به همت ناحیه مقاومت بسیج سپاه ابوذر مشهد انجام شد.

کارشناس روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: ۲ کودک پنج و هشت ساله نیشابوری در چهارشنبه آخر سال در اثر آتش سوزی دچار سوختگی شدند.

ابراهیم انصاریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پسر پنج ساله بر اثر آتش سوزی با بنزین دچار سوختگی از ناحیه پا شده است که توسط اورژانس ۱۱۵ به بخش اورژانس بیمارستان حکیم نیشابور منتقل شد و تحت مراقبت و درمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: پسر هشت ساله نیز بر اثر آتش سوزی دچار سوختگی از ناحیه صورت شد که توسط پرسنل اورژانس ۱۱۵ در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شد.

مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با ۳۳ پایگاه عملیاتی شامل ۱۱ شهری، ۱۸ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳ پایگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۳ شهرستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به مردم شریف نیشابور و زائران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) است.

همچنین مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال از ابتدای اسفند ماه تا ساعت ۲۰ امشب ۲۶ مصدوم در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی ثبت و گزارش شده است.

محمد علیشاهی سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد یک مصدوم در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شد و ۲۵ مصدوم دیگر به مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتقل شدند.

خراسان شمالی

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی نیز گفت: ۶۰۰ واحد گشت پلیس استان برای تامین امنیت شهرهای استان در آخرین چهارشنبه سال در حالت آماده‌باش قرار دارند.

سرهنگ سجاد نامور اظهار کرد: این واحدهای گشتی پلیس اعم از گشت های خودرویی، موتوری و پیاده در مناطق مختلف شهرهای استان حضور دارند و امنیت شهر را رصد می کنند.

وی با اشاره به انجام گشت ها برای مقابله با عرضه مواد محترقه خاطرنشان کرد: گشت های پلیس تاکنون منجر به کشف ۴۵ هزار عدد انواع مواد محترقه در سطح استان شده است.

همچنین رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: آیین چهارشنبه سوری در این استان تا ساعت ۲۱:۰۰ امشب سه مصدوم بر جا گذاشت.

دکتر تقی دولت آبادی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد دو کودک و یک نفر زن هستند که بعد از انجام اقدامات درمانی لازم در محل حادثه به مراکز درمانی اعزام شدند.

همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی گفت: ۲ متخلف که در مراسم چهارشنبه‌سوری برهم زننده امنیت شهر بودند، در بجنورد دستگیر شدند.

سرهنگ سجاد نامور شامگاه سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این متخلفان مقادیری مواد محترقه خطرناک شامل نارنجک‌های دست ساز کشف و ضبط شد.
وی با بیان اینکه در این زمینه یک دستگاه خودروی سمند توقیف شد، افزود: متخلفان چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت بوده و خودروی آنان هم در این مدت توقیف است.

خراسان جنوبی

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی گفت: آمار مصدومان چهارشنبه سوری تا ساعت ۱۱ امشب در استان پنج نفر است.

علیرضا عباسی سه‌شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد سه مصدوم در بیرجند مرکز استان و یک مصدوم در شهرستان قاینات و یک مصدوم در شهرستان طبس بوده است.

وی با بیان اینکه از مجموه پنج مصدوم حوادث چهارشنبه سوری در استان دو نفر به صورت سرپایی در محل درمان و سه نفر به وسیله اورژانس به مراکز درمانی اعزام شده‌اند، اضافه کرد: حال عمومی مصدومین خوب گزارش شده و اکثر آنها سوختگی در ناحیه کف دست و انگشتان داشته‌اند.

خوزستان

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: تمامی نیروهای آتش نشانی اهواز برای چهارشنبه آخر سال در آماده باش کامل قرار گرفته اند تا در صورت وقوع حادثه به سرعت وارد عمل شوند.

ابراهیم قنبریسه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از جمله اقداماتی که برای ارائه خدمات در صورت وقوع حوادث چهارشنبه آخر سال انجام گرفته است شامل؛ استقرار نیروهای امداد و نجات و خودروهای امدادی این سازمان در نقاط مختلف شهر، آماده باش تجهیزات پیشگیری و اطفای حریق در مناطق مختلف به ویژه نقطه مرکزی شهرو بازارها است.

وی گفت: تهیه بروشورهای آموزشی نکات ایمنی و پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری از دیگر اقداماتی است که این سازمان برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با خطرات برگزاری نا ایمن این مراسم انجام داده است.

همچنین مدیر روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آخرین گزارش‌ها حاکیست تاکنون ۳۹ نفر در حوادث چهارشنبه سوری امسال مصدوم شده‌اند.

عارف شرهانی بامداد چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از این تعداد دو نفر زن مصدوم شده‌اند، افزود: مجروحان در اهواز ۹ نفر، هندیجان، امیدیه، اندیمشک، ایذه و آبادان و رامهرمز هر کدام یک نفر، گتوند دو نفر، شوش ۶ نفر، ماهشهر و لالی و شوشتر هر کدام سه نفر و دزفول هفت نفر اعلام شد.

همچنین رییس اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی دزفول گفت: تاکنون حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری در این شهرستان هفت مصدوم برجا گذاشته است.

رضا معمارزاده سه‌شنبه شب به رسانه های دزفول اعلام کرد: از عصر امروز تا ساعت ۱۲:۰۵ دقیقه بامداد، هفت نفر در حوادث مربوط با چهارشنبه‌سوری در دزفول مصدوم شدند.

زنجان

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: از صبح امروز تاکنون دو مورد قطعی عضو بر اثر استفاده از مواد محترقه در استان ثبت شد.

داریوش تقیلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا روز گذشته ۱۲ مورد مصدومیت بر اثر استفاده از مواد محترقه در زنجان به اورژانس اعلام شد که این تعداد از صبح امروز تاکنون ۶ مورد بوده است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: تا کنون در حوادث چهارشنبه سوری این استان ۹۹ نفر به علت بازی با مواد محترقه و آتش بازی، مصدوم و روانه بیمارستان شدند که دو مورد آن قطعی عضو بوده است.

وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام گرفته در شب چهارشنبه سوری پنج دستگاه آمبولانس در مناطق پر تردد و شلوغ شهر زنجان مستقر شدند که تا نیمه شب فعالیت آنها ادامه دارد.

همچنین رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: از صبح امروز / سه شنبه / تاکنون بیش از ۷۴۸ تماس با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی زنجان گرفته شده که ۵۷ مورد آن منجر به عملیات شده است.

مجید امیر فضلی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه عملیات های آتش نشانی زنجان مصدوم نداشت افزود: از ۵۷ عملیات امرو هفت مورد اصلی و ۵۰ مورد جزئی بوده است.

سیستان و بلوچستان

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تا ساعت ۲۳ چهارشنبه چهار نفر از شهروندان سیستان و بلوچستان در حوادث چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت شدند.

دکتر فریبرز رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از این تعداد سه نفر مربوط به زاهدان و یک نفر نیز مربوط به زابل بود که دچار سوختگی سطحی شده بودند.

فارس

سرپرست سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز با بیان اینکه آتش نشانان شیرازی در حالت آماده باش هستند، گفت: آمار سال های گذشته نشان می‌دهد بیشتر افرادی که دچار آسیب شده‌اند تماشاگران و حاضران در مکان‌های پر ازدحام چهارشنبه آخر سال بودند و شهروندان از ازدحام خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، هادی عیدی پور سه شنبه با اشاره به اینکه این سازمان تلاش کرده است با اجرای کمپین چهارشنبه سوری اصیل، شادمانی دور از خطر را به شهروندان هدیه دهد، افزود: بنابر آمار و اطلاعات دریافتی حوادث مربوط با چهارشنبه سوری تا کنون در سطح کشور ۲۷۸ مصدوم و فوتی بر جای گذاشته که از این تعداد ۱۴ نفر جان باخته اند که اغلب به دلیل استفاده از مواد محترقه و دست ساز بوده است.

همچنین رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس گفت: در حوادث چهارشنبه آخرسال و استفاده از مواد محترقه در این استان تاکنون ۱۵ نفر مصدوم شدند.

محمدجواد مرادیان شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از اوایل اسفندماه تاکنون ۱۵ نفر بر اثر مواد محترقه در استان فارس دچار سانحه شدند که در این راستا اورژانس ۱۱۵ به این تعداد مصدوم خدمات فوریت‌های پزشکی را ارایه کرده است.

همچنین مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس گفت: انفجار مواد محترقه در یک مجتمع آپارتمانی در قادرآباد از توابع شهرستان خرم بید فارس جان یک نوجوان ۱۵ ساله را گرفت.

حسن همتی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به دنبال وقوع این حادثه در حوالی ساعت ۲۰، یک تیم اورژانس به محل اعزام شده و مصدوم حادثه را به بیمارستان قادرآباد منتقل کردند.

وی ادامه داد: مصدوم به دلیل سوختگی ۷۰ درصد، قطع انگشتان دست و شکستگی از ناحیه ران از بیمارستان قادرآباد به بیمارستان مرودشت منتقل می شود که در حین انتقال در مسیر دچار ایست قلبی شده و به رغم تلاش کارشناسان اورژانس فوت می کند.

وی اظهارکرد: در این حادثه چهار نفر نیز دچار سوختگی درجه ۲ شدند.

همتی گفت: همچنین تاکنون ۳۰ نفر بر اثر مواد محترقه در استان فارس دچار سانحه شدند که اورژانس ۱۱۵ به این تعداد مصدوم خدمات فوریت‌های پزشکی را ارایه کرده است.

قزوین

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین گفت: تاکنون بر اثر حوادث چهارشنبه آخر سال در استان یک مورد فوتی و ۳۹ مصدوم ثبت شده است.

دکتر حسن اسماعیلی عصر سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مورد فوتی مربوط به پسر یک نوجوان در تاکستان بود.

چهارشنبه سوری؛ آتش و رقصی برای مرگ/ یک کشته و ۹۷ مصدوم در استان‌ها

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین گفت: آمار تلفات و مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در استان به یک فوتی و ۹۷ مجروح که پنج مورد آنها قطع عضو بود، افزایش یافت.

اسماعیلی افزود: ۷۵ نفر از مصدومان مرد و ۲۲ نفر نیز زن هستند.

وی اضافه کرد: ۸۲ نفر از مصدومان برای انجام کارهای درمانی به بیمارستان ها منتقل شده و ۱۵ نفر نیز در محل حادثه مداوا شدند.


کردستان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: واحدهای تابعه این دانشگاه، شامل بیمارستان‌ها، ناوگان و پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ با بسیج نیروها و امکانات، برای ارائه خدمات فوریتی و درمانی به مصدومان احتمالی در مراسم چهارشنبه سوری آمادگی کامل دارند.

بهرام کندایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در همه مراکز درمانی و اورژانسی تابعه دانشگاه، با بسیج حداکثری نیروها و امکانات، آمادگی کامل برای ارائه خدمات سلامت به مصدومان و مراجعان احتمالی حوادث ناشی از آیین چهارشنبه سوری وجود دارد.

همچنین رییس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس آخرین آمارها، تعداد مصدومان ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در استان، به ۹۶ نفر افزایش یافت.

رضا پیرا شامگاه سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه دستان یک نوجوان ۱۲ ساله کامیارانی در حوادث چهارشنبه سوری قطع شد، اظهار کرد: از این ۹۶ نفر، ۱۹ نفر دچار ترومای دست، ۱۸ نفر دچار سوختگی، ۳۷ نفر هم ترومای چشم، ۱۰ نفر از ناحیه صورت، سه نفر ترومای پا، یک نفر سر، یک نفر ترومای گوش و یک نفر نیز دچار آسیب شکمی شد.

کرمان

فرمانده انتظامی استان کرمان که می‌گوید تاکنون حادثه خاصی در زمینه حوادث احتمالی چهارشنبه سوری در استان رخ نداده، ضمن اعلام کشفیات ۱۲۰ هزار قطعه مواد محترقه طی روزهای اخیر به اصناف نیز هشدار داد که درصورت تخلف در این زمینه بازار شب عید را از دست خواهند داد.

به گزارش ایرنا، سردار عبدالرضا ناظری روز سه شنبه در نشست خبری با تاکید بر اینکه بیش از ۱۲۰ هزار قطعه مواد محترقه غیراستاندارد طی چند روز اخیر در استان کرمان کشف شده است گفت: متخلفان و سودجویان فروش مواد محترقه بدانند پلیس در حال رصد بازار و فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه در صورت آسیب دیدن افراد به علت استفاده از مواد محترقه در این روزها موضوع ریشه یابی و با مسببان آن با هماهنگی دستگاه قضایی برخورد می شود اظهارداشت: افراد متخلف تا پایان تعطیلات در بازداشت پلیس خواهند بود.

کرمانشاه

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افزایش تعداد مصدومان ناشی از انفجار مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: تا ساعت ۲۱ امشب، ۵۲ نفر در سطح استان مصدوم شدند.

حامد بهرامیان سه‌شنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: از مجموع تعداد مصدومان ۳۲ نفر به صورت سرپایی درمان و ۲۰ نفر بستری شدند.

به گفته وی ۳۶ نفر در شهر کرمانشاه، پنج نفر در شهرستان صحنه، دو نفر در شهرستان کنگاور، یک نفر در اسلام آبادغرب، یک نفر در هرسین، ۶ نفر در شهرستان قصرشیرین و یک نفر هم در دالاهو مصدوم شدند.

کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اورژانس و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: آیین های چهارشنبه سوری امسال استان تاکنون خوشبختانه هیچ موردی از کشته یا زخمی نداشته است.

جهانبخش وحدت نژاد سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا ساعت ۲۲ امشب بیست و سوم اسفند ماه هیچ گزارشی از حوادث چهارشنبه سوری در کهگیلویه و بویراحمد به فوریت های پزشکی استان گزارش نشده است.

وی بیان کرد: از عصر امروز تاکنون ۵۱ تیم با همین تعداد آمبولانس و سه دستگاه موتورلانس آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی آیین های چهارشنبه سوری در کهگیلویه و بویراحمد هستند و هم اکنون در خیابان های پرتردد مستقر هستند.

گلستان

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و خدمات پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان (اورژانس ۱۱۵) گفت: تعداد مصدومین ناشی از انفجار مواد محترقه چهارشنبه آخر سال در این استان از ۲۰ نفر به ۴۲ نفر رسید.

محمدجواد مقسمی سه‌شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد ۳۵ نفر مرد و هفت نفر زن هستند.

وی افزود: از مجموع مجروحین ۳۸ نفر به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان‌های استان مرخص شدند ولی چهار نفر بستری هستند.

گیلان

حوادث چهارشنبه سوری در گیلان ١٧ نفر را راهی بیمارستان کرد

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار تا ساعت ٢١ امشب حوادث چهارشنبه سوری در استان ١٧ نفر را راهی بیمارستان کرد.

دکتر جمشید محمدی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد ۱۴ مرد و سه نفر زن هستند که هفت نفر آسیب چشم، پنج نفر سوختگی و پنج نفر هم پریدگی و خراشیدگی عضو داشتند.

لرستان

رییس سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری خرم آباد گفت: به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی آیین چهارشنبه آخر سال ۶ خودروی امدادرسان آتش نشانی در نقاط پرتردد خرم آباد مستقر شد.

محمد میرزایی مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی اطفاء حریق توسط کارشناسان این سازمان طی روزهای اخیر در سطح مدارس استان، ۳۰۰ هزار پیامک نیز به منظور پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری برای همشهریان خرم آبادی ارسال شد.

وی افزود: در این راستا پنج بنر در پنج نقطه پرتردد شهر خرم آباد نصب شده است و به همین منظور بروشورهای آموزشی و پیشگیری از حوادث در بین همشهریان توزیع می شود.

همچنین رییس اورژانس پیش بیمارستانی لرستان گفت: تاکنون ۷۷ نفر بر اثر حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری در این استان مصدوم شده و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

مهدی غیبی سه‌شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع مصدومان چهارشنبه سوری استان دو نفر بستری و مابقی بصورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند.

وی افزود: در این حوادث ۱۸ نفر در الیگودرز، ۲۴ نفر در دورود، یک نفر در نورآباد، پنج نفر در خرم اباد، ۲۰ نفر در بروجرد، کوهدشت دو نفر و ۶ نفر در ازنا مصدوم شدند.

مازندران

اورژانس مازندران هم اعلام کرد که تاکنون هفت نفر شامل پنج مرد و دو زن در حوادث چهارشنبه آخر سال این استان مجروح و در بیمارستان ها بستری هستند.

این افراد در زمان حاضر به دلیل سوختگی ناشی از انفجار مواد آتش زا با سوختگی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار دارند.

حال عمومی مجروحان رضایت بخش است اما برای سپری کردن دوران نقاهت، آنان همچنان باید در بیمارستان ها تحت مراقبت باشند.

چهارشنبه سوری؛ آتش و رقصی برای مرگ/ یک کشته و ۹۷ مصدوم در استان‌ها

همچنین براساس جدیدترین آمار اورژانس مازندران، شمار مصدومین حوادث چهارشنبه سوری در ۲۴ ساعت گذشته در استان ۱۳ نفر است که از این تعداد یک نفر قطع عضو و چهار مورد آسیب دیدگان از ناحیه چشم هستند.

براساس اعلام روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این افراد در زمان حاضر به دلیل سوختگی ناشی از انفجار مواد آتش زا در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار دارند.
این افراد آسیب دیده بیشتر در هنگام تولید مواد آتش زا دچار حادثه و سوختگی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد شده اند.

مرکزی

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: انفجار نارنجک دستی در منطقه شهرک علی‌بن‌ابیطالب (ع) اراک موجب سوختگی شدید جوان ۲۲ ساله و تخریب یک منزل مسکونی شد.

آتش‌پاد سوم محسن فضلی افزود: این حادثه ساعاتی پیش در این منطقه رخ داد که بر اثر آن بخشی از یک منزل مسکونی نیز تخریب شد.

وی بیان کرد: آتش‌نشانان بلافاصله به محل اعزام و اقدامات لازم را انجام دادند و جوان مصدوم نیز به بیمارستان ولیعصر (عج) این شهر منتقل شد.

همچنین شهردار اراک گفت: ۴۵ نفر تا ساعت ۲۱ امشب بر اثر حوادث چهارشنبه‌سوری مصدوم شدند.

علیرضا کریمی در حاشیه بازدید از آتش‌نشانی اراک در گفت و گو با ایرنا، افزود: از این تعداد، ۳۸ نفر مرد و هفت نفر زن است.

وی بیان کرد: ۹ نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری اراک تا ساعت ۲۱ امشب در بیمارستان بستری شدند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان مرکزی نیز گفت: شمار مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال این استان تا ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه به ۱۲۰ مورد رسید.

دکتر بهروز ایران نژاد شامگاه سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ۸۳ مورد از مصدومان در شهرستان اراک، ۳۴ مورد در ساوه و سه مورد در شهرستان خمین گزارش شده است.

وی بیان کرد: ۹۴ مورد از مصدومان مرد و ۲۶ مورد نیز زن بوده‌اند که ۹۱ مورد از مراکز درمانی ترخیص و ۲۹ مورد نیز بستری شده‌اند.

همدان

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اعلام کرد: حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال در شهر همدان تاکنون ۱۱ مصدوم داشته که هشت نفر از آنها دچار سوختگی شده اند.
محمد رضا شکوهی اظهار داشت: ۶ نفر نیز هم اینک در بخش مراقبت های ویژه و مراکز درمانی بستری هستند.

وی بیان کرد: همچنین ۲ نفر نیز از ناحیه چشم دچار مصدومیت شدید شده اند و یک نفر هم با خراشیدگی گزارش شده است.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان، انفجار منزل مسکونی در حصار امام شهر همدان در چهارشنبه سوری یک مصدوم بر جا گذاشت.

آتش نشانان بلافاصله پس از حضور در محل بلافاصله نسبت به مهار و اطفای حریق اقدام کرده و مانع از گسترش آتش سوزی به سایر قسمت های ساختمان شدند.

در جریان این حادثه یک کودک ۹ ساله دچار سوختگی شدید شده بود که توسط عوامل اورژانس در محل به بیمارستان منتقل و آتش نشانان نیز پس از ایمنی سازی محل به ایستگاه های مربوطه مراجعت کردند.

همچنین انفجار منزل مسکونی خیابان تشت زرین (جا گله) در شهر همدان ساعت ۱۹ امشب رخ داد.

در این حادثه پنج نفر مصدوم شدند و دو واحد آتش نشانی و سه واحد اورژانس به محل اعزام شدند.

همچنین روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان اعلام کرد: انفجار مهیب یک واحد آپارتمان در همدان موجب مصدوم شدن سه نفر شد.

این انفجاری مهیب در یک واحد آپارتمان در خیابان نظر بیگ شهر همدان رخ داد که موجب تخریب و آتش سوزی و مصدومیت بسیار شدید سه نفر شد.

هرمزگان

دادستان مرکز استان هرمزگان از رسیدگی بدون نوبت به پرونده های متهمان چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: با هنجارشکنانی که بخواهند بدون توجه به قوانین، نظم عمومی را برهم بزنند برخورد قاطع و بازدارنده خواهد شد.

به گزارش دریافتی ایرنا، علیرضا احمدی منش عصر سه‌شنبه از رسیدگی خارج نوبت به پرونده های متهمان چهارشنبه آخر سال خبر داد و خاطرنشان کرد: با افرادی که بخواهند بدون توجه به هشدارها، با قانون شکنی و استفاده از مواد منفجره و اشتعال زا، سلامت مردم و امنیت روانی جامعه را خدشه دار کنند برخورد قضایی و بازدارنده خواهد شد.

این مقام قضایی در ادامه یادآور شد: نگهداری، حمل و خرید و فروش مواد محترقه نیز به موجب ماده ۱۲ قانون مجازات مرتکبین قاچاق اسلحه و مهمات جرم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha